Stefan Bengtsson skrev:
Kan vi inte komma överrens om att "vinst" måste betyda att man vinner mer än man satsar? Inte bara att man får pengar utbetalt av spelbolaget.
Personligen anser jag det lite förvirrande, då det är ganska vanligt att prata om "vinster" i spel som just detta. Men jag kommer inte tjafsa om det.

Jag vill iaf hävda att det förväntade ekonomiska utfallet är konstant för varje rad du spelar, och är negativt. självklart får då denna multipliceras med antalet rader som spelas, således är förväntade förlusten större om du spelar fler rader.

Men varje ny rad har samma förutsättningar som den förra.

Alfredo skrev:
Men nu är du väl tråkig! Det skulle ju innebära att min teknik i #23 inte är så bra ändå. :(;)
Tråkig is my middle name. ;)

jonmo skrev:
Rader att undvika är således antagligen (och här talar jag direkt ur röven): konsekutiva rader, rader med "turnummer" som ofta är hänförliga till födelsedagar dvs 1-31, raden som var i förra spelet, osv.
Lite av min poäng är att lotto-maskinen inte har något minne. Alltså har alla rader lika stor sannolikhet vid varje dragning.

(Att däremot innan dragningarna räkna på sannolikheten att samma rad kommer upp två gånger i rad är en helt annan sak)

Vissa spel bygger ju upp en jackpot. Jag vet inte hur det är nuförtiden men förr kunde det delas ut mer i vinst på Joker än vad som satsades just den veckan om det gått många veckor utan storvinst.

Men inte ens vid såna dragningar är det ju tillrådligt att helgardera, för man riskerar ju att få dela vinsten med nån turgubbe som råkat pricka in rätt rad.

stoif skrev:
Lite av min poäng är att lotto-maskinen inte har något minne. Alltså har alla rader lika stor sannolikhet vid varje dragning.

(Att däremot innan dragningarna räkna på sannolikheten att samma rad kommer upp två gånger i rad är en helt annan sak)
Jag säger inte emot det väl etablerade faktumet att slumpen inte har ett minne. Min poäng är att om man nu tvunget skall spela, något jag aldrig gjort eller kommer göra, gäller det att välja rader på ett sådant sätt att man maximerar vinsten vid eventuell fullträff. Jag listade exempel på rader som jag, utan egentlig täckning, antar spelas av många andra.

stoif skrev:
Ja visst har du helt rätt där. Dock är förväntad vinst olika beroende på hur många som spelat på en viss rad. Därför är det rimligen precis som jonmo skriver klokt att undvika rader som många andra sannolikt spelar på. Sannolikheten för att den raden vinner är förvisso lika stor som för någon annan rad men vinsten blir troligen mindre eftersom fler ska dela på den.

Ang den önskade traktorn går det troligen fortare att jobba ihop till den.....

jonmo skrev:
Jag säger inte emot det väl etablerade faktumet att slumpen inte har ett minne. Min poäng är att om man nu tvunget skall spela, något jag aldrig gjort eller kommer göra, gäller det att välja rader på ett sådant sätt att man maximerar vinsten vid eventuell fullträff. Jag listade exempel på rader som jag, utan egentlig täckning, antar spelas av många andra.
Sorry, då missförstod jag dig. Och håller med.

Enk Projektet skrev:
Ang den önskade traktorn går det troligen fortare att jobba ihop till den.....
Men nu är du, även med byggahusmått mätt, extremt off topic...;)

stoif skrev:
Det stämmer. Dragningen är stokastisk (slumpmässig) och helt oberoende av tidigare dragningar. Men jag tror att jonmo menade något annat. Nämligen att man bör undvika vissa rader eftersom många andra också har de raderna. Vinsten delas ju mellan de som har samma rad.

Redigerat:
Om vi går tillbaka till TS exakta frågeställning så borde resonemanget lyda ungefär "vilket spel ger mig störst chans att bli miljonär per satsad krona".

Då skall man titta på sannolikhet för (minst) miljonvinst på det spelet dividerat med insats per "spel/rad"=det som genererar chansen till miljonvinst till den sannolikheten.

Med lotto som exempel kan vi anta att det krävs 7 rätt för en miljonvinst (1/6724520), och insatsen är 1,50 SEK. Då blir jämförelsetalet (miljonchans / krona) 9.9*10^-8.

Med samma antagande för joker blir motsvarande 1/10 miljoner / 10 SEK = 1*10^-8.

Återstår då att ta reda på motsvarande för alla andra spel..

Ingen som är sugen att prova och spela för alla pengar som blir över efter varje månads utgifter(hyra, mat mm). Typ köpa triss eller något..

raveper skrev:
Ingen som är sugen att prova och spela för alla pengar som blir över efter varje månads utgifter(hyra, mat mm). Typ köpa triss eller något..
Blir över??? :o

• Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
raveper skrev:
Gör jag ju redan....
Alla hundralapparna.

Om vinstutbetalningarna ligger på 50% så är det ju smart att bara spela varannan gång då dubblas ju chansen till vinst. :)

Ska man vara seriös så är väl endast premieobligationer i tillräcklig mängd i nummerserie det enda sätt som kan garantera till 100% att man vinner en miljon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.