61 243 läst ·
71 svar
61k läst
71 svar
Vilka slipmaskiner till trappa?
Jo, det är nog dialektala skillnader som ligger bakom detta missförstånd. Jag menade snarare träligt. Speciellt om trappan har varit lackad och skall betsas - det kommer att krävas att all, verkligen all, lack är borta för att det ska bli bra.Nimajneb skrev:Är det tufft eller bara trist, långrandigt och bullrigt o dammigt, speciellt det som man inte kommer åt med excenterslipen?
Nu är jag ju ingen golvslipare men den trapp och det hallgolv jag slipat senaste åren har varit mer åt det "träliga" hållet... Tufft är det att bära 120-Gips uppför smala trappor och hänga upp i taket..
Men här kan det ju åxå handla om dialekt vilket jag personligen saknar.
En en parkettskrapa och kanske några stämjärn rekommenderas varmt som komplement till slipmaskinerna.
Angående vad som är tufft så är det egentligen ganska lätt att definiera. Chuck Norris är tuff. That's it.
Redigerat:
Då vet vi var tufft betyder och att et är helt entydigt och kan aldrig mera missförstås. Tack Daniel!
När det kommer till träljobb så kan man alltid överväga "släggmetoden"...
Riv o byt ut hela eller delar av trappen..
samma sak kan gälla vid gegga på betonggolv.
Bila o gjut istf att diamantslipa.....
När det kommer till träljobb så kan man alltid överväga "släggmetoden"...
Riv o byt ut hela eller delar av trappen..
samma sak kan gälla vid gegga på betonggolv.
Bila o gjut istf att diamantslipa.....
Det följer med 50 papper till Makitan, fast det var inte specificerat vilken sort. Till Boschen passade jag på att beställa 3 extra uppsättningar papper när jag ändå beställde, får hoppas att deras originalpapper duger.Daniel_N skrev:
Att slipa en trappa är träligt, det har jag förstått. Eftersom jag är en drömmare har uppgiften fallit på mig. Min man kommer att ägna sig åt en massa andra saker i hallen, sådant som kräver aktivt tankearbete och lösningar. Sådant de flesta tycker är roligt. Men för en drömmare far tankarna lätt iväg, så jag passar nog bättre till "trälarbete".
Vi har någon ganska bra sickel, eller vad det heter, som kanske kan vara till nytta i hörnen. Det finns flera ställen där ingen av maskinerna kommer att komma åt.
mattiasp, visst har ni lyckats övertala mig igen. Jag är lättövertalad, bara ni lägger upp det på rätt sätt och säger ungefär det jag vill höra. Och det är roligt med bra grejer! Det är därför jag vänder mig till er... En rolig sak är att ni alltid kan svara med exakt modellbeteckning, vilket verktyg det än gäller. Själv känner jag bara till det jag just letat efter. Men många här letar kanske alltid efter det optimala
Då är det dags att övertyga HolyAnna om nästa pryl...
Vet inte om det är andningsskydd eller grovdammsugare.
Köp för allt i världen inte ett 10-pack för 25kr på rusta.
Lägg 2-300 på en halvmask typ Sundström Sr100 http://www.srsafety.se/product.aspx?p_id=10034
En sådan mask finns i olika storlekar och olika typer av filter.
Finns några trådar i ämnet.
Grovisar finns det massor skrivet om.
Vet inte om det är andningsskydd eller grovdammsugare.
Köp för allt i världen inte ett 10-pack för 25kr på rusta.
Lägg 2-300 på en halvmask typ Sundström Sr100 http://www.srsafety.se/product.aspx?p_id=10034
En sådan mask finns i olika storlekar och olika typer av filter.
Finns några trådar i ämnet.
Grovisar finns det massor skrivet om.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Håller helt med nimajneb - skaffa en riktigt bra mask. Sundströms SR-100 i silikon är en mycket bra mask, som det är lätt att få tag på filter till. Se till att få ett filter avpassat för jobbet, dvs ett partikelfilter i detta fall. Se också till att få en packe förfilter och byta dessa ofta. Enda nackdelen med sr-100 är att den kan upplevas som liten om man har stort huvud. Sr100 finns också i billigare varianter, sr90. Skillnaden är främst materialet som masken är tillverkad i, TPE (termoplastisk elastomer, dvs någon form av plast) respektive silikon som ska vara mer följsam. Eftersom prisskillnaden är liten så tycker jag att det är självklart att köpa sr-100...man ska aldrig snåla på säkerheten.
Grovdammsugare är såklart också otroligt trevligt...det kommer att bli mycket damm annars.
Grovdammsugare är såklart också otroligt trevligt...det kommer att bli mycket damm annars.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Både och för den typen av jobb! Kan bara instämma att Sundströmsmaskerna är förhållandevis små - även den större storleken. 3M har en som det finns fler storlekar av, vilket borde betyda att den stora är större där. Swedol säljer dem.
Ska vi prata masker så rekommenderar jag oxo 3M. Inte för att jag någonsin har testat deras masker men jag har själv den stora Sundströmmasken och den är definitivt lite liten. Det viktiga tycker jag är att det ska gå lätt att få tag på filter till masken annars finns risken att man någon gång slavar. Sundströms filter finns på väldigt många ställen inklusive många små bygghandlare, 3M:s verkar vara nästan lika lättillgängliga.
Tillbaka till slipmaskinerna..
http://www.axminster.co.uk/product-Metabo-SXE-425-TurboTec-Sander-719925.htm
Någon som har en åsikt om denna. Verkar ha något typ av "turboläge". Klarar man en trapprenovering med denna utan att dö ihjäl? Verkar vara en bra kompromissmaskin för en rimlig slant.
Ser ut som Boschs hålbild på papperna till 150:an.
http://www.axminster.co.uk/product-Metabo-SXE-425-TurboTec-Sander-719925.htm
Någon som har en åsikt om denna. Verkar ha något typ av "turboläge". Klarar man en trapprenovering med denna utan att dö ihjäl? Verkar vara en bra kompromissmaskin för en rimlig slant.
Ser ut som Boschs hålbild på papperna till 150:an.
Redigerat:
Dö ihjäl??? lustigt uttryck.TryBran skrev:
Nej denna maskin är inte på något sett jämförbar med "turbomaskinerna" tidigare i tråden. Vanlig excenter med risken att inte hitta ett munstycke till grovisen.
Sundströms masker borde passa mig då, för jag är liten.
TryBran, det tog ett tag innan jag fattade galoppen med de där turbomaskinerna, och som jag förstår det är skillnaden att hela slipskivan roterar (snurrar) på en turbomaskin, vilket gör den bättre på att avverka. Den rör sig alltså på två olika sätt, medan en vanlig excenter bara rör sig på ett sätt.
TryBran, det tog ett tag innan jag fattade galoppen med de där turbomaskinerna, och som jag förstår det är skillnaden att hela slipskivan roterar (snurrar) på en turbomaskin, vilket gör den bättre på att avverka. Den rör sig alltså på två olika sätt, medan en vanlig excenter bara rör sig på ett sätt.
Japp. Jag tolkat det på detta sätt jag med, men "lurades" av beskrivningen till Metabon (sanningen är att jag skumläste).
Well well, jag antar att det blir att öppna stora plånboken och köpa en av Festools, Makitas eller Boschs turbomaskiner. Gillar inte tanken på sidmonterad motor på Boschen och de andra kostar ju en slant tyvärr.
"Är något för bra för att vara sant är det just det som gäller.."
Förresten: "Dö ihjäl" är ett utryck som jag hörde ett barn säga, men jag har börjat använda det så mycket att jag nästan tror det finns på riktigt..
Well well, jag antar att det blir att öppna stora plånboken och köpa en av Festools, Makitas eller Boschs turbomaskiner. Gillar inte tanken på sidmonterad motor på Boschen och de andra kostar ju en slant tyvärr.
"Är något för bra för att vara sant är det just det som gäller.."
Förresten: "Dö ihjäl" är ett utryck som jag hörde ett barn säga, men jag har börjat använda det så mycket att jag nästan tror det finns på riktigt..
Redigerat:
De har alla (makita, rotex) sidmonterad motor. Men det vänjer du dig snabbt vid.TryBran skrev:Japp. Jag tolkat det på detta sätt jag med, men "lurades" av beskrivningen till Metabon (sanningen är att jag skumläste).
Well well, jag antar att det blir att öppna stora plånboken och köpa en av Festools, Makitas eller Boschs turbomaskiner. Gillar inte tanken på sidmonterad motor på Boschen och de andra kostar ju en slant tyvärr.
"Är något för bra för att vara sant är det just det som gäller.."
Förresten: "Dö ihjäl" är ett utryck som jag hörde ett barn säga, men jag har börjat använda det så mycket att jag nästan tror det finns på riktigt..
