Monster projekt eller inte

En bra slipmaskin har man alltid användning för!

Tapetsering, målning osv.

Rotex varianterna är ju dessutom 2(3) i 1

Kostar lite initialt men det har man igen.

Se bara till att den har bra dammutsug & om du inte har det, köp en hyffsad (som klarar slipdamm från ex. gips)grovdammsugare gärna med autostart när verktyget går igång.
På så vis håller papprena längre och det blir trevligare att jobba samt enklare att städa efteråt.

Matix skrev:
Tips. Makita BO6040 kan man få tag på i UK för under £220.
En riktigt bra maskin kan jag nämna.

/Mattias
mattiasp skrev:
Kan du bifoga en länk till det erbjudandet, tack?
Räknade lite fel exemplet jag hade, ber om ursäkt. Kostar lite mer än så men inte så långt därifrån.
~£232 inklusive VAT och 50st slippapper. http://www.lawson-his.co.uk/scripts/products.php?cat=Random%20Orbital%20Sanders%20Makita
~£238 inklusive VAT. http://www.power-tools-pro.co.uk/advanced_search_result.html?keyword=BO6040

/Mattias

Redigerat:
Bosch Multimaster är ett underbart verktyg till mycket annat också, så en sådan måste man ha. Som slip är den rätt OK, men det går åt mycket papper, speciellt när man kör hörn. Kör inte för länge/hårt så att pappret/sulan blir för varm bara, så går den bra. Det är dock som såg som den verkligen lyser, då den kan göra jobb som inte är möjliga annars.

holyanna skrev:
Tack för tipsen johanpelle, men jag är gravid och vill inte använda lösningsmedel. Är rent ut sagt för lat för att ligga och skrapa bort med spackel.

Vad gäller billiga verktyg från Rusta och liknande ställen tycker jag att komforten är alldeles för dålig för att jag ska vilja arbeta med dem. Vi har xempelvis en gul sticksåg som skakar och hoppar åt alla håll, och jag trodde att stickågar gjorde det. Men en AEG visade tydligt att det gjorde de inte alls. Det känns tryggare att använda bra verktyg, helt enkelt. Och resultatet blir bättre när man inte är något proffs.

Tanken är att inköpta maskiner ska användas i alla projekt i huset under många år framöver. Förmodligen skulle det bli billigare i längden att hyra, fast krångligare.
En dålig sticksåg är dålig, men hellre genom ett snett sågspår än genom att hoppa. Hoppar den skulle jag prova med ett par bra blad och se till att få dem med skär åt rätt håll.

Slipning handlar om två saker, slipa öppna ytor, och att slipa hörn. Det som kan slipa hörn bra är inte idealt för att slipa stora öppna ytor och tvärtom. De öppna ytorna kan man hitta mycket effektiva slipar för, hörnen är antingen ineffektiva, eller typ multimaster eller fingerslip, med en risk att det inte blir så rakt,

Jag skulle satsa på (har satsat på) en bra slip för öppna ytor (typ rotex eller typ Black and deckers XT bandslip, min enda black and decker och jag är nöjd med den). Hörn, tja, har haft lite av varje, men är extremt nöjd med Festools deltaslip.

Billigast: bandslip plus trekantslip
Bäst: rotex plus deltaslip

Båda kombinationerna duger. men enbart rotex räcker inte.

--- Mats ---

Hej har gjort alternativet med lackfräs, med riktig slipmaskin och även nu senast med skrapa, borttagningsmedel o skitverktyg.

Jag kan utan tvekan rekommendera er att köpa så dyrt plånboken kan tillåta. Visst har man absolut inte pengarna är det ju inget att göra som jag tror jag redan skrev till dig i tråden om cirkelsåg. Men du skriver själv att du vill använda framöver och då kommer du uppskatta en rotex eller liknande då du får bra resultat och ett verktyg som kan användas många år framöver för oss amatörer.

Lackfräs att hyra är ett klockrent alternativ för den som inte vill ha verktyget kvar utan bara vill fixa ett projekt men inte för er som har hus och räknar med mkt framtida projekt.

En vanlig grön multimaster och tålamod i hörnen ger dig mest för pengarna i kombination med en dyrare slipmaskin. Det ÄR skillnad mellan vanlig oscillerande och rotex m.fl

Att köra med skitverktyg/för hand var det mest korkade jag gjort men har man inte råd med riktiga verktyg så vägrade jag köpa halvmesyrer. Just trappa och speciellt klarlack håller jag med är ett riktigt skitjobb ärligt talat. Så för min del så måste jag säga just att det ÄR skillnad, till finsnickeri kan vanlig oscillerande funka från ett vettigt märke i lägre prisklasser även om rotex är ännu bättre men till just trappa kommer du störa ihjäl dig om du köper en kompromiss och framöver testar en rotex.

Och PS se till att du har en vettig grovdammsugare speciellt om du är gravid

MVH Lorant

Tokyoboy skrev:
Hitta den har pa Amazon, bra pris, tycker jag:

Makita BO6040

[länk]
Jo, men "vinsten" lär ätas upp av kostnaden för transformatorn som behövs för att plugga in den i ett svenskt uttag (110 V i USA)... :P

Tokyoboy skrev:
Jo, om man inte redan har en forstass (inte helt ovanligt), annars ar den har fin, 20 USD.

[länk]

Fordelen ar att Amazon har bra service, ar snabba och jag har iaf aldrig betalat varken moms eller tull nar jag handlat darifran. Men jag kanske bara hade tur?
Tyvärr räcker den inte långt - det behövs en ca fyra gånger kraftigare trafo för att driva Makitan i fråga. Då blir priset lite annorlunda.

Personligen är jag mycket tveksamt inställd till att köpa 110 V maskiner till annat än (mer eller mindre) stationärt bruk. En slipmaskin använder man lite överallt, och att behöva kånka med sig en trafo är i varje fall inte min melodi...

@bygga_bo: naturligtvis gar arbetskomfort och kvalite fore pris! :-)

Tack alla för era svar. Nu är en Makita BO6040 och en Bosch PMF180E beställda från Axminster tillsammans med ett engelskt grenuttag. Jag hoppas innerligt att de kommer att hålla så att jag slipper försöka utnyttja garantin.

Jag känner mig nöjd med beslutet och har läst en hel del bra om Makitan, så jag hoppas att det här projektet kommer att gå hyfsat smidigt. Vi har en Kärcher grovdammsugare, men bra vet jag inte om jag skulle vilja kalla den. Det löser sig nog.

Förresten, intresset från makens sida för att polera bilen var minst sagt svalt. Men jag kom på att utemöblerna äntligen kan få den ansiktslyftning de behöver :)

Redigerat:
Kom nu ihåg att köpa riktigt bra papper, de spelar en mycket stor roll. Och naturligtvis att ansluta maskinerna till dammsugare.

Och lycka till med slipningen! Att slipa trappa är ett tufft jobb.

Daniel_N skrev:
Att slipa trappa är ett tufft jobb.
Är det tufft eller bara trist, långrandigt och bullrigt o dammigt, speciellt det som man inte kommer åt med excenterslipen?

Nu är jag ju ingen golvslipare men den trapp och det hallgolv jag slipat senaste åren har varit mer åt det "träliga" hållet... Tufft är det att bära 120-Gips uppför smala trappor och hänga upp i taket..:P

Men här kan det ju åxå handla om dialekt vilket jag personligen saknar.

Hurra! Vi har lyckats övertala holyanna en andra gång! Du kommer att bli nöjd med maskinerna.

Nimajneb skrev:
Är det tufft eller bara trist, långrandigt och bullrigt o dammigt, speciellt det som man inte kommer åt med excenterslipen?
Jag tippar på att Daniel använder ordet tufft med betydelsen tungt/hårt göromål.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.