Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, då finns det inget servitut. Ett servitut faller om en fastighet säljs och köparen inte informeras om servitutet (eller det är inskrivet).

Det gör inte den som hade det härskande servitutet rättslös, utan denne kan då stämma säljaren. Vad nu ett servitut att klippa en häck skulle vara värt...

Vore jag TS skulle jag göra klart för grannen att denna gärna får klippa sin häck från TS mark, men att det gäller att fråga först varje gång (kanske dagen innan) och att tillträdet är begränsat till 2–3 ggr per år.
Det beror ju iofs på vad det är för sorts servitut. Vi har ett officialservitut på vår fastighet som bara framgår på förrättningskartan. Grejen med servitut är ju att de följer fastigheten och inte personen så att ett oinskrivet avtalsservitut skulle falla bara för att tjänande fastighet byter ägare har jag svårt att tro. Snarare skulle det vara köparen av den härskande fastigheten som kan driva fråga om rättsligt fel i fastighet mot den tidigare ägaren.

/S

• Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Eketorp1 Eketorp1 skrev:
Snarare skulle det vara köparen av den härskande fastigheten som kan driva fråga om rättsligt fel i fastighet mot den tidigare ägaren.
Fast nu är det den (eventuellt) tjänande fastigheten som sålts och som frågan gäller, så vad som sker vid överlåtelse av den härskande fastigheten har jag inte berört.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast nu är det den (eventuellt) tjänande fastigheten som sålts och som frågan gäller, så vad som sker vid överlåtelse av den härskande fastigheten har jag inte berört.
Förlåt mig, rättning mittåt! 1) Jag skrev fel i mitt sista inlägg, menade tjänande där jag skrev härskande och 2) Du har rätt angående att förbehåll krävs för att oinskrivet servitut ska fortsätta gälla mot ny ägare i den tjänande fastigheten.

Då kan vi släcka det spåret!

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Va så mycket ni vill på min sida om ni vill klippa häcken, hade jag sagt. Det var nog klumpigt att skriva ouppfostrade till dom. Det kan nog väcka ilska om deras uppsåt bara varit att vara snälla. Dom hade ju som sagt tillåtelse att klippa, även om dom klippte mer än vad ni ville.

I efterhand skulle du kanske bara sagt att klipp häcken så mycket som ni vill men inget annat.

Och vill du ha god ton med grannarna så är en ursäkt för ouppfostrade antagligen behövlig. Även om det sitter långt inne.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Normalt sett frågar man först om man vill göra något på någon annans tomt. Våra grannar frågar alltid om de får klippa häcken på vår sida eller om de ska klippa toppen och måste in på vår sida. hade blivit väldigt irriterad om jag kom hem från jobbet och grannarna stod på vår tomt utan tillåtelse, oavsett vad de gjorde där. I olika grannskap är grannsämjan olika, men i vårat område där alla är ganska "strama" och korrekta av sig hade det antagligen ansetts opåpassligt att bara klampa in sådär oavsett så länge man inte ska ringa på dörren eller gå för att prata om något såklart.

Tanten hade kanske goda avsikter, men borde såklart ringt på och frågat först...

/S

• Gilla
blomknopp
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Normalt sett frågar man först om man vill göra något på någon annans tomt. Våra grannar frågar alltid om de får klippa häcken på vår sida eller om de ska klippa toppen och måste in på vår sida. hade blivit väldigt irriterad om jag kom hem från jobbet och grannarna stod på vår tomt utan tillåtelse, oavsett vad de gjorde där. I olika grannskap är grannsämjan olika, men i vårat område där alla är ganska "strama" och korrekta av sig hade det antagligen ansetts opåpassligt att bara klampa in sådär oavsett så länge man inte ska ringa på dörren eller gå för att prata om något såklart.

Tanten hade kanske goda avsikter, men borde såklart ringt på och frågat först...

/S
Det finns ju så mycket av problem med grannars sätt att vara. Jag blir förbannad på mina, alla beterr sig illa åt på ett el. annat sätt. En granne har lagt jättestora stenar som jag inte orkar lyfte målade med smileys på en hög pallkrageliknande avgränsning till deras tomt. De klagar om och om igen att mitt hus är så stort men de köpte sitt långt efter att jag köpt mitt. Deras stenar samlar fukt på höstarna som rinner ner och spränger mina bjälkar som pallkragen är byggd med. Sen blir de jätteupprörda när någon måste gå 2 fotsteg på deras tomt för att rensa ogräs. Jag är väldigt försiktig med att inte störa, tycker det är jätteviktigt men som sagt de köpte sitt hus så här, deras val. Det finns förstås mängder med sura upplevelser men man får svälja. Man ska ta ner konflikter så det inte blir "krig"

blomknopp blomknopp skrev:
Deras stenar samlar fukt på höstarna som rinner ner och spränger mina bjälkar som pallkragen är byggd med. Sen blir de jätteupprörda när någon måste gå 2 fotsteg på deras tomt för att rensa ogräs.
Du tänker inte att det är en hint att du inte behöver bygga precis i tomtgräns och att det här är problem du skapat dig själv? Behöver du beträda grannens tomt utan överenskommelse för att rensa ogräs skulle jag säga att det är du som gjort fel, inte grannen.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
J JRH77 skrev:
Hej!

Vi har trevliga grannar, men kanske vi fel uppfattar dom som störiga och stökiga.

Förra hösten frågade dom artigt om dom fick klippa vår sida av deras häck, och samtidigt "ta bort lite döda grenar" på några granar som växer nära häcken.

Till detta sade vi ja, naturligtvis - dom har gjort det förr och skött sig väl.
Dock denna gången tycker vi det urartade, detta med att "ta bort lite döda grenar" innebar att dom tog bort alla grangrenar upp till en höjd på c:a + 2 meter.
Vi ser nu varandra tydligt genom den hårt klippta häcken - allt insynsskydd är nästan borta.

När vi anmärker på det, anklagas vi för att "glo" på dom genom den numera närmast obefintliga häcken.
Vi är själva närmast förskräckta över tilltaget, och kan inte upphöra att se på förödelsen.

Häromdagen när jag gick ut för en lite vårinspektion av tomten, upptäckte jag förvånat den trevliga grannfrun på vår sida om häcken, fick höra att det skulle städas lite och senare gödslas - lite förvånat påpekade jag var gränsen gick och lämnade det därvid.

I dag under en SMS konversation med paret, anmärkte jag lite försynt att hennes uppförande var "ouppfostrat", och att det nog vore trevligt att dom talade om för oss innan dom beträdde vår tomt.

Vid ordet "ouppfostrad" närmast exploderade hon av ilska, och påpekade att hon faktiskt har all rätt att objudet vistas på vår tomt när det gäller all skötsel av deras häck.

Undrar därför stillsamt, vad gäller vid sådana tillfällen, är det bara att när man känner för det gå in på andra människors tomt och där göra vad man vill - bara hänvisa till att man "bara skall sköta om häcken"?

Är det alldeles för mycket begärt av oss, att be att paret skall informera oss innan dom börjar härja på vår sida om tomten?
Nej, dom har -ingen- rätt att vistas på er tomt, häck eller inte. Ni får väl sätta upp ett plank på er sida gränsen så är problemet löst!

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
F
R RogerHql skrev:
Nej, dom har -ingen- rätt att vistas på er tomt, häck eller inte. Ni får väl sätta upp ett plank på er sida gränsen så är problemet löst!
Bara så, lite drygt ett år efter senaste inlägget, 1,5 år sen TS hade problemet och 11,5 månader sen TS sist var innloggad.

Nej, det är inte att BARS bygga ett plank och det kan generera mer problem än det löser. Plank kräver bygglov.

F fsn skrev:
Bara så, lite drygt ett år efter senaste inlägget, 1,5 år sen TS hade problemet och 11,5 månader sen TS sist var innloggad.

Nej, det är inte att BARS bygga ett plank och det kan generera mer problem än det löser. Plank kräver bygglov.
Visst men sånt brukar vara reglerat och det kanske räcker med att hota med det...

Eketorp1 Eketorp1 skrev:
Det beror ju iofs på vad det är för sorts servitut. Vi har ett officialservitut på vår fastighet som bara framgår på förrättningskartan. Grejen med servitut är ju att de följer fastigheten och inte personen så att ett oinskrivet avtalsservitut skulle falla bara för att tjänande fastighet byter ägare har jag svårt att tro. Snarare skulle det vara köparen av den härskande fastigheten som kan driva fråga om rättsligt fel i fastighet mot den tidigare ägaren.

/S
Det tror inte jag heller. Servitutet är ju till för att gälla oavsett vem som är ägare. Registrering har inte med det legala att göra men det underlättar förstås.

F
R RogerHql skrev:
Visst men sånt brukar vara reglerat och det kanske räcker med att hota med det...
Vad är reglerat?

F fsn skrev:

Precis! Då får grannen något att fundera på Eftersom dom måste godkänna saken!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.