Attackbävern skrev:
Ett utbyggt sovrum har visat sig vara en gammal inglasad del av altanen. Så när altanen skulle rivas för dränering så var man tvungen att gjuta nya plintar samt montera en ny bärlina annars hade huset "tippat.

Samma utbyggda sovrum av gammal altan...
Den gamla inglasningen sitter kvar under panelen. Vid fönsterbyte blev fönstermänniskorna lite brydda när de skulle såga upp för ett nytt fönster när det redan satt ett fönster bakom väggen...
Golvet består av gips som ligger ovanpå den gamla trallen med parkett ovanpå det. Tofflor används med fördel på vintern.

Utöver det finns det 2-3 strömbrytare med okänd funktion och golvvärme utan jordfelsbrytare bl.a.

I gäststugan som tidigare ägare hade hyrt ut fanns ett gäng oöppnade askar med Oxycodine i askar med bortrivna recept/namnlappar gömda i ett dolt skrymsle.
Haha fantastiskt kreativa lösningar!
Hoppas att det inte har kostat er allt för mycket att återställa och att ni kan skratta åt det :)

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Jag gick på utsidan av mitt hus o tyckte att vi hade mer fönster på utsidan än insidan.
Gick ner i källaren o jo då gubben som hade bott i vårat hus innan hade byggt igen ett fönster o alla ventiler i källaren.
Började rota lite detta och hittade att gubben hade byggt upp en extra vägg i källare som han hade isolerat rätt mot grunden. Tog bort alla extra väggar på insidan. Oj vad mycket fräschare luft det blev i källaren. :)

• Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
Troberg skrev:
Jodå, jag vet, men jag tycker batterier är struliga och ger inte samma kraft
Du har helt rätt! Batterileksaker är inget för riktiga män! En sån här ska du ha:
borrsvang.jpg

• Gilla
Storstadsbo och 9 till
  • Laddar…
Ujuj.. man har hittat mycket konstiga saker.

Texter på reglar/brädor (det kommer nästa rivningsentreprenör också att göra haha.. fast från mig..).. konstiga håligheter där det inte borde ha varit några.. osynliga ingjutna träbitar i golv.. rör som inte är inkopplade (va/avlopp), el som är dragen på mysko sätt.. inkommande el som nån gömt bakom en spånskiva utan att märka ut eller ens sätta fast (!).. elementrör som varit lite böjda och tryck upp golvet (naggade kanten när vi skulle såga upp golvet..).. skador som är övermålade för att se bra ut (bärande saker till en balkong t ex) - börjar man peta i det så är det genommurket.. plåtdetaljer som är felgjorda, bakfall på avlopp osv..

Erfarenheterna byggs på i livet.. man lär sig nya spännande saker hela tiden!

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Köpte av ett dödsbo: En grävd brunn var fylld med allt lösöre som dom inte orkade åka iväg med. glasskivor, dammsugare, betongklumpar, massa spik o skruv brunnen är 2,2m djup ca 1m grova rör och ca 0,5m under vatten ytan låg allt bråte.
Ni kan tänka att det var mycket och jag skar mig flera gånger på allt glas. I rabatterna låg glasflaskor där halsen stack upp. Tydligen var det för att skrämma sork. Det tog mig många år innan jag vågade stoppa händerna i jorden utan att vara rädd för att skära sig. Dom flesta flaskorna var spräckta. Förmodligen hade det regnat in och sen frusit på hösten och spräckt flaskorna.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Krillew skrev:
Köpte av ett dödsbo: En grävd brunn var fylld med allt lösöre som dom inte orkade åka iväg med. glasskivor, dammsugare, betongklumpar, massa spik o skruv brunnen är 2,2m djup ca 1m grova rör och ca 0,5m under vatten ytan låg allt bråte.
Ni kan tänka att det var mycket och jag skar mig flera gånger på allt glas. I rabatterna låg glasflaskor där halsen stack upp. Tydligen var det för att skrämma sork. Det tog mig många år innan jag vågade stoppa händerna i jorden utan att vara rädd för att skära sig. Dom flesta flaskorna var spräckta. Förmodligen hade det regnat in och sen frusit på hösten och spräckt flaskorna.
Undrar om det här inte hade gått att få som dolt fel. Inte tusan slänger man skräpet i brunnen när man städar ur.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
pelpet skrev:
Undrar om det här inte hade gått att få som dolt fel. Inte tusan slänger man skräpet i brunnen när man städar ur.
När man köper av dödsbo finns det oftast en friskrivning från dolda fel. Men riktigt dålig stil att slänga skräp i en brunn istället för att bara lägga det på hög på tomten om man nu inte anser sig förmögen att frakta bort det. Men visst - då hade ju nya ägaren kunnat klaga och säljarna blivit tvungna att åtgärda...

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
tommib
Attackbävern skrev:
I gäststugan som tidigare ägare hade hyrt ut fanns ett gäng oöppnade askar med Oxycodine i askar med bortrivna recept/namnlappar gömda i ett dolt skrymsle.
Hmm.... uthyrt till någon med lite missbruksproblem kanske. Hoppas inte någon kommer och letar efter det där. Jag skulle fortare än kvickt lämna in det till något apotek, alt ringa polisen och fråga om de är intresserade. Det beror lite på hur många "ett gäng" är. Oxikodon är en potent opiat som företrädesvis ges till nyopererade och patienter med spridd cancer....

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Ojoj, finns mycket att skriva om vårt hus här. Huset byggt -49. Bodde en händig gubbe där i 50 år, tydligen elektriker. Han var känd på byggena i byn som en riktig korp, så alla "förbättringar" han gjort i huset under åren är av tillvarataget material från byggena.

Han gillade dessutom att spika, tog ner en vägg han byggt, och i en av reglarna räknade jag till 23 spikar. Skråspikat från alla möjliga håll. Får jag nån gång en fuktskada så kommer inte huset att ruttna, det kommer att rosta...

I bjälklaget hittade jag dagstidningar från 1949, men de är nog ditlagda av Borohus som tätning för kutterspånet när huset byggdes.

I övrigt har gubben lämnat många meddelanden, de är roliga att hitta!

• Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
scim skrev:
Jag tror inte du behöver köpa ett elverk för att borra hål i en panel, du klarar dig garanterat med den billigaste meec-maskinen.
Behöver? Vad har det med verktyg att göra? "Vill ha" är vad som räknas.

Dessutom behöver jag ett elverk för andra jobb i vilket fall.

• Gilla
Saltis och 2 till
  • Laddar…
Hittade gamla dagstidingar bakom väggen i badrumet.I källare.
Rev bort ett skåp i pannrumet låg påse naturpotensmedel.Med brev med fd ägarens namn.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Har inge bilder tyvärr, men i förr-förra huset hittade vi
a.
Tidningssidor som höll sågspånet i trossbotten på plats sedan den första tilläggsisoleringen i husets äldsta del.
Det var intressanta reportage med krigsfartyg och annat krigiskt. Året var 1915, mitt under det brinnande första världskriget.

b.
Samma sak med en tillbyggnad, som troligen byggdes det året trossbotten fylldes med sågspån.
Där var året 1935, och artiklarna berättade om uppladdningen inför det andra världskriget.
Tur att folk hade tid att isolera i alla fall i dessa ofärdstider!

c.
På sockeln under huset till den gamla eldstaden (som var riven när vi köpte huset) låg ett perfekt skelett av en råtta, i storlek som en normalstor katt. Bara ben, inget "kött", ingen hud/päls. Den hade det förhoppningsvis varmt och gott när den drog sin sista suck :)

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Ja ni alla får ju oss att känna oss bättre i detta hus iallafall :D Tackar för denna tråd!

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
tommib skrev:
Hmm.... uthyrt till någon med lite missbruksproblem kanske. Hoppas inte någon kommer och letar efter det där. Jag skulle fortare än kvickt lämna in det till något apotek, alt ringa polisen och fråga om de är intresserade. Det beror lite på hur många "ett gäng" är. Oxikodon är en potent opiat som företrädesvis ges till nyopererade och patienter med spridd cancer....
Vi lämnade in till apoteket förra sommaren, det var en 4-5 askar totalt.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
stock-photo--mm-camera-9485002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

8mm videokamera med diverse porrfilmer från samma era.

Potatis var planterade i rabatterna runt huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.