magnu skrev:
...Som första elsåg, skulle jag ta sticksågen, den är universal. Andra elsågen blir lite mer problematisk, det blir nog en kap och ger. I tredje hand kommer sänksågen eller tigersågen, mest beroende på vilket jobb som man har tänkt sig
+1 på att sticksågen är mer universal. Men jag skulle ändra urvalskriteria och säga det beror på vad jag vill ha för sågresultat.

Vill jag ha ett långt rakt snitt är cirkelsåg/sänksåg mitt val. Vill jag kunna följa en icke-rak linje är sticksågen mitt val.

Cirkelsåg var den första såg jag köpte. Raka sågsnitt är ett vanligt behov.

--- Mats ---

Om jag bara fick ha en eldriven såg så skulle det vara en sticksåg (och helst då en blå Bosch 135:a).

Med den KAN du:

- Såga rakt
- Såga runt
- Gera
- Börja såga mitt i en skiva
- Och mycket mer...

Så mitt råd är - satsa på kvalité och börja med en sticksåg.

Mats Bengtsson skrev:
+1 på att sticksågen är mer universal. Men jag skulle ändra urvalskriteria och säga det beror på vad jag vill ha för sågresultat.

Vill jag ha ett långt rakt snitt är cirkelsåg/sänksåg mitt val. Vill jag kunna följa en icke-rak linje är sticksågen mitt val.

Cirkelsåg var den första såg jag köpte. Raka sågsnitt är ett vanligt behov.

--- Mats ---
Jag började också med cirkelsåg - visste inte bättre.

För att göra långa snygga snitt behöver man en sänksåg med skena.

För att såga nästan rakt i skivor mm klarar man sig med en sticksåg.

magnu skrev:
...För att göra långa snygga snitt behöver man en sänksåg med skena.

För att såga nästan rakt i skivor mm klarar man sig med en sticksåg.
Skena absolut, någon typ av roterande klinga absolut. Jag tvivlar på att man inte kan göra det med en cirkelsåg, men sedan jag fick sänksågen är det den som gäller, så det jag kan hålla med om med säkerhet är att med sänksågen blir det perfekt.

När man lägger två sågade saker mot varandra ser man direkt när de är "nästan raka" istället för raka. Ögat är dåligt på att se långsamma böjar, de uppfatas som raka. Men ögat är mycket bra på att se springor mellan två skivor. Sticksågens "nästan rakt" gör sådana springor väldigt synliga. Lägg till det att den är betydligt sämre än sänksåg/cirkelsåg på att såga rakt i vinkel (man riskerar att snittet inte blir perfekt 90 grader mot ytan).

Sticksågen är ett bra verktyg för snabba nästan raka snitt, där rakheten av snittet inte har någon betydelse. Men om det man behöver är raka snitt är sticksågen inte ett bra val.

--- Mats ---

Okej - jag måste revidera min lista lite:

EDIT: - Såga nästan rakt

ska du renovera ett hus tycker jag att det viktigaste är en kap/gir såg av bra kvalite, det är lätt att få till listning som annars är ett elände
en bra skruvdragare med minst 2 batt, tips att titta på Bosch monsterpaket med slagskruvdragare skruvdragare vinkelskruvdragare ficklampa OCH multimaskin

en hyffsad sticksåg (bra för att kapa och göra hål med
en hyffsad cirkelsåg (för att kapa skivor med, gärna med hemgjord skena)

jag har renoverat / byggt 5-6lgh och det här är hur jag prioriterar

sen när man blivit verktygsberoende är det sänksåg och klyvsåg som står på tur

Det är möjligt att jag har snurrat till det lite för mig i de här diskussionerna, men TS ville väl såga att spår 5 mm från en vägg. Är det någon som har presenterat en realistisk lösning för det än? Jag kommer inte på något riktigt bra sätt. Med sänksågen (TS55) klarar man ca 12 mm. Med en Mulimaster är det möjligt, men mycket tidskrävande. Är det många meter är det knappast realistiskt. Dessutom äter laminatgolv klingor, och de är ju inte speciellt billiga.

mattiasp skrev:
Det är möjligt att jag har snurrat till det lite för mig i de här diskussionerna, men TS ville väl såga att spår 5 mm från en vägg. Är det någon som har presenterat en realistisk lösning för det än? Jag kommer inte på något riktigt bra sätt. Med sänksågen (TS55) klarar man ca 12 mm. Med en Mulimaster är det möjligt, men mycket tidskrävande. Är det många meter är det knappast realistiskt. Dessutom äter laminatgolv klingor, och de är ju inte speciellt billiga.
Min bror bor i Schweiz. Där sätter man inte lister i hörnen mellan tak och vägg, utan det "ska vara" en glipa på några millimeter. För att kunna åstadkomma detta skaffade min bror en lamellfräs (eller kexfräs, eller vad det kallas). Med denna kunde han "såga" i taket väldigt nära väggen.

mattiasp skrev:
Det är möjligt att jag har snurrat till det lite för mig i de här diskussionerna, men TS ville väl såga att spår 5 mm från en vägg. Är det någon som har presenterat en realistisk lösning för det än? Jag kommer inte på något riktigt bra sätt.
Varning barnförbjudet och inte helt seriöst....

Det är väl bara att montera en cirkelsågklinga på en borrmaskin. :cool::cool: Borde gå att komma rätt nära väggen... Jag gjorde så med en kapskiva en gång när jag behövde kapa en plåt som inte gick att komma åt med vinkelslipen. Kanske inte helt ofarligt...

Men skämt åsido, finns det något bra sätt. En "multimaster(kopia)" funkar väl men man blir nog rätt less om det är en bit... Skulle en sån här kunna funka?

Alfredo skrev:
Skulle en sån här kunna funka?
Ja men inte om det är någon längre sträcka. Hållbarheten på klingan är inte lång om det ska kapas laminatgolv.

mattiasp skrev:
Eller ett spår på 5mm, intill en vägg. Om det är ett spår några millimeter från ett foder, som är normalt sett 12 mm brett, så är en handsåg en fungerande lösning.

--- Mats ---

Jag tackar för alla svar. Det här med prioritering av verktyg är inte lätt, men jag tror jag köper en hyfsat bra sticksåg och en hyfsat bra cirkelsåg (runt 1000-1500 kr st) så har jag båda, sen får situationen bestämma vilken jag använder.

Att såga ur 5 mm av befintligt 22mm-golv runt om verkar vara ett värre problem att döma av diskussionen. Det handlar om om typ 20 meter. Alternativet är att ta bort hela golvet och ersätta med golvspånskiva, då är det definitivt lättare att få till spalten.

Jag skaffade safesaw till vinkelslipen när jag skulle kapa nära hörn och vinklar, funkar helt ok.

Decamber skrev:
...Att såga ur 5 mm av befintligt 22mm-golv runt om verkar vara ett värre problem att döma av diskussionen. Det handlar om om typ 20 meter. Alternativet är att ta bort hela golvet och ersätta med golvspånskiva, då är det definitivt lättare att få till spalten.
Om det är klickgolv och ett rimligt litet rum kan du ta upp sista plankan i ena äden, och sedan flytta golvet bort från väggen, och klyva så mycket som behövs. Så på två sidor kan det vara enkelt.

Om det sitter foder över kan du ta bort fodret på andra ledden, och då få de 12 mm som gör att du kan kapa med en sänksåg.

Det brukar finnas ett syfte, och om syftet är att golvet slår sig så har jag sett hantverkare göra ett snitt en bit ut från väggen.

--- Mats ----

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.