Lizzardo
Jag har en R5-H SMART där kullagren lever rövare på ena fläkten men hittar inte ett jota när jag googlar.
Nån som bytt på en sån och vet vad man ska köpa?
Man kanske bör plocka bort dem och åka iväg till någon välsorterad butik?
Fläkten är en Ebm papst r3g190-rg19-40
 
Lizzardo
Svarar på min egen fråga ifall någon annan söker 😊
SKF 608-27-c3 passar denna fläkt
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
Tack, omtänksamt av dig! Har exakt samma motor och ska byta lager.
 
  • Gilla
Lizzardo
  • Laddar…
Är det någon av er med erfarenhet av att ha bytt kullager på en Casa R5 som kan dela några bilder? Har själv en Comfort och det var helt omöjligt att ens se hur man monterar ur fläkten.
 
La ut denna för en stund sedan, delar den här med.

 
  • Gilla
gg_skane2 och 1 till
  • Laddar…
Bytte på frånluftsfläkten på min Casa r5-h igår. 2st 608-2z lager. Man skruvar lös 2st skuvar som sitter närmast luckan, sen kan man bara dra ut hela fläkten och konsolen då den sitter på glidpinnar längst in. Halvägs ut lossar man 2st torx strl 20 eller 25 ( kommer inte ihåg vilket) och en mindre typ strl 10 för att kunna ta loss kontakten på baksidan motorn. Sen är det bara att skruva isär allt, byta lager och sätta ihop allt igen. Så var det iaf på mitt aggregat från 2022 tror jag. Kretskortet satt bara på glidpinnar och var bara att lyfta rakt upp. Inget oljud efter lagerbytet, videon är innan byte.
 
  • Verktyg och delar från en demonterad frånluftsfläkt spridda på ett träbord, inklusive skruvmejslar, plattång och lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två HCH 608-ZZ motorlager liggande på ett träbord, används för byte på frånluftsfläkt i Casa r5-h.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Frånluftsfläkt demonterad på bord, omgiven av torxnycklar och ett glas, redo för reparation och lagerbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Accsel och 1 till
  • Laddar…
V vidamic skrev:
La ut denna för en stund sedan, delar den här med.

[media]
Fantastiskt, stort tack för att du delar! inväntar nu kullagren som du tipsade om.
 
  • Gilla
vidamic
  • Laddar…
F Fjällöparn skrev:
Bytte på frånluftsfläkten på min Casa r5-h igår. 2st 608-2z lager. Man skruvar lös 2st skuvar som sitter närmast luckan, sen kan man bara dra ut hela fläkten och konsolen då den sitter på glidpinnar längst in. Halvägs ut lossar man 2st torx strl 20 eller 25 ( kommer inte ihåg vilket) och en mindre typ strl 10 för att kunna ta loss kontakten på baksidan motorn. Sen är det bara att skruva isär allt, byta lager och sätta ihop allt igen. Så var det iaf på mitt aggregat från 2022 tror jag. Kretskortet satt bara på glidpinnar och var bara att lyfta rakt upp. Inget oljud efter lagerbytet, videon är innan byte.
toppen, tack för att du delar!
 
A Accsel skrev:
Fantastiskt, stort tack för att du delar! inväntar nu kullagren som du tipsade om.
Inga problem, lycka till med bytet.
Ha en fin helg.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.