25 413 läst ·
20 svar
25k läst
20 svar
vilka krav på pannrum
"min" sotare sa att det är ok med plåt på väggen. han tyckte det var bättre än gips som bara går sönder när folk travar ved mot väggen....
jag har inte gjort någon bygganmälan ännu men ska väl göra det strax, så man får se hur de går då. dubbla dörrar ska det iaf va eftersom pannrummet är i garaget.
jag har inte gjort någon bygganmälan ännu men ska väl göra det strax, så man får se hur de går då. dubbla dörrar ska det iaf va eftersom pannrummet är i garaget.
Har läst på lite, Boverkets hemsida rekommenderas varmt!!
Pannrum eller inte? Enl BBR, Boverkets byggregler, skall panna med effekt över 60 kW placeras i pannrum. De flesta villapannor ligger ju under = inget pannrum!
Vad gäller då utöver de grundläggande kraven på eldstadsplacering, eldstadsplan och max 85grader på omgivande ytor mm? Ingenting?
Pannrum eller inte? Enl BBR, Boverkets byggregler, skall panna med effekt över 60 kW placeras i pannrum. De flesta villapannor ligger ju under = inget pannrum!
Vad gäller då utöver de grundläggande kraven på eldstadsplacering, eldstadsplan och max 85grader på omgivande ytor mm? Ingenting?
pratade med sotaren idag
när pannan är på mer än 60kW ska det vara 100 mm isolering på rökrör mot 80 mm annars. brandsluss med självstängande inre dörr. nu är iofs pannrummet i garaget. oavsett om man inte behöver "pannrum" kan det ju vara bra att öka brandsäkerheten även om man inte måste det. bygganmälan behövdes tydligen inte när det är ute på landet. ingen syr vid slutet tryckkärl, räcker med övertrycksventil och laddomat.
när pannan är på mer än 60kW ska det vara 100 mm isolering på rökrör mot 80 mm annars. brandsluss med självstängande inre dörr. nu är iofs pannrummet i garaget. oavsett om man inte behöver "pannrum" kan det ju vara bra att öka brandsäkerheten även om man inte måste det. bygganmälan behövdes tydligen inte när det är ute på landet. ingen syr vid slutet tryckkärl, räcker med övertrycksventil och laddomat.
Avsnitt 5:421 i Boverkets byggregler, BBR, BFS 1993:57 med ändring till och med 2006:12, säger att värmepannor vars effekt överstiger 60 kW skall placeras i pannrum.
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=2332&epslanguage=SV
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=2332&epslanguage=SV
Klicka här för att svara