Jag har en Cotech Cirkelsåg (30-9985). Den levereras med en hårdmetallklinga 185/16 mm med 24 tänder. Men vilka alternativa klingor finns det som jag kan använda och vilka klingor bör jag ha till olika såguppgifter?

30-9985.jpg

Måste dimensionerna på klingan vara densamma eller kan jag använda en klinga med större/mindre diameter? Clas Ohlson listar bara en klinga som reservdel.

Jag är nybörjare på cirkelsågning, har begripit hur man använder dem och vad man använder dem till men inte så mycket mer.

Köp en klinga i samma storlek. En större klinga riskerar att träffa klyvkniven och skyddskåpan och en mindre tappar du sågdjup på samt kanske inte täcks helt av det fjädrande skyddet vilket gör den farligare att använda. Så kör endast 185mm klinga.

Förenklat kan man säga att det enda du behöver tänka på är antalet tänder om du skall såga i trä. I denna sågstorleken kan man generellt säga att runt 12 tänder är bättre för klyvning, runt 24 är allround och runt 40 är bättre för kapning. Kan även finnas 60 tandade till denna sågen vilka då ger väldigt fina snitt vid kapning.

Personligen har jag en klyv- och en kapklinga som jag byter mellan, gillar inte allroundklingorna.

Just den här sågen verkar lurigt att hitta klingor till. 185mm, 16mm hål och 2,8 mm skärbredd är angivet på sågen. Clas Ohlson verkar inte ha någon som passar perfekt förutom den som följer med sågen, och det finns ingen som verkar matcha på Jula eller Biltema heller. 30-4083 på Clas Ohlson matchar nästan, skärbredden är 2,5 mm - kan man köra med den?

Några tips på var man kan få tag i en klingor med fler tänder? Jag hade tänkt kapa lite kökshyllor och det hade varit schysst att kunna få till ett snyggt snitt. Helst ska klingorna inte vara för dyra heller, det känns ju trist om klingan kostar mer än sågen.

Det viktigaste är att klingan inte är större än 185mm.
Tunnare klinga kan bli ett problem om klyvkniven är tjockare än klingan.