24 341 läst ·
16 svar
24k läst
16 svar
vilka kabel färger ska kopplas till strömbrytaren?
Hejsan, måste byta ut 2st strömbrytare i garaget och undrar vilka kabel färger ska kopplas till brytaren. Ena brytaren är ute belysning och den andra med 3st kablar till garagebelysning. Tacksam för svar
Varför måste du byta?
Jaha, då förstår jag.Reza133 skrev:
Det säkraste och mest korrekta är ju att mäta vilken kabel som är vad.
Lite svårt att se, men vid den blåa kabeln ser det ut att stå ett "P", vilket är där fasen ska kopplas in. Står det något annat om du kollar där kablarna sitter idag?
Det står 1 där den vita och bruna går in i strömbrytarenBödvar McOlsson skrev:
Det var jätte snällt av dig, jag befinner mig på mitt sommarhus och åker strax bort härifrån, hinner inte prova. Köper en Spänningsprovare nästa vecka innan jag åker hit. Och kollar först och sen följer dina instruktioner. Tack ännu en gång! Mvh
Produkter som diskuteras: "Spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
På strömbrytaren märkt "6" så är P samma som L på den nya, så den blåa in där.
Sen är det inte helt säkert vad som är vad, men enda som händer ifall man byter plats på brun och vit är att lampan blir tänd med vippan i andra läget i denna trappkoppling (För det måste ju rimligtvis vara en trappkoppling här, dvs att du tänder och släcker från två ställen).
Men jag gissar att blå - L
Vit - pil märkt 1
brun till pil omärkt
Och på den andra brun - L
svart till pil märkt 1
Sen är det inte helt säkert vad som är vad, men enda som händer ifall man byter plats på brun och vit är att lampan blir tänd med vippan i andra läget i denna trappkoppling (För det måste ju rimligtvis vara en trappkoppling här, dvs att du tänder och släcker från två ställen).
Men jag gissar att blå - L
Vit - pil märkt 1
brun till pil omärkt
Och på den andra brun - L
svart till pil märkt 1