305 läst ·
1 svar
305 läst
1 svar
Vilka häckväxter
Vi har en häck av hagtorn som är uppvuxen. Det finns också fläder, någon vinbärsbuske, syren (vi som planterat) och någon typ av rosor.
Syrenen är satt för att fylla gluggar nertill som blivit pga uppstamning och döda plantor men också för att kunna bilda en del av en blandhäck i framtiden.
Nu letar jag efter fler häckväxter som tål att växa i en redan uppvuxen häck men som när hagtornsplantor försvinner också kan sträcka på sig och nå tre till fyra meter.
Taggfritt är trevligt.
Utöver det så skuggtåliga lägre buskar som också tål att planteras i ytterkanten på en hög häck. Här är blommor och roliga färger ännu mer intressant.
Häcken går öst till väst så vi har en syd och nord sida där vi ser sydsidan.
Lerjord men jorden under häcken är riktigt mörk och fin.
Förslag?
Syrenen är satt för att fylla gluggar nertill som blivit pga uppstamning och döda plantor men också för att kunna bilda en del av en blandhäck i framtiden.
Nu letar jag efter fler häckväxter som tål att växa i en redan uppvuxen häck men som när hagtornsplantor försvinner också kan sträcka på sig och nå tre till fyra meter.
Taggfritt är trevligt.
Utöver det så skuggtåliga lägre buskar som också tål att planteras i ytterkanten på en hög häck. Här är blommor och roliga färger ännu mer intressant.
Förslag?
Det finns ju mängder av spireor nu med lite roliga bladfärger nu. Diablo är ju klassikern som jag tror blir bortåt 3-4 meter. Jag har nån bronsfärgad som jag satt i en bergsskreva på ett annars kalt berg. Väldigt fin kontrast och växer bra där jag inte trodde att något ville växa.Z z_bumbi skrev:Vi har en häck av hagtorn som är uppvuxen. Det finns också fläder, någon vinbärsbuske, syren (vi som planterat) och någon typ av rosor.
Taggfritt är trevligt.
Förslag?
Har du vanlig fläder tycker jag du absolut ska lägga till en rödbladig. Perukbuske och paradisbuske är vanliga som solitärer men funkar absolut i blandhäck. Och forsythia tycker jag är en växt som oförtjänt fallit ur modet. Visst de är bara tråkigt gröna på sommaren men de bjuder ju på den mest överdådiga blomningen när man behöver det som mest.
För höjd lite snabbt är olika körsbär, plommon och kvitten bra. Ger ju frukt som bonus.
Sedan har jag en favorit som jag tror många tycker är ett ogräs. Slånbär. Taggiga och skickar rotskott. Men blomningen är överdådig även i skugga och fåglarna älskar den året om. Rotskotten är inget problem om man klipper ytan runt dem.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Läcka i tätskiktet på garage / trädgård. Vilka är era erfarenheter?
Bostadsrätt -
Vilka lås ska jag köpa till mina dörrar, liklåsning
Övrigt husrelaterat -
vet någon vilka alternativ är rätt? har markerat själv, men osäkert än
El -
Tre Sprickor i Putsfasaden: Vilka möjligt åtgärder har vi?
Fasad -
Vilka hjul till slipen?
Verktyg & Maskiner