Slipen är lite svårhanterad utan hjul, så det börjar bli dags att ordna något.

Metallsargen av en slipmaskin utan hjul, med två trämedar som bas, på ett smutsigt cementgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motorn sitter till höger, slipstenen på bortre/vänstra sidan. Hela konstruktionen har största delen av massan upptill.

Närbild av en slipmaskins trästöd med ett orangefärgat metallrör fäst med en äldre spårskruv.
Skapa konto

Nuvarande "medar" sitter med två spårskruv.

Betongramp vid utfart med galler till vänster. Omgiven av höstlöv och gräs, delvis skuggad under laduutbyggnad.
Skapa konto

"Utfarten" från ladan är lite brant och vi kommer nog för det mesta slipa utomhus.

Har ni några tips på hur vi får slipen lite mer mobil?

Fyra stödhjul till släpvagn, en i varje hörn?

Hjul till fotbollsmål?
Söklänk

Bygg en "skottkärra" fast med två hjul och hjulen precis ovanför marken. När du lyfter i handtagen så hamnar all vikt på hjulen och den körs som en vanlig skottkärra.
Handtagen går att göra löstagbara om du vill spara plats.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
C
Vis av erfarenhet från hjulsatsen jag köpte till kompressorn skulle jag iallafall avråda från "luftfria" gummihjul. De blir lite platta av att stå still länge med tyngd på, sen blir det svårare än vad man tror att rulla.

• Gilla
sveno
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vis av erfarenhet från hjulsatsen jag köpte till kompressorn skulle jag iallafall avråda från "luftfria" gummihjul. De blir lite platta av att stå still länge med tyngd på, sen blir det svårare än vad man tror att rulla.
Jag tror på hyfsat stora massiva hjul.

Kanske en lagom bred regel under "tvärslåarna" enligt skiss, med fasta hjul monterade på regeln.

Rött metallstativ på betonggolv med ritade linjer och markeringar som visar byggidé för tillsatta hjul under tvärslåar.
Skapa konto

Då får jag anledning att packa upp den nyinköpta fräsen också, och det är ju aldrig fel...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.