Om skall installera el utomhus på en altan om huset i fråga är byggt runt 60-talet. Är det föreskrifterna gällande då huset byggde, eller är det dom nya föreskrifterna som kräver jordfelsbrytare. Grubblar mig gråhårig. Någonstans har jag läst/kan jag minnas att föreskrifter som gällde vid nyinstallation även gäller vid utbygnad, men å andra sidan känns det fel.

Tack på förhand

Utdrag ur ELSÄK-FS 2004:1 http://www.elsak.se/download/18.60a759a611147b1cd6180003486/2004_1.pdf

Starkströmsanläggning utförd enligt tidigare gällande föreskrifter

6 § Vid ombyggnad eller utvidgning av en starkströms-anläggning skall de föreskrifter tillämpas som gäller vid tidpunkten för ombyggnaden eller utvidgningen.
Undantag gäller för följande krav:
– Kravet på skyddsjordning vid utvidgning av en stark-strömsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed jämförligt torrt rum med isolerande golv. – I sådana rum behöver de utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari 1994.
ELSÄK-FS
2004:1
3
– Kravet på jordfelsbrytare vid utvidgning av en stark-strömsanläggning inom ett befintligt torrt rum i bostäder, grundskolor, fritidshem och förskolor/daghem. – I dessa rum får en starkströmsanläggning utvidgas utan att jordfelsbrytare installeras, om den befintliga anläggningen är utförd enligt ELSÄK-FS 1994:71 eller tidigare föreskrifter.

....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.