Vilka fönster ser bäst ut för vårt hus?

• 1: 12 rutor

59 Röster 26,2%
  • 2: 6 rutor

110 Röster 48,9%
  • 3: Flagg

56 Röster 24,9%
  • Antal röster
    225
Alternativ 1 är klart snyggast!

Men finns det någon anledning (förutom kostnaden) att inte använda samma snickare som gjort övriga fönster för att få allt enhetligt?

• Gilla
MangeKC
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Alternativ 1 är klart snyggast!

Men finns det någon anledning (förutom kostnaden) att inte använda samma snickare som gjort övriga fönster för att få allt enhetligt?
Ja söderläge är så utsatt och dessa är så stora och av olika anledningar så mäktar vi inte med att måla dessa 3 gånger. Det är ju även emellan fönstren. Snickaren levererar dem trärena.

• Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
M Marie Karlsson2 skrev:
Ja söderläge är så utsatt och dessa är så stora och av olika anledningar så mäktar vi inte med att måla dessa 3 gånger. Det är ju även emellan fönstren. Snickaren levererar dem trärena.
Om ekonomin tillåter går det ju att köpa den tjänsten. Men men, ska sluta tjata om det 😀

• Gilla
MangeKC
  • Laddar…
M Marie Karlsson2 skrev:
Fortfarande nyfiken på om fönstren avses bytas med karmar och allt. Klarar man det utan att putsen runt fönstren går åt skogen?

M Marie Karlsson2 skrev:
Vi måste byta våra fönster fram 4 st. Nu har vi kittat och målat otaligt många gånger. Frågan är hur ska de se ut? Exakt origianlfönster vet vi inte tyvärr men de som suttit där minst 50 är tvålufts med 6 rutor. Jag har själv satt en extra spröjs så det är 12 rutor per fönster.
Bild 1: 12 rutor
Bild 2: 6 rutor
Bild 3: Flaggfönster
Bild 1. Så fint med mycket spröjs.

M Marie Karlsson2 skrev:
Vi måste byta våra fönster fram 4 st. Nu har vi kittat och målat otaligt många gånger. Frågan är hur ska de se ut? Exakt origianlfönster vet vi inte tyvärr men de som suttit där minst 50 är tvålufts med 6 rutor. Jag har själv satt en extra spröjs så det är 12 rutor per fönster.
Vi bytte till SP fönster, numera Svenska fönster. 50 talshus. Trä, aluminium. Fick fönstren precis som de gamla.

• Gilla
Marie Karlsson2
  • Laddar…
Ryggmärgsreflexen säger alt 2. Det ser mest rätt ut för huset, men...

Är det ett gammalt hus (>100 år) så har det nästan garanterat ändrats en hel del över årens lopp, och äldre välgjorda ändringar ser gamla ut i våra moderna ögon trots att det kan vara en radikal ändring av husets utseende/konstruktion/funktion som avviker kraftigt från original. så frågan man måste ställa sig själv är om man vill vara trogen husets ursprung, eller favoritutseende/period i husets historia, eller om man väljer mer fritt efter eget tycke och smak.

Bortsett från att det är intressant att veta husets historia så ger det en känsla av kontinuitet och att man bara är en pinne i ett stafettlopp där man efter bästa förmåga och förutsättningar vårdar huset för att lämna över till nästa generation. Den andra fördelen är att på detta sätt sätts gränser för vad som är ett alternativ och vad som inte är det. Om man vill följa eller återskapa en specifik periodisk stil vill säga. Personligen tycker jag om det då det finns så många möjligheter idag så det svårt att välja.

• Gilla
Marie Karlsson2
  • Laddar…
V verylondon skrev:
Bild 1. Så fint med mycket spröjs.
Nej, inte när huset med största sannolikhet aldrig var byggt för det.

• Gilla
Bygget 52
  • Laddar…
M Marie Karlsson2 skrev:
Så länge du inte väljer Mockfjärdsfönster, blir nog allt bra. 😇

• Gilla
Marie Karlsson2
  • Laddar…
B Bygget 52 skrev:
Vi bytte till SP fönster, numera Svenska fönster. 50 talshus. Trä, aluminium. Fick fönstren precis som de gamla.
De har vi kikat på. Fina!

krillek krillek skrev:
Fortfarande nyfiken på om fönstren avses bytas med karmar och allt. Klarar man det utan att putsen runt fönstren går åt skogen?
Ja det är fönster med karm som ska bytas. Det tror jag inte är några problem. Vi har gjort det tidigare på andra fönster. Vi får hålla tummarna att det går bra. Men det kommer säkert behövas fogputsas i smygen.

Estetiskt finns det alltid åsikter om sedan kan det skilja vad som ser bäst ut inifrån och utifrån.
Först tyckte jag alternativ 1 såg bäst ut men ju mer jag tittar ju mer tycker jag det ser ut som galler och då blir det lite fängelse känsla över huset.
Detta är knepigt men personligen hade jag valt alternativ 3.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.