60 086 läst ·
26 svar
60k läst
26 svar
Vilka färger på kablarna?
Sida 1 av 2
Ska förbereda för en elektriker att dra el, och ska köpa in allt som behövs för honom. Han förklarade för mig vilka färger jag skulle köpa, men glömde bort. Nu är han på semester men jag tänker ändå köpa in. Har hittills köpt kablar för matning från proppskåp = Brun, Blå, Gul/Grön..
Vilka andra färger är att föredra till inköp för:
1. Mellan vägguttagen, vid flera i rad?
2. Från kopplingsdosa till dimmer?
3. Från dimmer till spottar (utan transformator)?
Vilka andra färger är att föredra till inköp för:
1. Mellan vägguttagen, vid flera i rad?
2. Från kopplingsdosa till dimmer?
3. Från dimmer till spottar (utan transformator)?
Brun till fas, blå till nolla, gulgrön till skyddsjord och så någon annan färg som tändtråd. Orange om du får tag på den då den inte används som fas i övrigt. Tändtråden är alltså den elektrikern kopplar från strömställaren till armaturen och väldigt förenklat kan man se det som att fasen byter färg efter strömbrytaren.
Någon 400V installation? Då behöver du ytterligare färger till faserna. Svart och vit brukar man använda där, utöver brun.
Någon 400V installation? Då behöver du ytterligare färger till faserna. Svart och vit brukar man använda där, utöver brun.
Ok. Skruvade bort skalet på en gammal väggkontakt och där var det Svart och Vit. Men den är å andra sidan ojordad från typ 1968 eller nåt.. Men då räcker det med Brun, Blå och Gul/Grön som går vidare från väggkontakt till väggkontakt alltså? Och så köper jag en rulle Orange som tillsammans med antingen Blå eller Gul/Grön ska gå från Strömställaren? För Tändtråden går väl inte själv till armaturen?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja. Alltid obruten fas (brun), blå nolla och gul-grön skyddsjord.busta_rhyme skrev:
Det funkar så att man drar obruten fas, brun, ner till strömställaren och sedan från strömställaren en tändtråd (vilken annan färg än brun, blå eller gul-grön. T.ex. orange, vit, grå, svart) som via kopplingsdosa går till armaturen. Blå nolla (och gul-grön skyddsjord när det behövs) direkt från kopplingsdosa till armatur.busta_rhyme skrev:
//Patrik
Redigerat:
Strömställare = Dimmer
Armatur = Spottar
??
Armatur = Spottar
??
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Och kopplingsdosa behövs ju inte alltid. Undviks lämpligen om den kan undvaras.Patrik_Hed skrev:Det funkar så att man drar obruten fas, brun, ner till strömställaren och sedan från strömställaren en tändtråd (vilken annan färg än brun, blå eller gul-grön. T.ex. orange, vit, grå, svart) som via kopplingsdosa går till armaturen. Blå nolla (och gul-grön skyddsjord när det behövs) direkt från kopplingsdosa till armatur.
Man kan ofta gå direkt till takdosan.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Har köpt både A-dosor och K-dosor, men för TV-uttag är det ingen rund Adosa va? Det är en fyrkantig måste det vara?
I Kopplingsdosorna, ska man köpa nån extra "sockerbit" eller hur kopplas det inne i själva K-dosan? Nån som har bild?
I Kopplingsdosorna, ska man köpa nån extra "sockerbit" eller hur kopplas det inne i själva K-dosan? Nån som har bild?
Om du ska förbereda för elektriker så låt denne stå för klämmorna, han vill jobba med de klämmor han är van vid.
Själv gillar jag Wago.



Edit:
Annars finns det uttag och annat som man kan koppla vidare från direkt.
Själv gillar jag Wago.



Edit:
Annars finns det uttag och annat som man kan koppla vidare från direkt.
Redigerat:
Jag köpte såna här kopplingsdosor, det var därför jag tänkte at det kan ju inte finnas så mycket olika alternativ att ha inuti dom?


Om du inte kopplar vidare direkt i strömställaren eller uttaget finns det en uppsjö med olika klämmor. Därför tror jag det är bättre att låta elektrikern använda de klämmor han är van att jobba med.
Utöver de från Wago finns det de mer tradiotonella tomtemössorna (Torix)

"Ubåtar"

och en hel hög med andra klämmor.
Utöver de från Wago finns det de mer tradiotonella tomtemössorna (Torix)

"Ubåtar"

och en hel hög med andra klämmor.
Ja just det, jag köpte ett par påsar tomtemössor! De sa att man kunde köpa det till.. Då använder han dessa för att koppla ihop den matning i kopplingsdosan som ska ut till de olika uttagen i rummen alltså?
Haha.. Frågar jag mycket detaljer eller? 
Jag ska INTE koppla nåt själv. Däremot vill jag förbereda så mycket som möjligt tills elektriker kopplar. Typ dra flexrör och kanske till och med kablarna med låta allt hänga löst, sen låta elektrikern göra slutet på det hela. För att spara pengar. Men jag känner han som ska koppla in det, så jag bör klara mig från utskällningar iaf!!
Jag ska INTE koppla nåt själv. Däremot vill jag förbereda så mycket som möjligt tills elektriker kopplar. Typ dra flexrör och kanske till och med kablarna med låta allt hänga löst, sen låta elektrikern göra slutet på det hela. För att spara pengar. Men jag känner han som ska koppla in det, så jag bör klara mig från utskällningar iaf!!