Tror att all FK jag har köpt på byggvaruhus de senaste åren varit räfflad.

Nu har elbutik.se på min önskan lagt upp violett 1,5 mm² FQ med artikelnummer 0437082 i sitt sortiment. I skrivande stund för 370 kr/100 m. Antingen blir det sådan eller ett besök hos närmsta bygghandel för att se om de har räfflad FK.

Tack för all hjälp!

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Epilog: Violett FQ 0437082 har utgått ur Nexans sortiment, men Solar har den i lager. Elbutik.se kan inte få tag på kabeln genom sina ordinarie leverantörer, men köpte den från Solar när jag berättade för dem att den finns där.

Slutsats: För en kabelkonnässör kan det vara idé att rappa på om man vill ha violett FQ i samlingen.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Kollade i mina gömmor av FK 1,5 och såg att några gamla kartonger Nexans tillverkad 2005 respektive Alcatel tillverkad 1999 var "rillade"

MagHam skrev:
Kollade i mina gömmor av FK 1,5 och såg att några gamla kartonger Nexans tillverkad 2005 respektive Alcatel tillverkad 1999 var "rillade"
Det är rimligt eftersom Nexans bröts ur Alcatel år 2000 tror jag det var, för att skapa ett kabelbolag. Kablarna kan vara gjorda i samma fabrik. Nu tror jag dock inte den är rillad längre utan slät och väldigt hal.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
är inte a-collection "rillad"? kanske är gamla rullar det också

DSCN0239.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kabelkonässör! Jag trodde det var bara jag, på yrkesvägar! Vad tycker ni om detta exempel?

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Ett konstverk!

Snyggt, den varianten görs inte längre. . Måste varit ett elände att armera en oval kabel! Kul att se, jag jobbar med liknande kablar, vem är tillverkaren till den? ABB? Ericsson? Alcatel? Med tanke på materialen, dvs ingen plastmantel nånstans, måste den ha ett par år på nacken.. Vad är det för ledararea och kV?

Redigerat:
Sådana kablar görs verkligen inte längre. Den typen gjordes av danska NKT och kallades Möllerhöj-kabel efter uppfinnaren. Just denna exempel är en sjökabel. De fanns i alla möjliga ledarareor upp till 3x400 kanske. Fanns även med två ledare upp till 2x800 och då för DC.
Denna modell står på laboratoriet Les Renardiers söder om Paris.

Vet du vad tanken är med att ha de tre ledarna på linje? Ofta vill man ju ha de tre ledarna i en triangel för att få en jämn fördelning av fältstyrkan.
Roligt att se sådana här gamla utställningskablar där man ser alla lager av isolering och armering.

Det där meds fältstyrkan du nämnde tog slut för runt hundra år sedan. Då komman på att lägga ett metalliserat papper runt varje part som jordplan och då blev fältet koncentrist i varje plan vilket var oerhört mycket bättre. Kablarna tålde då högre spänning vid samma isolertjocklek.
Tanken med ledarna i linje har två anledningar: först har man en mindre bockningsradie i ena hållet än med en treslagen kabel av samma dimension, men viktigare är att dessa oljekablar kunde expandera lite mot den veckade bronsplåten. Oljekabeln behövde då inga tryckstationer vid änden och kunde således byggas mycket längre. Den längsta kabeln av denna typ gick över 44 km mellan Tyskland och Danmark i havet.

• Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Trevligt! Vi har massa sådana modeller på jobbet, ska se om vi har någon oldschoolkabel att visa upp. Nu är ju alla kablar vi gör runda av många olika anledningar. Kabelbanorna i fabriken och mellan processerna är en av dem. Är det en tunnoljekabel? Jag ser inget hål i mitten på ledaren, så jag trodde att det var en massaimpregnerad kabel dvs pappret är impregnerat med en betydligt tjockare och kletigare "olja". Tunnoljekablar är väl på väg ut just pga kostaden för tryckstationer i bägge ändar efter installationen samt att man måste hålla trycket uppe även under transport.. lite mer pyssel med tunnolja med andra ord. :cool:

Det stämmer, normala enledar-oljekablar brukar ha en kanal av mitten av ledaren för att transportera oljan vid temperatur- och tryckändringar. I dessa tre-ledar-kablar går oljan i tirorna mellan parterna så en oljekanal i mitten behövs inte. Dessa Möllerhöj-kablar är alltid tunnoljekablar förutom kanske de allra första från 1940-talet.
Det fanns även treledar-oljekablar i triangel-form med gemensam blymantel och utan oljekanal i ledaren.
Massakablar med tjock kletig compound tillverkas fortfarande för likspänning upp till 500 kV.
L, du har E-post.

Nu är vi nog så långt från räfflad FK 1,5 mm2 man kan komma.. :-)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.