Vad menar du med räfflad? Att den är tvåfärgad eller något annat?
Hur många FK har du i varje rör egentligen?? Finns ju brun, svart, vit, grå, orange, blå, gul/grön, röd.. så i praktiken 5-6 tändtrådar.
Hur många FK har du i varje rör egentligen?? Finns ju brun, svart, vit, grå, orange, blå, gul/grön, röd.. så i praktiken 5-6 tändtrådar.
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Räfflad har en räfflad mantel på utsidan. Har sett det några gånger och funderat på varför. Det finns tre täknbara anledningar:
Ökad värmeavledning genom större yta
Bättre glid i röret
urskiljning mot samma färg fast glatt.
Ingetdera verkar särskilt viktigt.
Ökad värmeavledning genom större yta
Bättre glid i röret
urskiljning mot samma färg fast glatt.
Ingetdera verkar särskilt viktigt.
Jag tror att det var Bjurhagen som kom med räfflad FK och orsaken var att den skulle vara lättare att dra i och visst gick den lite lättare. Kanske inte så viktigt för en "amatör" men när man drog flera tusen meter/dag, dag efter dag, så var det faktiskt så pass skillnad att man föredrog den räfflade.
Räffligen är för bättre glid. Teorin är att rillorna som de kallas ger en mindre anliggningsyta mot röret/slangen och därmed mindre friktion. Det kan vara viktigt vid långa/krokiga dragningar. Rent praktiskt används det nog mest som sätt att skilja på FK.
Jag hade en elektriker hemma för några år sedan som drog rillad FK. Kan ha varit Nexans eller Draka men jag kommer inte ihåg. Hör med en lokal elfirma.
Av nyfikenhet, vad är det du kopplar som gör att du får slut på lediga färger? Om du har en någorlunda normal installation borde du ha fyra tillgängliga färger utan vidare (vit, orange, grå samt brun/svart beroende på årsmodell).
Jag hade en elektriker hemma för några år sedan som drog rillad FK. Kan ha varit Nexans eller Draka men jag kommer inte ihåg. Hör med en lokal elfirma.
Av nyfikenhet, vad är det du kopplar som gör att du får slut på lediga färger? Om du har en någorlunda normal installation borde du ha fyra tillgängliga färger utan vidare (vit, orange, grå samt brun/svart beroende på årsmodell).
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Hade jag kanske rätt?
Här var det full fart!
KjellTimell, jag ska inte ha alla färger i samma rör. Jag vill dock dra en tändtråd genom en central kopplingspunkt och färgerna på befintliga tändtrådar i "in-" samt "utgående" rör är tillsammans nära nog i regnbågens alla färger.
tommib, jag ska låta en elektriker eftermontera en PLC i min elcentral för styrning av bland annat belysning, och jag har fått förtroendet att försöka dra tändtrådarna själv för senare inkoppling.
sajjen, den enda vettiga träff jag får på det E-numret i google är ditt inlägg ovan. Jag hittar inte heller något på Nexans hemsida. Nexans har violett FK, men då måste man köpa minst 2km och ej på E-nummer. Kan det vara ett utgånget E-nummer? (Det verkar i och för sig orimligt då internet aldrig glömmer.)
Min slutsats av inläggen är att man inte vet förrän man har kabeln i handen. Jag får be min elektriker att besöka sin grossist och köpa ut en rulle till mig.
KjellTimell, jag ska inte ha alla färger i samma rör. Jag vill dock dra en tändtråd genom en central kopplingspunkt och färgerna på befintliga tändtrådar i "in-" samt "utgående" rör är tillsammans nära nog i regnbågens alla färger.
tommib, jag ska låta en elektriker eftermontera en PLC i min elcentral för styrning av bland annat belysning, och jag har fått förtroendet att försöka dra tändtrådarna själv för senare inkoppling.
sajjen, den enda vettiga träff jag får på det E-numret i google är ditt inlägg ovan. Jag hittar inte heller något på Nexans hemsida. Nexans har violett FK, men då måste man köpa minst 2km och ej på E-nummer. Kan det vara ett utgånget E-nummer? (Det verkar i och för sig orimligt då internet aldrig glömmer.)
Min slutsats av inläggen är att man inte vet förrän man har kabeln i handen. Jag får be min elektriker att besöka sin grossist och köpa ut en rulle till mig.
Om du ska installera PLC för ljusstyrning och har så många tändtrådar som går ut i samma rör undrar jag om anläggningen är rätt tänkt. Du kan också överväga partmärkning dvs såna små nummerclips som man sätter på ledarna. Ovanligt i en hemmainstallation men det är en PLC också...
Jag hittar den inte heller på Nexans hemsida, men den finns på lager hos Solar, med det E-nummer jag skrev.thobjo skrev:sajjen, den enda vettiga träff jag får på det E-numret i google är ditt inlägg ovan. Jag hittar inte heller något på Nexans hemsida. Nexans har violett FK, men då måste man köpa minst 2km och ej på E-nummer. Kan det vara ett utgånget E-nummer? (Det verkar i och för sig orimligt då internet aldrig glömmer.)