Hej
Jag vill utöka en befintlig trappkoppling (från -54) med en korskopplingsbrytare på ett ställe.
Då kablarna är så gamla och fnöskiga så tänkte jag byta ut dessa med. Samma sak med trappbrytarna.

Jag känner att jag har ganska stor koll på hur detta skulle ha gjorts infällt med dess olika färger, men med utanpåliggande så är man ju lite mer begränsad och har andra regler att följa.

Kopplingen är tänkt såhär:
utanpaliggande_trapp_kors.jpg
De gråa rutorna är kopplingsdosor
De gråa cirklarna är kablar som skall gå i samma flerledarkabel.
Jag skulle kalla kabel 3-14 för mellantrådar och kabel 1 för tändtråd. Tänker jag rätt?

Beroende om jag tolkar mellantrådar och tändtråd rätt, får man använda BRUN som mellantråd? BLÅ är ok som tändtråd om det inte finns risk för förväxling har jag förstått.

Tänker jag rätt, skulle ni kopplat annorlunda?

MVH Niclas

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det är helt ok. Det är ju egetnligen bara gul/grön som är helt dedikerad till jord.

Brun skall man ju räkna med att den kan finnas en fas på - det viktiga är väl att du inte kan förväxla det i kopplingen (så använder du brun in så bör du inte ha den som mellantråd tex)

/K

Om det är utanpåliggande kabel kan man använda blå i trappkopplingen. Annars skall blå bara användas som nolla i rörnstallationer med FK.
Gul/ grön får bara användas som skyddsjord och PEN. Den får aldrig användas som mellantråd , tändtråd m.m.

Vid komplicerade trappkopplingen med 1 eller flera korsströmställare kan man överväga att använda ett impulsrelä och återfjädrande strömställare ( trappomkopplare utrustade med fjäder). Det kan vara en fördel om man har vägguttag under brytarrna. Kablarna räcker inte i 5 G1,5 till båda funktionerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.