Hur hittar man kommunägda elhandelsbolag? De gör inte riktigt reklam för sig eftersom de inte är vinstdrivna.

Är kommunägda alltid billigast i längden? Privatägda lockar med kampanjpriser och tjänster, och tramsförsäkringar. Billigast är kanske att byta mellan privatägda bolag varje år för nya kampanjpriser alt. förhandla för att behålla samma pris. Men inte tror jag att de vill ha dig som kund om de tjänar 0 kr på dig varje år ändå.

Samtidigt vill jag inte heller stödja verksamheter som sysslar med telefonförsäljning och utnyttjar äldre människor (kolla reklamen många företag har) för att sälja på dem "elförsäkring" m.m..

Kommunägda kanske kan ha högre interna kostnader som driver upp priset något. Det går att tänka sig att alla processer inte är lika effektiviserade som på ett vinstdrivande företag.

Men min fråga handlar egentligen om hur man hittar de kommunägda bolagen. Prisjämförelsen kan jag göra själv.

Jag har inte heller hittat någon lista över kommunala elhandelsbolag. Det närmaste jag kom var Sveriges Radios lista över de kommunala elhandelsbolag som delar ut mest vinst till sina ägarkommuner 🤓 :
https://www.sverigesradio.se/artikel/kommuner-far-dela-pa-miljarder-i-utdelningar-fran-elbolag

I brist på heltäckande lista, gräv där du står! Har kommunen du bor i något eget energibolag? Observera att det finns privatägda bolag som tagit ett kommunnamn för att få trovärdighet, typ fulbolaget Motala Energi.

• Gilla
  • Haha
Svarta trasten och 1 till
  • Laddar…
C
Svarta trasten Svarta trasten skrev:
Men min fråga handlar egentligen om hur man hittar de kommunägda bolagen. Prisjämförelsen kan jag göra själv.
Namnen ger ofta en ledtråd så klart, men sen tror jag tyvärr man får göra lite research på deras hemsidor.
Många kommunala bolag har sålts ut.

Så en poäng är att börja med prisjämförelsen på elpriskollen.se och sen närmare undersöka de handlare som ligger bra till i rankningen.

• Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
Jag frågade Gemini och fick den här listan:

• Affärsverken (Karlskrona)
  • Ale El
  • Alingsås Energi
  • Arvika Kraft
  • Bodens Energi
  • Bixia (delvis ägt av flera kommunala energibolag, t.ex. Tekniska Verken i Linköping och Jönköping Energi)
  • Eksjö Energi
  • Eskilstuna Energi & Miljö
  • Falkenberg Energi
  • Falu Energi & Vatten
  • Gislaved Energi
  • Gotlands Energi AB (GEAB)
  • Gävle Energi
  • Göteborg Energi
  • Halmstads Energi och Miljö AB (HEM)
  • Härnösand Energi & Miljö (HEMAB)
  • Jämtkraft
  • Jönköping Energi
  • Kalmar Energi
  • Karlshamn Energi
  • Karlskoga Energi & Miljö AB
  • Karlstads Energi
  • Kraftringen Energi
  • Landskrona Energi
  • Lerum Energi
  • Linde Energi
  • Luleå Energi
  • Lysekils Energi Vind AB (LEVA)
  • Mälarenergi
  • Mölndal Energi
  • Njudung Energi
  • Norrtälje Energi
  • Nossebro Energi
  • Nybro Energi
  • Oskarshamn Energi
  • Sala-Heby Energi (SHE)
  • SEVAB Strängnäs Energi
  • Skellefteå Kraft
  • Sollentuna Energi & Miljö (SEOM)
  • Storuman Energi
  • Tekniska verken i Linköping
  • Telge Energi (historiskt kommunalt, nu en del av Fortum)
  • Tranås Energi
  • Trelleborgs Energiförsäljning
  • Trollhättan Energi
  • Uddevalla Energi
  • Umeå Energi
  • Vaggeryds Energi
  • Varberg Energi
  • VB Energi
  • Vimmerby Energi & Miljö AB
  • Öresundskraft (Helsingborg)
  • Österlens Kraft
  • Övik Energi

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Jag frågade Gemini och fick den här listan:
Då missade den uppenbarligen Hedemora energi som kom högt upp på elpriskollen.
Så man skall som vanligt inte lita alltför blint på AI.

En man i kostym står framför en byggnad med text om Hedemora Energi, ett kommunalt bolag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Leif So och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Då missade den uppenbarligen Hedemora energi som kom högt upp på elpriskollen.
Så man skall som vanligt inte lita alltför blint på AI.
Nä, det är säkerligen ingen komplett lista. Men en början i alla fall...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Sen är det väl rent generellt extremt små skillnader mellan elhandelsbolagen? De brukar ha några ören per kWh i påslag och några hundralappar per år i fast avgift. Enda sättet att påverka priset så det märks är att byta bolag regelbundet och utnyttja "välkomsterbjudanden".

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Sen är det väl rent generellt extremt små skillnader mellan elhandelsbolagen?
Så är det, det är ofta knappt lönt att hålla på och byta.
Det som kan ge lite är fördelningen mellan rörligt påslag och månadsavgift. Om man har särskilt hög eller särskilt låg förbrukning.
Även priset för ursprungsgarantierna (miljövalet) kan spöka.

Bästa svaret

Här är ytterligare några kommunala elhandelsbolag

• 7h kraft AB (en del av Billinge Energi)
  • Bengtsfors Energi Handel AB
  • Billinge Energi AB
  • Borlänge Energi AB
  • C4 Energi
  • Dalakraft AB (huvudägare är Jämtkraft, som i sin tur ägs av Östersunds kn)
  • Enkla Elbolaget AB (ingår i Dalakraft)
  • Finspångs Tekniska Verk AB
  • Habo Energi AB
  • Hjo Energi Elhandel AB
  • Härryda Energi Elhandel AB
  • Höganäs Energi Handel AB
  • Karlsborgs Energi Försäljnings AB
  • Kristinehamns Energi AB
  • Kungälv Närenergi AB
  • Ljungby Energi AB
  • Ljusdal Energi Försäljning AB
  • Nyköping Vattenkraft AB
  • PiteEnergi Handel AB
  • Skurups Energihandel AB
  • Skånska Energi AB (ägs av Kraftringen, som i sin tur ägs mestadels av Lunds kn)
  • Strängnäs Energi SEVAB
  • Sundsvall Energi AB
  • Sölvesborgs Energi AB
  • Tibro Energi AB
  • Tidaholms Energi AB
  • VänerEl AB (ägs av Mariestad och Töreboda kn)
  • Värnamo Energi AB
  • Västervik Miljö & Energi AB
  • Ystad Energihandel AB
  • Ålem Energi Kraft AB (Ägs av mönsterås kn)
  • Åsele Kraft AB
  • Övertorneå Energi Försäljning AB
Som lite större aktörer kan man nämna Skellefteå Kraft, Bixia, Jämtkraft, Mälarenergi, Mölndal Energi, Varberg Energimarknad. De är allihop registrerade som balansansvariga hos Svk (direkt eller genom systerbolag) vilket är ett kvalitetsmått.

Mer än hälften av sveriges drygt 150 elhandelsbolag är kommunalt ägda.
Merparten av de kommuner som har egna elhandelsbolag är även nätagare och/eller verksamma inom energiproduktion. Det är en utmärkt service att dessa kommuner att även tillhandahåller elhandelsavtal - och på så vis i viss mån skyddar sina invånare från oseriösa elhandelsbolag. Elhandel är oerhört simpel verksamhet, kräver inga speciella tillstånd. Det enda som krävs är att man har avtal med kund om att få inhämta dennes mätvärden hos SvK samt ett avtal om att få köpa el från något annat elbolag.

Ur ett konsumentperspektiv är kommunala elhandelsbolag generellt ett tryggare val än privata, då de har lagstadgade krav på sig att vara transparenta och kontaktbara. Det finns i regel tydliga kontaktvägar till de som ansvarar för verksamheten.
Privata elhandelsbolag har däremot inga krav på sig alls när det gäller öppenhet eller kontaktbarhet. Ett privat elhandelsbolag behöver t.ex inte ha någon VD. Styrelsemedlemmarna behöver inte vara bosatta i Sverige. Historiskt är det vanligt bland svenska elskojarbolag att styrelsemedlemmarna är bosatta i något av sveriges grannländer. Vissa elhandelsbolag har inte något telefonnummer, adressen kan vara en hyrd postbox på ett kontorshotell där massor av andra bolag också hyr in sig.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Purre
  • Gilla
Svarta trasten och 4 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Mälarenergi hade en utdelning på 165,5 miljoner till Västerås stad 2024.
Ja, det stämmer. Kommunala elbolag kan generera en hel del vinst.
När det gäller Mälarenergi AB kommer dock intäkterna (och vinsten) från flera håll.

Nettoomsättningen omfattar försäljningsintäkter från kärnverksamheten, dvs. produktion, försäljning och distribution av el,värme och kyla, försäljning av gas, elhandel, anslutningsavgifter,avfallshantering samt andra intäkter såsom entreprenadavtaloch uthyrning.
Källa: Mälarenergi AB årsredovisning 2024.

Det står dock inte exekt hur mycket av resultatet som kommer från elhandeln.

• Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
C
Purre Purre skrev:
Klart dom är
Så är det, men det är inte självklart. Grundprincipen är att kommuner endast får driva "sedvanlig kommunal affärsverksamhet" och att självkostnadsprincipen gäller.
Sen har det genom rättspraxis uppstått ett antal undantag, varav energibolagen inklusive elhandel är ett av dem.

• Gilla
Svarta trasten och 1 till
  • Laddar…
Det kan ju ändå kännas bra att vinsten går tillbaks till kommunmedborgaren istället för att hamna hos några få aktieägare.

• Gilla
Guzzi och 11 till
  • Laddar…
Purre
H Husbonde21 skrev:
Ja, det stämmer. Kommunala elbolag kan generera en hel del vinst.
När det gäller Mälarenergi AB kommer dock intäkterna (och vinsten) från flera håll.

Nettoomsättningen omfattar försäljningsintäkter från kärnverksamheten, dvs. produktion, försäljning och distribution av el,värme och kyla, försäljning av gas, elhandel, anslutningsavgifter,avfallshantering samt andra intäkter såsom entreprenadavtaloch uthyrning.
Källa: Mälarenergi AB årsredovisning 2024.

Det står dock inte exekt hur mycket av resultatet som kommer från elhandeln.
Denna säger resultat på 193 685 (om jag tolkar det rätt), tusentals kronor då. Sen var det 50% som skulle tillbaka till kommunen. Sen kanske dom har framtida investeringar som dom drar bort för också.

https://www.malarenergi.se/globalas.../malarenergi-elnat-ab-arsredovisning-2024.pdf

Men min poäng var lite att tro att ett kommunalt bolag skulle sälja el för ±0 är bara att glömma. Kommunerna brukar vara ganska glada i att ha dessa bolag inom sig för att få in pengar till sig. Det är ofta en stabil inkomst från år till år.

• Gilla
Svarta trasten och 2 till
  • Laddar…
Glöm inte Borås Energi som både är ett kommunalt bolag och rockband. 😄

• Gilla
  • Haha
Svarta trasten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.