23 641 läst ·
54 svar
24k läst
54 svar
Vilka dosor / dossystem till ett nybygge?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Vad anser ni om den fysiska monteringen av dosan i väggen? Troligen en viktigare parameter än själva dosan i sig själv.
1. Skruva dosorna i skivmaterialet (OSB:n) ? Långa skruv i tänkta hål alternativt dosor med stålplatta.
2. Använda skivfästen?
3. Använda regelfästen?
Vi pratar nybygge med innerväggar uppreglade med OSB och GIPS på en sida av väggen.
Hur gör ni som jobbar mycket med detta men ändå vill ha det stabilt?
1. Skruva dosorna i skivmaterialet (OSB:n) ? Långa skruv i tänkta hål alternativt dosor med stålplatta.
2. Använda skivfästen?
3. Använda regelfästen?
Vi pratar nybygge med innerväggar uppreglade med OSB och GIPS på en sida av väggen.
Hur gör ni som jobbar mycket med detta men ändå vill ha det stabilt?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Kör nästan uteslutande spikning av dosorna i hålen längsmed hela bakstycket.
Vissa fästen som bygger ut över reglar brukar inte snickaren vara nöjd över. 1½ dosa är de inte glada i häller.
Att spika eller skruva från insidan på dosan är verkligen NO NO.
Vissa fästen som bygger ut över reglar brukar inte snickaren vara nöjd över. 1½ dosa är de inte glada i häller.
Att spika eller skruva från insidan på dosan är verkligen NO NO.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Självklart inte spika INNE i dosan. Spika med fyrtumsspik längs baksidan däremot går bra, men den kanten av dosan som är bort från regeln brukar då svikta lita grann, svårt att få det helt stumt tycker jag.-=fullmoon=- skrev:
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Helt fel. Att det händer att någon enstaka dosa skruvas på insidan är väl "försumbart" Men att göra en hel installation av det då är det ingen elektriker med lite yrkesstolthet som varit i farten. Sen är det mycket man inte får som görs ändå. Men en så pass simpel sak.. jaa.. Suck.b8q skrev:
Bara att vänja dig, så här är det forumdelen ELthorsken skrev:Jag har aldrig sett ett forum tidigare med så mycket svar om ingenting. Att man frågar saker på ett forum är ju för att få svar på funderingar och inte få det klassiska svaret: "Du saknar behörighet, jag vet men vill inte säga"
Vad gör man på ett sådant forum då? Raggar poster? Det bidrar enbart till irritation!
Ofta får man dock riktigt bra svar, om man sållar lite...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Nej, det är väl mer vid renovering där dosor fräses in i väggar med stående plank och dyl. som det kan förekomma att man sätter någon skruv i sidorna av vissa dosor.
//Patrik
//Patrik
Jag kommer med en motfråga för nyfikenhetens skull. Varför måste dosorna sitta helt stumt? Huvudsaken är väl att de sitter tillräckligt hårt så de stannar kvar tills man ska sätta dit apparaten? Det gör väl inget om dosan sviktar?
(Undantaget om man kör med Renova.)
(Undantaget om man kör med Renova.)
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag påstår det. Mest är det säkert frågan om rätt känsla, att man har gjort något ordentligt. Men inte bara.elmont skrev:
Prova att trycka in ett doslock med snäppfästen i en dosa som sviktar inåt i väggen. Eller ett eluttag som ska skruvas fast men där skruven inte tar för att man inte får det där mothållet som man vill. Eller en brytare som vrids lite grann för att dosan bakom inte sitter riktigt bra. Eller när man ska vrida på distandringen och man lägger lite press inåt samtidigt för att gängorna ska glida smidigt, och dosan lägger sig lite snett och distandsringen därmed går emot vänstersidan av gipset och det krånglar.
Då måste jag bara ställa en riktig nybörjarfråga.elmont skrev:
Om den dosa t.ex. bara sitter fast i VP-rör kommer den att spännas ut mot väggen och bli stum när man skruvar in ett uttag eller liknande i dosan?
Jag har nämligen en dosa för nätverk som jag uppenbarligen monterade i någon sorts koma i höstas. Den sitter enbart på två stycken 20mm vp rör som är klammrade strax innan dosan. Dosan sitter alltså väldigt stabilt i alla ledder utom just i djupled. Jag har tänkt att öppna upp den väggen på nytt och ordna till en regelstump eller liknande att fästa dosan i men om det inte behövs så vore det ju skönt.