Hej
Har dosor från när huset byggdes 61. Verkar vara plåt med papp i. Ingen dosring att fästa i.
Ska ha dit en ny strömbrytare och undrar vilka clips jag ska ha.
https://www.bauhaus.se/dosclips-elko-metall-10st#go-to-description
https://www.bauhaus.se/fastklor-elko-rs-till-brytare-uttag-10-pack

Tänkte köpa vanlig Exxact med förhöjningsram och hoppas att dosdimmern får plats bakom. Om den inte får plats, är det okej att lägga den i själva lamparmaturen där det finns gott om plats? Eller är det no-no? Kommer ändå dra ny FK dit så hade kunnat inkludera både fas och tändtråd

Tack på förhand
 
  • Gammal eluttag med synliga kablar och skadad vägg, förberett för ny strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk dosa i väggen med synliga ledningar och en hand som håller i en gammal strömbrytare från 1960-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen väggdosa med gamla elkomponenter och synliga kablar från 1961, förberett för installation av en ny strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal elbox från 1961 med olika kablar och en skarvhylsa, i behov av nya clips för att fästa en ny strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal elinstallation med plastisolering och ledningar i en öppen dosa utan dosring, förberedd för nya clips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Svårt att säga om det är exakt samma dosor utan att mäta, men jag har inte haft framgång med dosclips (ditt första alternativ) i mina dosor. C-C avståndet mellan skruvarna blir för litet, och dessutom hålls skruvarna knappt på plats.

Men kör du förhöjningsram skruvar du med fördel denna i väggen utanför dosan.

Annars skulle jag utifrån mina egna, högst begränsade, erfarenheter välja klorna för direktmontage. Men de funkar inte för förhöjningsram.
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Svårt att säga om det är exakt samma dosor utan att mäta, men jag har inte haft framgång med dosclips (ditt första alternativ) i mina dosor. C-C avståndet mellan skruvarna blir för litet, och dessutom hålls skruvarna knappt på plats.

Men kör du förhöjningsram skruvar du med fördel denna i väggen utanför dosan.

Annars skulle jag utifrån mina egna, högst begränsade, erfarenheter välja klorna för direktmontage. Men de funkar inte för förhöjningsram.
Ok, tack för svaret. Kanske bara får köpa båda två och testa.
Skruvar man bara förhöjningsramen rakt i gipset? Måste den inte ha trä bakom?

Som sagt, annars lägger jag bara pucken uppe i lamparmaturen där det är gott om plats
 
Redigerat:
C
N naikon skrev:
Skruvar man bara förhöjningsramen rakt i gipset? Måste den inte ha trä bakom?
Från dina bilder ser det ut som att det är renoveringsgips (6 mm) ytterst, sedan treetex. Väggstommen är sannolikt trä då man ser att dosorna är infästa med en spik i botten. Däremellan är det i och för sig inte omöjligt att det finns ett lager puts.

Men du får så klart välja fästelement utifrån materialet du skall skruva i. Antingen väljer du längre skruv som kan dras i trästommen, eller så använder du lämplig plugg.
 
  • Älska
naikon
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Från dina bilder ser det ut som att det är renoveringsgips (6 mm) ytterst, sedan treetex. Väggstommen är sannolikt trä då man ser att dosorna är infästa med en spik i botten. Däremellan är det i och för sig inte omöjligt att det finns ett lager puts.

Men du får så klart välja fästelement utifrån materialet du skall skruva i. Antingen väljer du längre skruv som kan dras i trästommen, eller så använder du lämplig plugg.
Tack för bra svar! Ja det är antagligen Tretex, stött på det på andra ställen i huset.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.