Hej
Har dosor från när huset byggdes 61. Verkar vara plåt med papp i. Ingen dosring att fästa i.
Ska ha dit en ny strömbrytare och undrar vilka clips jag ska ha.
https://www.bauhaus.se/dosclips-elko-metall-10st#go-to-description
https://www.bauhaus.se/fastklor-elko-rs-till-brytare-uttag-10-pack
Tänkte köpa vanlig Exxact med förhöjningsram och hoppas att dosdimmern får plats bakom. Om den inte får plats, är det okej att lägga den i själva lamparmaturen där det finns gott om plats? Eller är det no-no? Kommer ändå dra ny FK dit så hade kunnat inkludera både fas och tändtråd
Tack på förhand
Har dosor från när huset byggdes 61. Verkar vara plåt med papp i. Ingen dosring att fästa i.
Ska ha dit en ny strömbrytare och undrar vilka clips jag ska ha.
https://www.bauhaus.se/dosclips-elko-metall-10st#go-to-description
https://www.bauhaus.se/fastklor-elko-rs-till-brytare-uttag-10-pack
Tänkte köpa vanlig Exxact med förhöjningsram och hoppas att dosdimmern får plats bakom. Om den inte får plats, är det okej att lägga den i själva lamparmaturen där det finns gott om plats? Eller är det no-no? Kommer ändå dra ny FK dit så hade kunnat inkludera både fas och tändtråd
Tack på förhand
Svårt att säga om det är exakt samma dosor utan att mäta, men jag har inte haft framgång med dosclips (ditt första alternativ) i mina dosor. C-C avståndet mellan skruvarna blir för litet, och dessutom hålls skruvarna knappt på plats.
Men kör du förhöjningsram skruvar du med fördel denna i väggen utanför dosan.
Annars skulle jag utifrån mina egna, högst begränsade, erfarenheter välja klorna för direktmontage. Men de funkar inte för förhöjningsram.
Men kör du förhöjningsram skruvar du med fördel denna i väggen utanför dosan.
Annars skulle jag utifrån mina egna, högst begränsade, erfarenheter välja klorna för direktmontage. Men de funkar inte för förhöjningsram.
Ok, tack för svaret. Kanske bara får köpa båda två och testa.C cpalm skrev:Svårt att säga om det är exakt samma dosor utan att mäta, men jag har inte haft framgång med dosclips (ditt första alternativ) i mina dosor. C-C avståndet mellan skruvarna blir för litet, och dessutom hålls skruvarna knappt på plats.
Men kör du förhöjningsram skruvar du med fördel denna i väggen utanför dosan.
Annars skulle jag utifrån mina egna, högst begränsade, erfarenheter välja klorna för direktmontage. Men de funkar inte för förhöjningsram.
Skruvar man bara förhöjningsramen rakt i gipset? Måste den inte ha trä bakom?
Som sagt, annars lägger jag bara pucken uppe i lamparmaturen där det är gott om plats
Redigerat:
Från dina bilder ser det ut som att det är renoveringsgips (6 mm) ytterst, sedan treetex. Väggstommen är sannolikt trä då man ser att dosorna är infästa med en spik i botten. Däremellan är det i och för sig inte omöjligt att det finns ett lager puts.N naikon skrev:
Men du får så klart välja fästelement utifrån materialet du skall skruva i. Antingen väljer du längre skruv som kan dras i trästommen, eller så använder du lämplig plugg.
Tack för bra svar! Ja det är antagligen Tretex, stött på det på andra ställen i huset.C cpalm skrev:Från dina bilder ser det ut som att det är renoveringsgips (6 mm) ytterst, sedan treetex. Väggstommen är sannolikt trä då man ser att dosorna är infästa med en spik i botten. Däremellan är det i och för sig inte omöjligt att det finns ett lager puts.
Men du får så klart välja fästelement utifrån materialet du skall skruva i. Antingen väljer du längre skruv som kan dras i trästommen, eller så använder du lämplig plugg.
Klicka här för att svara





