1 613 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Vilka dimensioner och avstånd på rörgenomföringar till badkar?
Jag har hittat några mått via "säker vatten..." (min 60 mm mot golv, vägg och mellan rör), och tror att jag vågar köra på dessa mått. Men vilken dimension ska det vara på själva hålet jag borrar genom väggen?
Alltså; badkar ska ha varm- och kallvatten. Tas från rummet intill (tvättstuga). Rörgenomföringar nära vägg/golvhörn.
Vilken dimension på rör kommer rörmokaren att använda? - Vilken dimension på hål blir det då...?
(Han får väl ändra när han kommer hit annars...)
Alltså; badkar ska ha varm- och kallvatten. Tas från rummet intill (tvättstuga). Rörgenomföringar nära vägg/golvhörn.
Vilken dimension på rör kommer rörmokaren att använda? - Vilken dimension på hål blir det då...?
(Han får väl ändra när han kommer hit annars...)
Vanliga LK PEX 16mm således.
Vad är det i detta utrymmet som rören går ner, för du kommer ju få skarv nu oavsett förläggningssätt då dessa är proppade idag.
Mitt tips är fortfarande att du rådfrågar röris!
Vad är det i detta utrymmet som rören går ner, för du kommer ju få skarv nu oavsett förläggningssätt då dessa är proppade idag.
Mitt tips är fortfarande att du rådfrågar röris!
Detta är i den blivande tvättstugan. Mycket av rör och ledningar kommer att gå ovanför ett "bräd-innertak". Lätt att komma åt. I detta hörn kommer rören att gå ner för att sedan gå in igenom väggen till rummet med badkaret. I tvättstugan kommer dessa rör (ovan) att skymmas bakom ett högskåp.
Vi har redan haft röris här - och fått vårt uppdrag. Det var ett tag sedan. Jag har glömt måtten... Pinsamt. Trodde att det var mer eller mindre en standard som jag kunde kolla här.
Vi har redan haft röris här - och fått vårt uppdrag. Det var ett tag sedan. Jag har glömt måtten... Pinsamt. Trodde att det var mer eller mindre en standard som jag kunde kolla här.
Det är absolut inte pinsamt att ringa och dubbelkolla lite mått med en röris (eller hantverkare över lag).
Det är ju på det sättet det blir rätt på första försöket.
Skulle någon ringa mig och fråga mått för något förberedande arbete skulle jag bara bli glad.
Det är ju på det sättet det blir rätt på första försöket.
Skulle någon ringa mig och fråga mått för något förberedande arbete skulle jag bara bli glad.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilka dimensioner kuverttak
Byggmaterial & Byggteknik -
Altan:Hur löser jag det med höjd vs stabilitet och vilka dimensioner?
Altan & Uteplats -
Vilka dimensioner för plank?
Trädgård allmänt -
Isolera innertak, vilka dimensioner?
Isolering -
Markskruv, bärlinor, skruvregel och trall. Vilka dimensioner och avstånd?
Altan & Uteplats