Glest plank? Helt tätt och plant plank? Stående brädor? Vi behöver veta mer för att kunna svara på frågan.
Det är främst stolparna som behöver dimensioneras, själva planket klarar vinden rätt bra även i klena dimensioner. Stolparna däremot...
Det är främst stolparna som behöver dimensioneras, själva planket klarar vinden rätt bra även i klena dimensioner. Stolparna däremot...
Det viktigaste är ju stolpstöden, vanliga stolpskor duger ju inte alls. Två rejäla plattjärn som är vridna nedtill skall du använda. De skall gå en bra bit upp på stolpen på bägge sidor, åtminstone 4dm och sitta åtminstone lika långt under marken. Har du en betongklump som rymmer dessa med lite marginal så klarar du dig bra. Hur stor beror på markförhållandena, med lera större. Åtminstone fyra långa vagnsskruvar per sida hade jag använt.O Odd Melin skrev:
Vinden är extremt stark när den trycker på ett plank...
Du bör klara dig med 70x70 stolpar när det är ett så kort plank som också styvas upp av ett hörn. Men självklart beror dimensionen även på avståndet mellan stolparna, större avstånd kräver ju grövre stolpar.
Jag har ett 25 meter långt plank som visserligen inte är helt tätt (det är 50% täckt på bägge sidor så genomsiktligheten är noll, men vinden kan ju leta sig igenom ändå). Det planket har 70x70-stolpar och det är stadigt och fint och har stått i 10 år nu utan minsta problem. Avståndet mellan stolparna är 120 cm. man kan kanske sträcka ut avståndet ända till 180 cm men det skulle jag se som ett absolut max som inte får överskridas.
Det viktigaste som du ska fundera på är grunden till planket, slarvar du med den så kommer allt att röra sig och bli skevt ganska snart ändå. Tänk på att all kraft som vinden lägger på planket ska tas upp av plintarna, är de för korta så kommer de att vrida sig i marken så att allt står snett.
Vårt plank har 120cm djupa plintar, dels så kommer vi under frostfritt djup så att tjälen inte ställer till oreda men framförallt så står allt stadigt i marken och kommer aldrig vrida sig i en storm. Om du hyr en jordborr så går det fort och smidigt att borra alla hålen till plintarna.
Planket ska du fästa in i plintarna men plintjärn, sådana här, de finns i 500mm längd och 10mm tjocklek, och det är nog det som du ska satsa på. Du ska alltså absolut inte använda vanliga stolpskor, de är alldeles för svaga och vingliga till plank. För att få plintjärnen i lod och med hålen exakt mitt för varandra så att du kan använda genomgående bult så måste du offra en stolpe som du kapar upp i stumpar och fäster järnen parvis på. Då kan du lätt gjuta in järnen exakt i lod.
Jag har ett 25 meter långt plank som visserligen inte är helt tätt (det är 50% täckt på bägge sidor så genomsiktligheten är noll, men vinden kan ju leta sig igenom ändå). Det planket har 70x70-stolpar och det är stadigt och fint och har stått i 10 år nu utan minsta problem. Avståndet mellan stolparna är 120 cm. man kan kanske sträcka ut avståndet ända till 180 cm men det skulle jag se som ett absolut max som inte får överskridas.
Det viktigaste som du ska fundera på är grunden till planket, slarvar du med den så kommer allt att röra sig och bli skevt ganska snart ändå. Tänk på att all kraft som vinden lägger på planket ska tas upp av plintarna, är de för korta så kommer de att vrida sig i marken så att allt står snett.
Vårt plank har 120cm djupa plintar, dels så kommer vi under frostfritt djup så att tjälen inte ställer till oreda men framförallt så står allt stadigt i marken och kommer aldrig vrida sig i en storm. Om du hyr en jordborr så går det fort och smidigt att borra alla hålen till plintarna.
Planket ska du fästa in i plintarna men plintjärn, sådana här, de finns i 500mm längd och 10mm tjocklek, och det är nog det som du ska satsa på. Du ska alltså absolut inte använda vanliga stolpskor, de är alldeles för svaga och vingliga till plank. För att få plintjärnen i lod och med hålen exakt mitt för varandra så att du kan använda genomgående bult så måste du offra en stolpe som du kapar upp i stumpar och fäster järnen parvis på. Då kan du lätt gjuta in järnen exakt i lod.
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Vind påverkan blir en bra bit över 100 kg per m2. (Tryck och sug)
Här är en liten bild på hur jag menar att du ska göra med plintjärnen. Genom att använda en stolpe i rätt dimension så passar dina stolpar exakt mellan järnen när det är dags att fästa dem och hålen är linjerade så att du kan använda genomgående bult. En genomgående bult är både starkare och gör det lättare att justera stolpen exakt i lod än vad skruvar gör.
Som flera har nämnt så använder du alltså bara vattpass för att få stumpen i lod.
Som flera har nämnt så använder du alltså bara vattpass för att få stumpen i lod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till er alla: Tack för era svar, erfarenheter och lösningar! Ni är fantastiska och detta forum är absolut "second to none". Att få så generös tillgång till så mycket erfarenhet och kunskap är ovärderligt. Det kommer nu bli ett superplank.
Guldstjärnor till alla 🌟!
Guldstjärnor till alla 🌟!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden