Programmets pris säger inget om effektivitet.

Alla program skall läras, och dyrare är ofta komplicerade, eller åtminstone komplexa, det kräver alltså mycket övningstid för att man skall få upp farten,

Det är samma sak med pennor, en dyr penna gör inte att man ritar vackrare eller tekniskt bättre hus, det sitter fortfarande i hand och huvud.

En bra arkitekt är en bra arkitekt oberoende av verktyg.

Det finns tyvärr inga genvägar.

PS
Det finns flera program att välja på för den som gillar program. Tex VectorWorks som i tidernas begynnelse hette MiniCad och har gemensam grund med ArchiCad, programmet har en fullt utbyggd 3D-del trots ett pris runt 15000 med moms.

Måste påpeka att det ju finns en 30-dagars demoversion av Revit. Vet man ungefär vad man vill ha så kan det räcka för att hinna rita själv.
Tröskeln är något högre än konsumentprogram (FloorPlan/Punch) men efter ett par timmar hade jag rätt bra grepp om grunderna, och då blir det plötsligt mycket enklare att jobba i ett "riktigt" program.
Rekommenderas!

(Nu återstår dock att se om jag lyckas få ut svenska bygglovsritningar direkt ur Revit, eller om jag måste be någon komplettera 2D-vyerna i AutoCad...)

Vår arkitekt - Kiran M. Gerhardsson - jobbar med papper, penna linjal osv. Första skisserna på frihand och sedan linjalritat. Bygglovsritningarna har sidhuvud tillagda med Adobe Indesign (tror jag) efter att hon scannat pappersritningarna. Vi är otroligt nöjda med huset hon ritat och även ritningarna som sådana är snygga och propra. Det har dessutom kostat oss mindre än vad våra bekanta som haft "CAD-arkitekt" har betalat. Vi gjorde tre revisioner av ritningarna innan vi skickade in bygglovsansökan.

Så det behöver som sagt inte vara caddat överhuvudtaget.

Jag själv ritar dock mycket och gärna med olika datorprogram. Har gjort mycket detaljritningar till huset med Autocad. Det är ett program som definitivt har sina poänger och jag kan göra mycket bra ritningar i det numera. Men trots att jag använt det i två år nu är jag inte överens med hur det fungerar. Jag tycker att det är ett program som bara utnyttjar en tiondel av det möjligheter man får genom att rita digitalt. Skulle gärna köra ArchiCAD istället om jag hade tillgång till det.

/CASO

Som blivande arkitekt kan jag säga att de projekt som jag har sett (skol- och genomförda) och som är mest genomtänkta/genomarbetade under utbildningen är de som hållit sig borta från 3D tills in i det sista. Datorer och 3D CAD'andet har förstört en god utbildning i min mening. Många av oss kommer säkert att förtidspensionera pg.a. musarm! ;)

Tror de flesta av oss fortfarande tänker bäst i 2D och visualiserar i 3D (ev dator men inte nödvändigtvis). En god akvarell någon? Programmen är som tidigare sagt bara verktyg och garanterar inte vad som sitter bakom "knapparna".

Skulle inte använda mig av en "snappande" arkitekt själv om det mesta denne gjorde handlade om att pressa sin dator och sina program till det yttersta.

Lyssna till personen och om ni kommer överens i era idéer så blir ni säkert nöjdare!

/ ArchA

Redigerat:
När jag läste till Arkitekt fick jag lära mig att det en arkitekt gjorde var att skapa vackra och funktionella platser och byggnader för människor att leva och vara i.
Man skulle gestalta i form, färg, ljus och volym.

Arkitekter idag, "i verkligheten", verkar alltför ofta anse att deras huvudprodukt är pappersritningar och mötestid. Fakturerat per timme.

Om man trots allt skulle vara så naiv att man ändå vill studera form, färg, ljus och volym. Och Dessutom, blåögt nog, vilja kommunicera detta med sina beställare och berörda, på ett tydligt och lättförståeligt vis; så innehåller de bästa moderna CAD/BIM-programmen (läs: Revit och ArchiCAD och möjligtvis Microstation och ADT) allt detta...med råge...och ritningar blir liksom en biprodukt...

Att revidera ett projekt i sent skede är enligt många, handen på hjärtat nu, en riktigt mardröm. Men med Revit och liknande är det en barnlek att någon dag innan inlämning hantera beställarnas alltför sent påkomna krav...
Behöver ni mer argument: läs http://www.cadblogg.se :p

Har en bekant, han är 70 år och extremt kompetent inom arkitekt och byggbranschen. Har anlitat honom vid tillfällen då det behövts, har även kompisar som anlitat honom, och han har nog aldrig använt en dator för framställande av byggritningar etc, här är det penna, papper och linjal som gäller. Jag skulle inte bli förvånad om gubben även använder räknesticka istället för miniräknare....

Men kompetent som bara den och med 50 års erfarenhet......

SOm tidigare inlägg sagt, det är nog inte datorprogrammen som avgör vilken arkitekt man skall använda, och personligen skulle jag nog vara lätt skeptisk gentemot en arkitekt som "flashar" med häftiga dataanimeringar.....

Dataanimeringar är väl ok om man skall prata med en inredningarkitekt, men då har ju redan arkitekten gjort sitt så att säga.

Tack för ordet.

Frippan

**Liten desperat trådkapning, hoppas att det är ok**
Jag är lycklig ägare till en äldre studentversion av archicad, och det har inte varit några problem med 3d tidigare, men nu lir det bara helt vitt, möjligen en svart kvadrat när jag försöker ändra från planritning.
Skulle bli tacksam för hjälp, kan ju vara att min dator uppdaterats på ett sätt som är för poppigt för det gamla programmet. Någon som har någon idé på vad det kan handla om?
(Tyvärr kan jag inte rita för hand nu eftersom vi har vår lägenhet till försäljning och köksbordet måste få vara köksbord..)
/U

StefanKarlsson skrev:
Jag gissar att det finns en uppsjö med olika datorprogram som arkitekterna kan jobba med. Vissa är svindyra och andra mer budget aktiga. Om arkitekten säger att han/hon jobbar med Googles Sketch-up bör man väl dra öronen åt sig, men är det någon som har koll på vad som är bra och dåligt? Finns det några varningsklockor?

Jag tänker - men det behöver ju inte alls vara rätt - att ensamma arkitekter inte har råd att använda de program som stora firmor använder och att man då "går miste" om att få en bättre uppfattning av hur en eventuell tillbyggnad skulle bli.
Du ska absolut inte bli rädd för att arkitekten använder sketchUp. det gör dom flesta, även de riktigt stora kontoren. du kan rita det mesta där, för att skissa upp något. dock ritar ingen bara i sketchup.

programen spelar ingen roll, det handlar bara om personliga preferenser. precis som en del gärna skriver med bläckpenna och andra föredrar blyerts. däremot är det helt enkelt också så att en del program är billigare och används därför oftare av mindre kontor som inte har råd att betala de 70 000 kr per licens som autocad kostar.

autocad är branschstandard och används just därför, för att underlätta mailandet av ritningar fram och tillbaka.

alltså: DET ÄR HELT OVIKTIGT VILKET PROGRAM SOM ARKITEKTEN ANVÄNDER

däremot är användandet av fysiska modeller i stort sett alltid ett kvalitetstecken

mvh

simon, arkitektstudent

ett tillägg:

en bra arkitekt gör sitt jobb ändå. det viktigaste är att se bortom bilderna.

det är det byggda som är intressant, allt annat är bara tanke och förklaringshjälp.

det är inte dataprogrammet som avgör huruvida det blir ett arkitektoniskt bra hus, det är arkitekten bakom det hela. I princip kan huset ritas med vad som helst, t.ex gamla Painbrush eller varför inte handritat, T-linjal, vinkellinjaler och en välvässad Caran d´ache penna, eller som någon gjort, Adobes Illustrator som kan sparas i .dwg-format.
Fram till bygglov kan detta fungera men det är inte optimalt och det är inte de program seriösa arkitekter och ingenjörer använder. Sketchup används på arkitektkontoren för att göra presentationer, ofta med underlag från något CAD-program, alltså inte det omvända, undantagsfall finns givetvis.

Men som sagt, det viktigaste är arkitekturen! För att göra riktiga ritningar och bygghandlingar används idag i huvudsak Autodesks produkter som ADT (Architectural Desktop) eller Revit eller vilket jag föredrar, Graphisofts ArchiCAD.

Till utgångsfrågan, om en arkitekt använder Sketchup, skall man dra öronen åt sig?
Inte nödvändigtvis, programmet fungerar som skissverktyg och en duktig arkitekt kan mycket väl lösa en byggnad på ett bra sätt och göra en för kunden bra presentation på hur huset kommer att gestaltas. Det viktiga är istället att ta referenser på arkitekten, be om referensprojekt, det är ju slutresultatet som räknas, hur kommer detaljerna att se ut, materialval, teknik m.m.
Dock är detta program inget projekteringsprogram som fungerar i en digital verklighet tillsammans man övriga konsulter som med all säkerhet jobbar digitalt, då är det de tre ovan nämda programmen som är vanligast i Sverige.

Jag anlitade en snickare som arbetade med Festool en gång och det blev inte bra, så hädanefter anlitar jag bara snickare som arbetar med blå Bosch. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.