288 514 läst ·
1 217 svar
289k läst
1,2k svar
Vilka bygger med Smålandsvillan?
Så var besiktningen av vår villa 2009 klar, 0 anmärkningar
Jag måste säga att SMV inkl säljaren och entreprenören har varit fantastiska och hela projektet har varit totalt problemfritt och vi är riktigt nöjda med resultatet.
Sen har vi haft tur med väder och tomt förhållande som har varit bra vilket säkert har bidragit till resultatet och upplevelsen.
Jag måste säga att SMV inkl säljaren och entreprenören har varit fantastiska och hela projektet har varit totalt problemfritt och vi är riktigt nöjda med resultatet.
Sen har vi haft tur med väder och tomt förhållande som har varit bra vilket säkert har bidragit till resultatet och upplevelsen.
Trevligt! Vi klarade oss också med 0 anmärkningar som sedan blev 1 anmärkning på tätning av radiatorkopplingarna. Så SMV tätade radiatorvattenkopplingarna i tvättstugan för er då antar jag? Tappvattnets kopplingspunkter bakom inspektionsluckan är ju fixad från fabrik med dräneringshål och allt. Så att vattnet vid en läcka rinner ut på golvet istället för rakt ner i bjälklaget. Tidigare har man inte behövt att göra likadant med radiatorvattnet, men det har tydligen ändrats. Det var lite tveksamheter med besiktningsmannen men de kom till slut fram till att det var ett fel och att SMV måste åtgärda.mype skrev:Så var besiktningen av vår villa 2009 klar, 0 anmärkningar![]()
Tydligen är inget hus från fabrik fixat så de skulle enligt byggledaren att behöva fixa i princip alla kåkar. Fast er besiktningsman kanske missade det?
Danne12345, besiktningsmanen sa inget om tätningen av radiatorvattenkopplingarna. Antar du menar de anslutningarna bakom luckan i tvättstugan, vad är det som skall tättas där? Jag förmodar att röranslutningarna är täta redan från början och är fackmässigt utförda, såg i allafall inget läckage. Men jag är inte säker om jag förstått dig rätt?
Precis, jag menar de som finns bakom luckan. Det är inte rören i sig som ska tätas utan golvet ska vara tätt. Som det är från fabrik kommer allt vatten att rinna ner i bjälklaget och ner i grunden och du kommer förmodligen aldrig att märka det. Hur ofta tittar man bakom dessa luckor? Det som ska göras är att man tätar skarvarna och lägger en betongkaka med ett fall och sedan ett rör ut. Då kommer du att se ett eventuellt vattenläckage eftersom vattnet rinner ut på golvet i tvättstugan.mype skrev:Danne12345, besiktningsmanen sa inget om tätningen av radiatorvattenkopplingarna. Antar du menar de anslutningarna bakom luckan i tvättstugan, vad är det som skall tättas där? Jag förmodar att röranslutningarna är täta redan från början och är fackmässigt utförda, såg i allafall inget läckage. Men jag är inte säker om jag förstått dig rätt?
Det ser ut på samma sätt som det gör vid tappvattenkopplingarna. Hursomhelst så ska det vara tätat även vid radiatorkopplingarna mot golv.
Hittade en intressant grej idag när jag gick igenom det "sorterade" byggskräpet.
Längst ner bland allt bråte fanns det en soppåse med bland annat 5-10 tomburkar "Svensk Starköl 5.1%". Det kanske är därför verandan såg ut som den gjorde. Sned och allt
Det kanske är starköl som gäller på byggarbetsplatserna idag? Vet inte om det är mest lustigt eller skrämmande.
Längst ner bland allt bråte fanns det en soppåse med bland annat 5-10 tomburkar "Svensk Starköl 5.1%". Det kanske är därför verandan såg ut som den gjorde. Sned och allt
Det kanske är starköl som gäller på byggarbetsplatserna idag? Vet inte om det är mest lustigt eller skrämmande.
Medlem
· Örebro
· 27 inlägg
Nu har vi funderat fram och tillbaka och det lutar nu åt att fästa bärlinan i huset i alla fall. Men då har vi lite funderingar som vi kanske kan få hjälp medDanne12345 skrev:
Jag tror att den du beskriver är "offerbrädan", alltså en vanlig planka i samma storlek som de på väggen fast denna ligger horisontell. Bakom den finns det en syl som det är nåt skumpapper runt. Det är en massiv träbit som tydligen ligger mellan hus och grund. I den kan du fästa bärlinan.Madeleine&Daniel skrev:Nu har vi funderat fram och tillbaka och det lutar nu åt att fästa bärlinan i huset i alla fall. Men då har vi lite funderingar som vi kanske kan få hjälp medUnderliggaren är det den liggande horistontell brädan som är längst ner? När jag tittar bakom den så ser det ut som om det bara är frigolit bakom, går det att fästa i det materialet? Eller ska man sätta bärlinan högre upp?
Medlem
· Örebro
· 27 inlägg
Tack för hjälpenDanne12345 skrev:
får kolla detta med SMV och min besiktningsman.Danne12345 skrev:Precis, jag menar de som finns bakom luckan. Det är inte rören i sig som ska tätas utan golvet ska vara tätt. Som det är från fabrik kommer allt vatten att rinna ner i bjälklaget och ner i grunden och du kommer förmodligen aldrig att märka det. Hur ofta tittar man bakom dessa luckor? Det som ska göras är att man tätar skarvarna och lägger en betongkaka med ett fall och sedan ett rör ut. Då kommer du att se ett eventuellt vattenläckage eftersom vattnet rinner ut på golvet i tvättstugan.
Det ser ut på samma sätt som det gör vid tappvattenkopplingarna. Hursomhelst så ska det vara tätat även vid radiatorkopplingarna mot golv.
Jag har ställt samma fråga under teknikdelen men provar även här. Har fått hem adsl-modem från telia idag (ska köra bredband, ip-telefoni och ip-tv) men förstår inte hur jag ska koppla in adsl-modemet. Telia har varit och kopplat in telefon och provat så att signal går fram. Men i mitt stjärnnästskåp finns inget telejack. Hur kopplar jag in adsl-modemet?
du måste köpa en splitter som delar upp signalen till adsl och telefon. du kopplar in dosan i det ensamma uttaget längst upp i skåpet.Danne12345 skrev:Jag har ställt samma fråga under teknikdelen men provar även här. Har fått hem adsl-modem från telia idag (ska köra bredband, ip-telefoni och ip-tv) men förstår inte hur jag ska koppla in adsl-modemet. Telia har varit och kopplat in telefon och provat så att signal går fram. Men i mitt stjärnnästskåp finns inget telejack. Hur kopplar jag in adsl-modemet?

Redigerat:
Så jag ska alltså inte ha något vanligt telefonjack? Förut när jag använt IP-telefoni på adsl så har jag bara kopplat in bredbandsmodemet i telefonjacket och sen stoppat in telefonen på modemet, utan någon splitter.reiman skrev:
Den utrustning jag fått från Telia ser ju ut så här. Dvs jag kopplar in det i telefonjacket och sen har jag tre utgångar, en för tv, en för telefoni och en för adsl. Isf behöver jag en RJ45 från telefonjacket och sen tre utgångar precis som på bilden. Finns det sådana? De splitters jag sett har bara två - en för telefon och en för adsl. Det blir väl fel om jag kopplar in en sån eftersom jag behöver en för tv också?
Edit: eftersom detta inte var ett specifikt SMV-dilemma så fortsätter jag i tråden som startades i teknikdelen.
Redigerat:
nej, den där kan du ju inte använda då det inte finns något "gammalt" telefonuttag i huset... finns ju bara med rj-45.
själv hade jag tv,telfon(icke ip),bredbands tv från telia... då räckte det med en dubbel splitter.. vet inte hur det blir om du ska ha ip-tele...
själv hade jag tv,telfon(icke ip),bredbands tv från telia... då räckte det med en dubbel splitter.. vet inte hur det blir om du ska ha ip-tele...
har alla fönster i smv hus samma mått? ska bygga ett ljungby och undrar över bredden i köksfönstrena, 90 cm lr?
nämligen hittat skitsnygga hissgardiner och undrar om man ska köpa dem i 90 lr bredare lr mindre????
nämligen hittat skitsnygga hissgardiner och undrar om man ska köpa dem i 90 lr bredare lr mindre????