t-selin skrev:
majzan skrev:
"Det enda som inte stämt riktigt är då andra parter är inblandade. Telia ville tex ha 15000, i beräkningarna var det 7000. Detta gjorde att vi valt bort lina in till huset men har löst det med hemmatelefon på annat sätt och då blev det både billigare & bättre. Sen ville elbolaget ha 5 lax till eftersom det är tjäle i marken (som om det ovanligt i mars där vi bor)."

Löste ni det med mobiltelefon?
Vi har precis skrivit på för ett Ljungby, men letar efter kostnader att spara in på!
Mvh / Torbjörn
Japp, mobiltelefon med vårt gamla fasta telefonnummer. Vi har valt telenor hemma vilket innebär att vi har kvar vårt gamla hemnummer men det är på nåt sätt kopplat till ett mobilnr. Minsta abbonemanget, 99:-/månad och det får vi ringa för. Sen är månadskostanden 50 kronor.

Funkar fint fint! Vi är nöjda. Det har bla underlättat för oss nu eftersom vi bor inneboende hos min pappa. Telefonen har vi "bara" tagit med...

/Mia:D

Någon som vet hur många kvadrat kakel det går åt i Villa Kalmars kök? Det är kanske samma kök i resterande hus också? Vi valde nämligen bort kaklet och tänkte sätta in eget. Det kan ju vara bra om man köper rätt mängd :)

Danne12345 skrev:
Någon som vet hur många kvadrat kakel det går åt i Villa Kalmars kök? Det är kanske samma kök i resterande hus också? Vi valde nämligen bort kaklet och tänkte sätta in eget. Det kan ju vara bra om man köper rätt mängd :)
Vi valde bort kaklet på vår Villa Nybro. Jag fick ritningar på köket av säljaren och med hjälp utav dessa så kunde jag räkna ut åtgången av kakel. Nu när kaklet är på plats så kan jag konstatera att de kvadrat jag räknade ut och beställde inte kunde blivit mer rätt, inte ens om jag hade mätt ytan på plats :)

Madeleine&Daniel skrev:
Vi valde bort kaklet på vår Villa Nybro. Jag fick ritningar på köket av säljaren och med hjälp utav dessa så kunde jag räkna ut åtgången av kakel. Nu när kaklet är på plats så kan jag konstatera att de kvadrat jag räknade ut och beställde inte kunde blivit mer rätt, inte ens om jag hade mätt ytan på plats :)
Hur mycket gick det då åt? :)

Danne12345 skrev:
Hur mycket gick det då åt? :)
Vi tog ner tre av skåpen ovanför spisen, eftersom vi köpt en designkåpa som vi ville ha. Därav gick det åt mer kakel än vad det skulle gjort annars, men vi landade på 4,5 kvm allt som allt.

Madeleine&Daniel skrev:
Vi tog ner tre av skåpen ovanför spisen, eftersom vi köpt en designkåpa som vi ville ha. Därav gick det åt mer kakel än vad det skulle gjort annars, men vi landade på 4,5 kvm allt som allt.
Okok. Det var inte så farligt. Nu vet jag inte om det är exakt samma kök i Kalmar som i Nybro, men jag får nog kontakta säljaren och be om en ritning istället.

levereras smålandsvillan färdigtapetserad i hela huset?
eller gör hantverkarna det efter villan satts ihop på tomten?
vi har valt tapeter ur smålandsvillans sortiment.
funderar lite över detta då vi ska be att få garderoberna lösa, fast hantverkarna får ta bort dem efter huset har kommit isåfall verkar det som, för de sitter fastskruvade vid leveransen. och om man isåfall tar bort garderoberna blir det ju ingen tapet bakom eventuellt?!!

iloveyou skrev:
funderar lite över detta då vi ska be att få garderoberna lösa, fast hantverkarna får ta bort dem efter huset har kommit isåfall verkar det som, för de sitter fastskruvade vid leveransen. och om man isåfall tar bort garderoberna blir det ju ingen tapet bakom eventuellt?!!
Tapetsering sker efter leverans av hus!

iloveyou skrev:
Vi har precis kaklat i vårt kalmar-hus. Vi köpte 2 kvm och det blev lite över....:)

Vi väntar på vår Villa kalmar. Någon som bor i ett sådant och vet hur breda fönsten är?

ska bygga ett ljungby, tror ni ett hörnbubbelbadkar skulle få plats i hörnan längst in i badrummet? (på samma vägg som duschen).
och, är det möjligt att ha ett badkar där?? hur funkar det, måste man inte dra vattenledningar dit då så man får vatten till badkaret?
vet inte alls hur sådant fungerar :(

Hej på er,

Vi har precis flyttat in i vårt Nybro och jag skulle börja titta på det där med bredband, tele och tv. Oteknisk som jag är så lyckades jag inte klura ut hur alla kopplingar ska vara, så därför tänkte jag ta lite hjälp.

Till att börja med så verkar det inte vara någon kabel som är ansluten i centralen förutom den fiberkabeln som drar in stadsnät i huset. Jag har testat och får igång internet direkt i modemet som sitter i skåpet, däremot får jag inte ut det i rummen, har provat med lite olika varianter på kopplingar men lyckas inte. Kan jag använda mig av de sladdar som sitter eller måste man skaffa några andra? Hur ska kopplingen se ut?

När det gäller telebiten så väntar jag på att få en sip-box, men jag antar att den ska vara kopplad innan telefördelningsdosan och från fördelningsdosan ut till rummen. Har jag tänkt rätt då?

Sen kommer vi att ha parabol från Canal Digital tills vidare och vi ska ha två boxar i huset. Vi har haft diskussioner om huruvida det går att få signalen kopplad till stjärnnätet för att slippa dra en massa sladdar genom hela huset. Går det dra en sladd från parabolen direkt till centralen och därifrån med hjälp av digitalboxar plocka ut olika signaler i olika rum (alltså så man inte behöver titta på samma kanal)?

Som sagt detta med tekniken är inte riktigt vår grej, så jag vore tacksam om vi kunde få lite tips och hjälp. // Madeleine

Madeleine&Daniel skrev:
Hej på er,

Vi har precis flyttat in i vårt Nybro och jag skulle börja titta på det där med bredband, tele och tv. Oteknisk som jag är så lyckades jag inte klura ut hur alla kopplingar ska vara, så därför tänkte jag ta lite hjälp.

Till att börja med så verkar det inte vara någon kabel som är ansluten i centralen förutom den fiberkabeln som drar in stadsnät i huset. Jag har testat och får igång internet direkt i modemet som sitter i skåpet, däremot får jag inte ut det i rummen, har provat med lite olika varianter på kopplingar men lyckas inte. Kan jag använda mig av de sladdar som sitter eller måste man skaffa några andra? Hur ska kopplingen se ut?

När det gäller telebiten så väntar jag på att få en sip-box, men jag antar att den ska vara kopplad innan telefördelningsdosan och från fördelningsdosan ut till rummen. Har jag tänkt rätt då?

Sen kommer vi att ha parabol från Canal Digital tills vidare och vi ska ha två boxar i huset. Vi har haft diskussioner om huruvida det går att få signalen kopplad till stjärnnätet för att slippa dra en massa sladdar genom hela huset. Går det dra en sladd från parabolen direkt till centralen och därifrån med hjälp av digitalboxar plocka ut olika signaler i olika rum (alltså så man inte behöver titta på samma kanal)?

Som sagt detta med tekniken är inte riktigt vår grej, så jag vore tacksam om vi kunde få lite tips och hjälp. // Madeleine
Jag håller också på att kika på en bra TV/Internet lösning för vår Villa Västervik. Fram till nu har vi kört TV via bredband med Telia. Smidigt, alltid bra bild, ingen antenn etc men det blev lite väl dyrt. Nu kör jag med ett Boxer-paket (card sharing är billigt...), har en inomhusantenn som står inne men får inte in alla kanaler pga dålig mottagning. När jag får tid skall jag sätta upp antennen och dra in en sladd till centralen, då får du samma signal ut i alla rum som har ett uttag kopplat. Om du har en box i varje rum så kan du naturligtvis titta på olika kanaler "samtidigt".

Vad gäller bredbandet så måste du ha en nätverkssladd från modemet till uttaget för rummet. Modemet har säkert flera portar så du kan koppla flera rum till modemet samtidigt. För mig funkade det firekt (så fort jag hade lyckats få tag på en ADSL-splitter som passar, Telia säljer inga såna...).

/M

Madeleine&Daniel skrev:
Hej på er,

varför köra parabol när ni kan köra canal digitals ip tv via stadsnätet? då kan ni koppla via stjärnätet och slipper en ful parabol på huset. de går att få dubbla boxar via ip-tv också...

koppingen från fiberswitchen till rummen är ju enkel. dra en vanligt nätverkssladd från "stadsnätetlådan" till det det uttag ni vill ni direkt i skåpet.

reiman skrev:
varför köra parabol när ni kan köra canal digitals ip tv via stadsnätet? då kan ni koppla via stjärnätet och slipper en ful parabol på huset. de går att få dubbla boxar via ip-tv också...

koppingen från fiberswitchen till rummen är ju enkel. dra en vanligt nätverkssladd från "stadsnätetlådan" till det det uttag ni vill ni direkt i skåpet.
Anledningen till att vi valt att inte köra ip-tv är för att de i dagsläget inte kan erbjuda det vi vill ha. Dessutom äger vi redan en parabol och ett abonnemang, så vi tänkte använda det tills ip-tv är bättre utbyggd och går att anpassa efter våra önskemål.

Om man drar en nätverkssladd direkt i skåpet, kan man då använda tele och bredband i samma rum? Eller får man anpassa rummen så att man i några har ip-tele och i några bredband. Sitter ju en teleswitch i skåpet, men de sladdarna ser ju annorlunda ut och det finns ju bara en utgång till varje rum. Eller är det så att ip-tele och bredband båda går på den vanliga nätverkssladden, så man inte behöver switchen. Har inte fått sip-boxen än, så jag vet inte hur det ser ut.

Som sagt är ganska oteknisk på den biten, därav mina kanske dumma frågor :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.