289 576 läst ·
1 217 svar
290k läst
1,2k svar
Vilka bygger med Smålandsvillan?
Hej!
Vi ringde vårt försäkringsbolag och berättade att vi fått en halv försäkring. Vi fick lov att ha den andra halvan hos dem ... summa 800någonting kronor på ett år.
Vi är snart ute ur vårt gamla hus nu!! :
Det ska bli skönt att bara kunna tänka på alla tvättrumshyllor, duschhörnor mm man vill fixa med!
mvh fiddeli
Vi ringde vårt försäkringsbolag och berättade att vi fått en halv försäkring. Vi fick lov att ha den andra halvan hos dem ... summa 800någonting kronor på ett år.
Vi är snart ute ur vårt gamla hus nu!! :
mvh fiddeli
Hejsan jag är ny här och har läst lite i den här tråden då vi funderar på att bygga ett nybro hus från smålandsvillan. Jag undrar om någon av er vet om man kan ta bort en dörr från ursprungsritningen och om det då blir avdrag eller pålägg för att man vill ändra?
Ja så långt tänkte ju inte jag... :-? :fialottabus skrev:Hej!
Vi är snart ute ur vårt gamla hus nu!! :Det ska bli skönt att bara kunna tänka på alla tvättrumshyllor, duschhörnor mm man vill fixa med!
mvh fiddeli
Skönt att vara ute ur huset... Det är väl inte kul att ha den där flyttstädningen hängades över sig antar jag. Längtar inte dit. Bara till att få sätta upp gardiner i nya huset! ;D
carolinaandersson: Antar att de kan dra av en dörr...? Men annars kan ni ju ta bort den själva och ha på övervåningen. Priset de drar bort motsvarar kanske inte hela dörrens värde.
Jag tror att jag uttryckte mig lite konstigt. På huset nybro finns fyra ytterdörrar en huvudingång, en i tvättstugan, en i vardagsrummet till ty altan och en i köket. den i köket skulle jag i så fall ta bort för att få mer bänkyta. Är det svårare att välja bort en ytterdörr? Det är ju inte som att flytta en vägg inne. Tänkte kanske att det ställer till det på fabriken.
Carolina:
Vi bygger Nybro! Kul med en till i denna tråden!
Jag tror det blir väldigt svårt att ta bort den altandörren, men fråga säljaren!
Vi bygger Nybro! Kul med en till i denna tråden!
Jag tror det blir väldigt svårt att ta bort den altandörren, men fråga säljaren!
Jag måset fråga er som har fått era hus en sak... Hur mycket arbetade era snickare i/utanpå huset efter leverans? Vårt hus har stått tomt både måndag och tisdag tror vi. Har varit där och tittat och han som kopplade in tele ledningen hade problem att veta vart han skulle koppla in den och det fanns ingen där då. Idag har vi inte varit där så jag vet inte. Det som är kvar att göra är väl tapetskarvarna... listerna i hallen till tvättstugan, hängrännorna på halva huset samt stuprör. Vatten ej inkopplat... Vattnet har ju strulat för kommunen är sega.
/Maria
/Maria
Maria: Vi har ju inte fått vårat hus men vår säljare sa att ca 10 arbetsdagar efter leverans blir det besiktning och efter det får vi nycklarna. Borde ju vara samma för er! Konstigt att huset stått tomt i flera dagar utan att ngn varit där! Hmm!!
Jag tror att de egentligen skulle kunna pressa den tidsgränsen (10 dgr) och att det är besiktningsmannens tidsbrist som sätter tidsgränsen. Vårt hus stod också tomt och utan att nåt hände en period, men ett par dagar innan huset skulle besiktigas så upptäckte de att tapeterna var spruckna så då blev det full fräs .... (Det är tydligen ganska vanligt att tapeterna spricker och att de måste tapetsera om.)
fiddeli
fiddeli
JohannahDaniel: jo, vi har ju bestämt datum för slutbesiktning och när vi får nycklarna; den 1 februari, om en vecka!
Det jag undrade var varför de inte jobbar på lite mer... Är det inte bättre att göra klart och ha det färdigt ett par dagar än att slöa och sedan jobba häcken ur sig och kanske slarva?
Fialotta: Jag tror nog också de har tagit i en smula. Men vi hörde också att tidsgränsen är mycket till för att huset ska få "sätta sig" ordentligt innan man flyttar in tunga möbler och dyl.
Ska ta en promenad dit på min rast i morgon så får vi se. Vill gärna ta en vinterbild när alla byggställningar är borta. OM dom nu är borta ska väl tilläggas.
En vecka kvar att hålla ut... :
Det jag undrade var varför de inte jobbar på lite mer... Är det inte bättre att göra klart och ha det färdigt ett par dagar än att slöa och sedan jobba häcken ur sig och kanske slarva?
Fialotta: Jag tror nog också de har tagit i en smula. Men vi hörde också att tidsgränsen är mycket till för att huset ska få "sätta sig" ordentligt innan man flyttar in tunga möbler och dyl.
Ska ta en promenad dit på min rast i morgon så får vi se. Vill gärna ta en vinterbild när alla byggställningar är borta. OM dom nu är borta ska väl tilläggas.
En vecka kvar att hålla ut... :
Hej
Jag vill bara berätta att jag satt upp duschhörnan och att det inte fanns några reglar 80 cm ut från hörnet! ... :-/
Men det blev bra ändå!
fialotta
Jag vill bara berätta att jag satt upp duschhörnan och att det inte fanns några reglar 80 cm ut från hörnet! ... :-/
Men det blev bra ändå!
fialotta
Praktiskt med duschhörna. Vi har ännu inte hittat någon vi vill ha... Det ska vara med insvängda dörrar. Helst inte helt genomskinligt glas eftersom smutsen syns så himla väl. Sen ska det ju självklart vara en gummilist i nederkanten men det är det tydligen inte på alla!
Hellst vill vi ha en 80*90 för på ena ledden lär det väl inte vara problem. Om inte fönstret är i vägen??? Vi ska mäta ordentligt när vi flyttar in så får vi se. Vi hämtade vårt kommond idag i alla fall. Ett ifö med handfat och skåp. Sen ska vi ju få upp det också. Men vi får leta vidare efter duschväggar.
/Maria
/Maria
Hei, ny her. Vi bygger Villa Lammhult i Norge - noen andre som bygger Lammhult?
Vi har foreløpig valgt lyse farger på tapeter og hvitt kjøkken, pärlspont med rustfrie hvitevarer. Vi har valgt ytterdør som inngang til vaskerommet og lurer på om vi skal velge tørkeskap som tilvalg. Vi har valgt 160 cm høy vegg mellom entre og kjk. Speilvendt løsning uten ekstra WC og stor stue i stedet for ekstra soverom.
Noen som har noen tanker omkring parkett i hall? Jeg tenker på små barn med våte sko - blir kanskje nødt til å bruke grovinngangen på våte dager?
Tar gjerne imot tips og ser gjerne bilder på løsninger andre har valgt.
S.
Vi har foreløpig valgt lyse farger på tapeter og hvitt kjøkken, pärlspont med rustfrie hvitevarer. Vi har valgt ytterdør som inngang til vaskerommet og lurer på om vi skal velge tørkeskap som tilvalg. Vi har valgt 160 cm høy vegg mellom entre og kjk. Speilvendt løsning uten ekstra WC og stor stue i stedet for ekstra soverom.
Noen som har noen tanker omkring parkett i hall? Jeg tenker på små barn med våte sko - blir kanskje nødt til å bruke grovinngangen på våte dager?
Tar gjerne imot tips og ser gjerne bilder på løsninger andre har valgt.
S.
Jaha... så Smålandsvillan bygger i Norge också! ;D Kul. Lycka till med alla valen. Vi bygger ju inte samma hus men har en del bilder på vår blogg om du vill se.
Byggställningarna är fortfarande kvar och vi tror att det har varit tomt i huset på hela veckan. Lite konstigt tycker jag allt. Nu har de tre dagar på sig att fixa allt. På torsdag kl. 9.00 är det slutbesiktning. Sen får vi nycklarna.
/Maria
Byggställningarna är fortfarande kvar och vi tror att det har varit tomt i huset på hela veckan. Lite konstigt tycker jag allt. Nu har de tre dagar på sig att fixa allt. På torsdag kl. 9.00 är det slutbesiktning. Sen får vi nycklarna.
/Maria
Jada, de bygger i Norge også, ganske nytt, tror jeg, men vi har vært på visningshus og vi valgte Smålandsvillan fremfor Älvsbyhus som er ganske populært her i Norge. Er takknemlig for mange gode råd, selv om vi bygger forskjellige hus. Har vært og kikket på sidene dine - kjempefine bilder og mange gode løsninger. Likte spesielt garasjen under huset. Gratulerer! Vi gleder oss!
S.
S.