• kks_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...och en bild från andra hållet

• kks_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så väldigt mycket för den länken Mickelina!!!  :) Det är kul att se hur det ser ut. Nu återstår bara att slutligt bestämma hur planlösningen ska vara där uppe men det känna som att man vill vara på plats och mäta lite för att kunna bestämma sig.

/Maria

Hej på har precis byggt och flyttat in i lammhult men ska ju isolera övervåning snart någon som har något pris på det så kan man gå där och pula lite vad har ni fått för värderning på era hus kul att veta jag kommer lägga ut bilder snart på vårat bygge.
mvh svempur ;)

Peter-73: Var på Höglandet ska ni bygga?
Vi funderar på att bygga i Vetlanda.

Ang Smålandsvillan.

Har ni utelufts- eller inneluftsventilerad grund?
Är det någon som uppfattar golven som svala?
Eller är det bara dumma rykten?

Är ni nöjda med smålandsvillan-husen för övrigt?
Eller är något mindre bra?

Vi har beställt villa Kalmar, för leverans någon gång innan semestern. :)

Nu är vi ute efter ritning och materialbeskrivning för övervåningen, men vår säljare säger att det inte finns några sådana ännu, då husmodellen är så ny. Stämmer det verkligen? Isåfall är det någon av er som vet när ritningen kommer att bli färdig?
Det är näst intill omöjligt att planera med enbart den lilla ritningen som är i katalogen. Vad gör t ex 45 grader taklutning för övervåningen? Hur mycket snedtak kan vi förvänta oss?

Vi vill ha badrummen kaklade. Vad har ni fått för pris på detta? Jag vet att Smålandsvillan inte gör det, men jag tänker på ev priser ni fått på annat håll. Vi tänker oss kakel och klinker för max 200 kr kvm.

Vår säljare lovade oss att väggen till lilla sovrummet nere skulle tas bort till förmån för ett större vardagsrum, men nu verkar det som om fabriken inte riktigt är med på detta än. Någon annan som bygger villa Kalmar som vet något om detta?

Till sist, vilken färgkombination har ni valt till era hus? Vi är inne på grått och vitt, men det är svårt när man inte har någon bild att titta på.

Hoppas på många svar!

Mvh L o A

Hejsan! Kul med lite nytt folk i tråden! Hoppas att ni kan få svar på era frågor också! Ang. villa Kalmar så är det väl ganska dåligt om de inte har bättre ritningar för övervåningen? Huset finns ju faktiskt att köpa nu och då borde väl också ritningar finnas?! I och för sig tror jag det är väldigt likt villa Västervik. De är ju exakt lika stora, utvändiga mått. Sen vet jag inte om trappen kommer upp på samma ställe? Ni har ju annan taklutning förståss för vi har gamla villa Västervik. Har och har... Huset kommer på TORSDAG!!! Fattar ni... Den stora dagen. Ni som har fått era hus fattar precis vad jag menar. Men nu oroas man för nästa storm. Enligt SMHI ska det tydligen blåsa 10 m/s på torsdag :-? Det var ju uppåt 30 m/s på sina håll i helgen förståss men ändå... Undrar hur det går!

/Maria

Hej allihopa :)

Vi ska också ha en smålandsvilla. Vi har valt västervik :)
Har fått nybyggnadskartan och ska iväg imorgon med säljaren och bestämma var huset ska placeras. Spännande :D

Jag har läst igenom hela tråden, puha många sidor. Verkligen kul att läsa hur det går/har gått för er... Besvarade många av mina frågor......

Marelb du ska se att det blåser så mycket att de inte kan sätta ert hus och att de blir en dag försenade, så att det blir nyckeldags på din födelsedag!! ;D

Ang vägg som skulle försvinna, vi har blivit lovade saker av vår säljare som egentligen kanske inte gått, men det löste sig.
FÖR DET KLART, att om ni skriver kontrakt på ett hus i tron att ni slipper en vägg, så måste det gälla! Det gäller att vara bestämd och tydlig!
För badrummet i gamla villa västervik betalade vi 17' för kakling inkl golvvärme, fuktspärr mm, då ingick inte själva kaklet som vi köpte för sig. 20 kvm vägg och 5 kvm golvkakel.
fiddeli

PS Golven tycker jag inte är svala, men de är ju inte som att ha golvvärme heller direkt ... DS

Marelb skrev:
Enligt SMHI ska det tydligen blåsa 10 m/s på torsdag  :-? Det var ju uppåt 30 m/s på sina håll i helgen förståss men ändå... Undrar hur det går!

/Maria

Ingen fara på taket om det bara ska blåsa 10m/s, gränsen vid kran går vid 16m/s, men sen beror det ju på kranföraren. Jag har varit med om kranförare som har kört vid över 20m/s, så det ska nog ordna sig!

fialottabus skrev:
Marelb du ska se att det blåser så mycket att de inte kan sätta ert hus och att de blir en dag försenade, så att det blir nyckeldags på din födelsedag!! ;D

Ang vägg som skulle försvinna, vi har blivit lovade saker av vår säljare som egentligen kanske inte gått, men det löste sig.
FÖR DET KLART, att om ni skriver kontrakt på ett hus i tron att ni slipper en vägg, så måste det gälla! Det gäller att vara bestämd och tydlig!
För badrummet i gamla villa västervik betalade vi 17' för kakling inkl golvvärme, fuktspärr mm, då ingick inte själva kaklet som vi köpte för sig. 20 kvm vägg och 5 kvm golvkakel.
fiddeli

PS Golven tycker jag inte är svala, men de är ju inte som att ha golvvärme heller direkt ... DS
Antagligen... eftersom allt har gått på räls hittills så ska det väl bli försenat nu pga oväder. Vi har ju haft sån tur hela vintern eftersom det mer har varit som höst. Undrar just hur det hade gått om det hade varit 3 meter snö och 20 minus... :-? En dag är ju ingen katastrof men ändå. Det vore skönt att få komma in den 1:a för då hinner vi flytta under helgen för sen börjar min man att jobba söndag kväll...

Skönt att få lite info om max gräns på kranbil. Har ingen koll alls på sånt!
Nu kollade jag SMHI igen och det kan vara mellan 11-13 m/s på torsdag... Det är väl bara att hålla tummarna att det inte blir så farligt.

/Maria

Dagen innan vi fick vårt hus blåste det 12 sekundmeter, vi fick veta att de inte skulle satt huset i så fall ... enl vår säljare så går gränsen vid ca 10 ... tydligen är inte snö och kyla så viktigt utan det är just blåsten som avgör :-/
Jag hoppas verkligen att det går bra för er!!!
F

fialottabus skrev:
Dagen innan vi fick vårt hus blåste det 12 sekundmeter, vi fick veta att de inte skulle satt huset i så fall ... enl vår säljare så går gränsen vid ca 10 ... tydligen är inte snö och kyla så viktigt utan det är just blåsten som avgör :-/
Jag hoppas verkligen att det går bra för er!!!
F

Låter mycket konstigt tycker jag. Jag jobbar ihop med Ncc, Skanska, Peab osv och ingen av de kranförare som jag träffar dagligen säger något annat än 16m/s. Detta även när det gäller tornkran...

Än så länge har vi inte hört något om att de inte kan montera huset... Syllen är på plats och allt är klart! Det var ju någon här i tråden vars grundentreprenör hade missat syllen så det kollade vi extra nu. Våra grundkillar har verkligen varit skitbra! Kan rekomendera dem om någon ska bygga i Stockholmstrakten! :) Det känns som om det är julafton i morgon! Pirrar nästan i magen... ;D Nu ska jag ladda videokameran och vanliga kameran så ska ni få se bilder på vår blogg i morgon kväll!

/Maria

Huset är på plats! Efter 2 och en halv timme! :o ;D Bilder finns på Bloggen!!! Allt gick ju superbra.

/Överlyckliga Maria ;D ;D ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.