Kul att du tycker om vårat garage. Vi får mest höra negativa komentarer om det med tanke på att det blir en ganska brant backe från gatan och ner. Det kan ju bli svårkört på vintern. Vi får väl skotta (kanske köpa snöslunga) och sanda så gott det går så får vi se. Sen måste vi ju göra en balkong/altan också. En av snickarna tyckte vi skulle göra runt hela huset... på båda kortsidorna och hela långsidan. Igentligen var det ju en smart idé för då kommer man åt elskåpet. Sedan får man ju nästan en carport nedanför. Vi får väl se hur det blir med det... Vi får våra nycklar på torsdag och ska flytta fredag-lördag -söndag. Så fort vi har fått i ordning ska jag ta nya kort inne i huset. Har ni köpt tomt eller letar ni tomt?

/Maria

Vi har kjøpt tomt allerede. Vi har kjøpt flat tomt, nå er det nesten så jeg angrer for jeg synes virkelig garasjen deres var kjempefin, jeg. En knall ide med terasse rundt hele, da - det må jo bli råflott, og som du sier - en slags carport også.
Koser meg med hjemmesiden deres, dere må bare legge inn flere bilder...!

S. ::)

Hej! Jag är ny här! Vi (maken och jag) bygger villa Värnamo från Smålandsvillan och har precis skickat in bygglovet. Om allt går som det ska går huset i produktion under vecka 17 och sen ska vi förhoppningsvis vara inflyttade till midsommar. Vi kommer inte att bygga övervåningen på en gång utan satsar på 3 sovrum därnere och 120 kvm boende de första åren.

mvh

Helena

Hej

Är det någon som vet hur stort badrummet är i västervik, kvm på golvyta och väggar minus dörr och fönster, någon som har huset som har lust och orkar mäta, golvet ska ju vara 4,1 enligt ritningen, skulle vilja veta hur stora långsidorna är och kortsidorna minus fönster och dörr. Ska beställa kakel och skulle bli väldigt glad om någon orkade mäta väggarna så man vet hur mycket man ska köpa.
Har kollat med säljare men inte fått några mått.

Neo

Hej!

Tack för alla goda råd och fina bilder jag fått genom att följa detta forum, nu börjar husleveransen närma sig och jag har några akuta frågor.

Jag och min man bygger villa nybro, och har fått leverans datum den 16/3.
I morgon har vi tänkt att slutligen skriva på kontraktet för grund entrepenören.
Hur mycket har ni övriga betalat för grunden och grovplannering av tomt?
Har ni också betalat extra för att färdigställa en plats för lyftkranen?
Total priset vi fått är 307000 är det rimligt ? (tomten är plan)
En sista fråga,
Hur lång tid har färdigställandet av grunden tagit era grund entrepenörer?

Tack .....

Hej! Vi ska bygga Villa Nybro i Göteborgstrakten och är på väg att lägga slutlig beställning i veckan. Funderar lite på det här med tapeter, tycker att tapeterna man får välja mellan är rena skämtet. Känns tråkigt att en sådan sak ska göra att man inte blir helt nöjd med sitt nya hus, men samtidigt känns det för stort jobb att välja otapetserat eftersom dom då inte ens spacklar. Hur har ni andra gjort? Är det helt omöjligt att få välja andra tapeter om man betalar extra? Har någon gjort på något annat sätt?
Hälsningar Maria

Hej hej! Nu håller de på och grejar på vår tomt för fullt! Vi fick reda på att vi är det första i hela Sverige som får sin Villa Nybro! Lite kul tycker vi! Så nu börjar det verkligen närma sig!

:villa reyes: Vi betalar 180 för schakt och grund, och sedanså betalar vi 125 för sprängning och fyllnadsmassor. Har en en plantomt och med mkt sten. Jag tyckte att det lät lite mkt om tomten är plan. Vart ska ni bygga ngnstans? Vi har inte heller fått betala ngt extra för plats för lyftkranen.

Vår tomt är färdig för att börja med grunden på måndag tisdag så jag kan inte svara på hur lång tid det tar på sig. Men enligt vår säljare så ligger vi långt före planering. Och huset kommer om en månad ca.

Hej!
Till badrummet i västervik behövs fem kvm klinkers och tjugo kvm (eller möjligen nitton) kvm till väggarna. Vi köpte tjugo kvm till väggarna och fick drygt en kvm över. Vi köpte 33x33 stora klinkersplattor, och det ångrar vi. Badrummet är så litet så sådana stora plattor inte kommer till sin rätt plus att att det är svårt att få till ett snyggt fall och att plattan kring golvbrunnen måste sågas ur - inte så snyggt ... Om ni ska ha en hantverkare som gör det, glöm inte att kolla så att de använder lister kring fönstret ni gillar (mao kanske inte kommunalgråa som vi "fick".
vänlig hälsning fialottabus, som trots allt är nöjd med badrummet.

Hej!
Är ny här på forumet men har dock surfat runt lite tidigare och fått endel bra info här. Jag och sambon har köpt tomt, beställt en villa Lammhult och väntar nu på att få bygglovet godkänt (de ska höra av sig den här veckan). Vi skickade in det för ett tag sen men var tvugna att göra en bullermätning om vi inte ville ändra plasering av hus och garage. Så fort det är godkänt ska vi säga upp vårt nuvarande boende och sedan sätta igång med markarbetet. Har sån tur att min pappa äger ett byggföretag så det är klart man anlitar dem :) Huset kommer levereras v.20 och sen kan vi förhoppningsvis flytta in till midsommar. Vi har valt bort alla tapeter så det får vi göra plus att vi ska kakla badrummet.

villa_reyes skrev:
Hej!

Hur lång tid har färdigställandet av grunden tagit era grund entrepenörer?
Vi har en plan tomt som inte behöver så mycket arbete med så de har räknat med att det kanske tar 3 veckor att fixa den, göra grund till hus och garage och fixa en liten väg. Beror dock på om allt går som det ska och inget oförutsett sker som drar ut på tiden.

fialottabus skrev:
Hej!
Till badrummet i västervik behövs fem kvm klinkers och tjugo kvm (eller möjligen nitton) kvm till väggarna. Vi köpte tjugo kvm till väggarna och fick drygt en kvm över. Vi köpte 33x33 stora klinkersplattor, och det ångrar vi. Badrummet är så litet så sådana stora plattor inte kommer till sin rätt plus att att det är svårt att få till ett snyggt fall och att plattan kring golvbrunnen måste sågas ur - inte så snyggt ... Om ni ska ha en hantverkare som gör det, glöm inte att kolla så att de använder lister kring fönstret ni gillar (mao kanske inte kommunalgråa som vi "fick".
vänlig hälsning fialottabus, som trots allt är nöjd med badrummet.

Hej

Tack så mycket för svaret, nu vet man lite mer, du vet möjligtvis inte hur mycket det går åt till långsidorna (hela vägen bakom toa, tvättställ och dusch) ska ha en annan färg på kaklet på den vägen än dom andra tre väggarna, borde vara kring 6 eller 7 kvadrat tror jag, är det någon som vet detta?

Neo

Hej,

Jag är också ny på forumet och jag och min familj ska bygga Villa Nybro. Kanske är vi nummer 2 i leveransordning (efter JohannaoDaniel?), vi ska få vårt hus sista veckan i mars hoppas vi.:)

Vi kommer att göra köket och badrummet själva som jag ser att några av er andra också gjort eller planerar göra. Tror att det blir IKEA för nästan hela slanten då allt annat känns fruktansvärt dyrt. Hoppas på att dem kör sin kökskampanj 1 000 för varje 10 000 snart igen, för vi kommer även att behöva garderober eftersom vi valt bort dessa också.

Övervåningen kommer vi att inreda/bygga själva så snart vi kommit på plats. Jag skulle jättegärna vilja ha öppet upp i taket och klä in bjälkarna (har sett detta på ett Boro visningshus) men vi får se om jag får med mig "regeringen" på det.:rolleyes:

Tapetval var ganska svårt tycker jag, vi valde i princip samma tapet i alla rum. 3807 decorama tror jag den hette. Är det någon annan av er som redan fått ert hus som valt den och kan säga om den är snygg på plats eller inte?

Mvh
Krisal

Hej!

Vi skulle göra avrop idag, och fick inget besked av säljaren hur lång leveranstiden är för tillfället. Tidigare har han sagt att det rör sig om ca 12 veckor, men nu antydde han betydligt längre leveranstid. Vi ska bygga ett Nybro.

Jaban

Krisal: Kul! Vi ska med göra mkt själva. Har beställt kök på ikea, och de har fortfarande sin kökskampanj, vi beställde vårat förra veckan och då hade de det i alla fall.
Vårat hus kommer 5 mars! Jättekul! Vår säljare visade statistiken, och de har sålt flest Nybrohus. Det är ju inte så konstigt! Ska bli jättekul! Hoppas våra hus kommer när de ska :-D

Tack för prisinfo JohannahDaniel !

Vi har fortfarande inte fått kontraktet för påskrift av grund entrepenören än, och jag har en till offert att vänta in i dag. ( jag hoppas fortfarande på ett bättre pris )
Har ni fått reda på i vilken fabrik erat hus tillverkas i, och har ni funderat på att åka på besök strax före leverans ?
Vi har leverans vecka 11, kan det vara det 2 nybro huset som sätts upp i Sverige tro.
Krisal : jag är nyfiken, hur mycket fick ni dra av för garderoberna ?

Pia

villa_reyes: Då är ni nog nummer 2 i turordningen, spännande. Vårat hus tillverkas i Landsbro! Nej vi kommer inte åka och titta när det byggs! Även om det varit lite kul kanske!
Vi har med valt bort garderoberna och vi fick 4750:- i avdrag!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.