Hej, jag försökte leta efter någon liknande tråd men kunde inte hitta någon. Jag bor i lägenhet för tillfället men kommer nog nån gång i framtiden bo i hus. Jag har blivit lite intresserad av att köpa på mig verktyg som kan vara användbara redan nu men som är av kvalitet och förhoppningsvis kan hålla en väldigt lång tid och vara användbara till flera olika saker.

Jag tänkte att det här kan vara en tråd där man rekommenderar vilka verktyg man ska börja med att inhandla som är allsidiga och av näst intill livstidskvalitet.

Det kan vara smått och stort men jag börjar med det verktyg som jag nästan använt mest, en hultafors kofot mini.

https://www.jula.se/catalog/verktyg.../slag-brytverktyg/brackjarn/brackjarn-101021/

Vad har ni för oumbärliga verktyg som ni ångrar att ni inte köpte tidigare?

K
En bra sats Wera skruvmejslar.

• Gilla
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
BigR
Ja ett litet bräckjärn av god kvalitet behöver man. Fortsätt med ställbart bräckjärn från Hultafors. Min bästa vän i ett gammalt hus med vinklar och vrår, många och långa spikar att dra ut när man river och renoverar. I okunskap harvade jag på med billigt skräp från Meec Tools några år, dom bräckjärnen duger för att för att bryta i sten och hacka rötter i trädgården.

Ställbart bräckjärn från Hultafors, rött med svart grepp, lämpligt för bygg- och renoveringsarbete, särskilt i äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K kniv skrev:
En bra sats Wera skruvmejslar.
Intressant, vad är uspen på dom? Nu har jag haft en mejlsel med bitssats som är platseffektivt men ibland lite klumpigt. Ser att dom har ett sånt set också, är det de vanliga mejslarna som du rekommenderar. De borde gå att komplettera med enstaka mejslar om extra behov dyker upp med va? Sånt uppskattas ju i så fall.

BigR BigR skrev:
Ja ett litet bräckjärn av god kvalitet behöver man. Fortsätt med ställbart bräckjärn från Hultafors. Min bästa vän i ett gammalt hus med vinklar och vrår, många och långa spikar att dra ut när man river och renoverar. I okunskap harvade jag på med billigt skräp från Meec Tools några år, dom bräckjärnen duger för att för att bryta i sten och hacka rötter i trädgården.

[bild]
Ja något sånt där har man ju absolut saknat ibland. Precis såna här saker är ju lätt att man snålar in på och köper något meec-liknande när man har alla renoveringskostnader men är klart lättare att investera i när man inte har massa andra kostnader.

En bra skruvdragare som du tycker känns bra i handen och som passar din plånbok.

• Gilla
Mrs November och 5 till
  • Laddar…
K
T Tummenmittihandenrick skrev:
Intressant, vad är uspen på dom? Nu har jag haft en mejlsel med bitssats som är platseffektivt men ibland lite klumpigt. Ser att dom har ett sånt set också, är det de vanliga mejslarna som du rekommenderar. De borde gå att komplettera med enstaka mejslar om extra behov dyker upp med va? Sånt uppskattas ju i så fall.
Fasta mejslar som räcker en livstid. Var ju det du ville ha. Köp ett fullt set istället för enstaka mejslar.

Tycker mejseln med utbytbara bits slits och är ibland för stor längst fram på klingan om man ska komma åt överallt. Platseffektivt? Om du redan på nivån av ett par skruvmejslar ska börja argumentera för att de tar upp värdefull plats så är det nog inte läge att köpa verktyg öht. Så det argumentet ger jag inte mycket för.

C
K kniv skrev:
Köp ett fullt set istället för enstaka mejslar.
Lustigt nog är det skralt med större satser i kvalitetstillverkarnas sortiment. Så konkreta tips skulle nog uppskattas.

• Gilla
Tummenmittihandenrick
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Saker jag ångrade att jag inte köpte tidigare men som när jag väl köpte var oumbärliga även i en lägenhet
- Bra skruvdragare med bits och borr
- Borrhammare med betongborr
- 360-laser med stativ

Ska du inte göra några större renoveringar så är ovanstående så otroligt bra att ha för allt det där ”småpilliga” som att hänga upp tavlor eller en tv.

Gällande verktyg så klarade jag mig på ett sånt här set i typ 8 år innan jag skulle göra en större renovering
https://www.ikea.com/se/sv/p/trixig-verktygsset-15-delar-90492786/

Gällande Hultaforsminikofoten gav jag en sån till min bror lite som ploj! ”Kul att öppna flaskor med” men det var nästan det mest använda verktyget när han renoverade sitt hus.

• Gilla
Tummenmittihandenrick och 1 till
  • Laddar…
Ett par bra tänger, Knipex Cobra, en stor och en liten, en knipex tångnyckel, 180 eller 250mm, och en valfri avbitare. De är oumbärliga för alla sorters pill och fix.

• Gilla
Bhp863 och 1 till
  • Laddar…
Blocknycklar. Fast jag har äldre bahco så jag har ingen aning vad som är bra idag.

Insexsnycklar i mejselform. De där IKEA- möblerna monterar sig inte själva och.sen används de för att justera maskinerna som ev tillkommer vid ett husköpet.

En fogsvans.

Bågfil.

Filar

Raspar.

Allt ovan som jag har är äldre utom en rasp från Stankey som är sådär att använda.

• Gilla
SamiHus och 1 till
  • Laddar…
K
Gå på loppis eller ännu hellre veteranmarknad, så kan du hitta kvalitetsverktyg för småpengar.

• Gilla
Självlärd och 2 till
  • Laddar…
En bra hammare behöver man också.

• Gilla
Tummenmittihandenrick
  • Laddar…
Som nämnts, kofötter/bräckjärn kan vara bra att ha. Används kanske inte så frekvent men kul att ha rätt saker hemma när det behövs. Jag köpte svedbro smide Eva. Ett gäng bra skruvmejslar och bra mät och ritverktyg. starrett vinkel och gradgivare, pennor och kanske ett ritsmått. Pannlampa. Kanske det jag insett inte "åldras"och ångrar jag inte köpt av rätt kvalite från början.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.