Hej

Har lån på ett hus vi köpte i början av 2007.
Lånet uppgår till 52% av köpeskillingen, och vi har en skuldkvot på 2.1.
Därtill har vi kapital i aktuell bank som täcker 60% av skulden.

Jag tycker därmed att vi bör vara en säker låntagare för banken, men lyckas ändå dåligt vid förhandlingar.

Så, inför onsdagens möte med banken, har ni några bra tips på saker jag bör ta upp och saker jag absolut INTE ska ta upp?

/ C

Kan det vara så att det är för liten lånesumma för att dom ska vilja förhandla? Procentsatsen säger inget om ditt lån är 200':- eller 2000':-

Är du med i facket så kolla om dom har avtal med någon bank, jag fick via Unionen 0,9 i påslag på upplåningsräntan hos SEB Vilket var bättre än vad jag kunde få vid egen förhandling just för att vi har för lite i lån...

Mmm, tänkte ju skydda mina privatekonomiska data lite. :)

Tror vi har relativt normalt belopp. (Lågt om man jämför med storstadsbor och högt om man jämför med boende i inre norrland)

/C

C
  • Säg att du funderar på att avveckla tillgångarna i banken för att lösa hälften av lånet, om du inte kan få lite bättre ränta förstås. Svårt att argumentera sakligt mot det...
  • Visa att du faktiskt är beredd att rösta med fötterna.
  • Säg absolut inte att du aldrig kommer att byta bank, även om det skulle vara så.
  • Kolla med en annan bank och be din bank matcha deras erbjudande. Konkret.

Sen, om lånet är på den nivån jag tror du antyder måste man ju fråga sig hur mycket jobb det är värt att lägga ner på de futtiga hundralappar du tjänar på att pressa räntan en tiondel. Sälj tillgångarna och lös hälften av lånet så halverar du räntekostnaden ;)

Det är konstigt att bankerna tar hänsyn till vilken säkerhet man har för lånet samt lånesumman i förhållande till värdet på huset + bla bla bla inkomster bla bla bla
Men om man vill låna 300´ på en betald kåk i 2500´ klassen så får man absolut inte lägsta räntan.
Varför blir det så ????????
Bättre säkerhet kan det väl inte bli.

C
Skulle tro att ett lån har en rätt hög "fast" kostnad för banken.
Så med ett litet lån blir det mindre marginaler att förhandla om. Oavsett hur bra säkerheten är.

Notera också att banken säkerligen inte får bättre ränta i sin inlåning bara för att ett enskilt bolån råkar ha en exceptionellt låg risk. I nästa led dras alla bolån över samma kant skulle jag tro.

Så kan det säkert vara.
Därför kanske inte vi som amorterar 5000 i månaden uppskattas av banken. Vi ser ju till att deras vinst på oss stadigt minskar.

/ C

Finansinspektionen brukar ge ut uppgifter som indikerar att bankerna tjänar ca 0,45 - 0,55 % på bolån brutto. Utöver detta tillkommer kostnader för personal, lokaler och system m m.

Kanske en av orsakerna till att det blir svårt att få ner räntan på mindre lån.

Bättre säkerhet i huset och då pratar vi belåning under 85 % av husets värde påverkar inte bankens kostnad för krediten. Således lika om det är belånat till 20 % eller 75 %. Finansinspektionen har satt ett minimipris för kostnaden av bolån i form hur mycket eget kapital banken behöver binda och detta påverkas inte av belåningsgraden för normala kunder med betalningsförmåga.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.