3 208 läst ·
32 svar
3k läst
32 svar
Vilja JFB skall jag ha
Ja, och sen ska vi inte glömma att vi pratar om en typ A.5 50procent skrev:Jag förstår begreppen och termer så det behöver vi inte diskutera...
Jag var övertydlig för att undvika vidare diskussioner angående just detta. Det jag från början bara ville säga var att TS länk innehöll flera PSAer än den med 6A som du undrade varför han skulle ha det och inte en 10A.
Det var inte på något sätt ett försök att bemästra dig. Anledningen till varför jag var så övertydlig i att skriva ut orden , Brytförmåga, märkström och utlösningsström var ifall du läste fel, och jag var övertydlig i det för att göra det extra tydligt att det handlade om länken och vad som stod på sidan. Just, och just ifall du inte såg att det fanns fler PSAer än 6A på den sidan, och ett försök att inte göra mig missförstådd
Pheew, det blev en höna av en fjäder.
![]()
Jag ser ingen nackdel med att lägga kyl/frys på en egen PSA. Eller jo det gör jag men kylen öppnas så frekvent att det knappast är ett problem. Jag menar en stängd kyl/frys klarar sig i många timmar. Det är min åsikt, så har jag ofta gjort och har även hos mig själv.
Vad det gäller uppdelning, så föredrar jag att dela hels huset på (minst) 2st. Visst ett jordfel släcker halva huset men med det klarar man sig tills en elektriker kan komma. Lägg värmepumpen utanför JFB, vill du lägga pengar kan du köra en 300mA.
När det häller jordfelsbrytare (och dvärgbrytares) kortslutningsbrytförmåga räcker som någon sagt 6kA i en villa, jag har då aldrig varit med om annat. Karaktäristik C är vanligast, ”bäst” vet jag dock inte. Det är en gammal (ful) vana från smältsäkringstiden, C är ”tröga” och det var de gamla propparna med. Den typ av dvärgbrytare som mest liknar en smältsäkring på 10A är egentligen en MCB B13A. Men jag tycker också C10, dock brukar man säga max 50m kabel 1,5mm2 efter en sådan, det kan dock variera något pga. Matande näts egenskaper.
Köp inga 10mA PSA de är dubbelt så dyra och jag är mkt tveksam till att det skulle innebära ett förbättrat skydd. En JFB från Hager bryter någonstans på 20ms. Det oerhört snabbt och långt bättre än vad standarden säger (300ms).
Och ja, jag har mätt upp hundratals jordfelsbrytare från just Hager, tid runt 20ms i både positiv och negativ halvperiod vid 30mA.
Oj vilken roman...
Vad det gäller uppdelning, så föredrar jag att dela hels huset på (minst) 2st. Visst ett jordfel släcker halva huset men med det klarar man sig tills en elektriker kan komma. Lägg värmepumpen utanför JFB, vill du lägga pengar kan du köra en 300mA.
När det häller jordfelsbrytare (och dvärgbrytares) kortslutningsbrytförmåga räcker som någon sagt 6kA i en villa, jag har då aldrig varit med om annat. Karaktäristik C är vanligast, ”bäst” vet jag dock inte. Det är en gammal (ful) vana från smältsäkringstiden, C är ”tröga” och det var de gamla propparna med. Den typ av dvärgbrytare som mest liknar en smältsäkring på 10A är egentligen en MCB B13A. Men jag tycker också C10, dock brukar man säga max 50m kabel 1,5mm2 efter en sådan, det kan dock variera något pga. Matande näts egenskaper.
Köp inga 10mA PSA de är dubbelt så dyra och jag är mkt tveksam till att det skulle innebära ett förbättrat skydd. En JFB från Hager bryter någonstans på 20ms. Det oerhört snabbt och långt bättre än vad standarden säger (300ms).
Och ja, jag har mätt upp hundratals jordfelsbrytare från just Hager, tid runt 20ms i både positiv och negativ halvperiod vid 30mA.
Oj vilken roman...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden