3 208 läst ·
32 svar
3k läst
32 svar
Vilja JFB skall jag ha
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Nej det är inte omöjligt för det står ingenting i dina inlägg om varför det är omöjligt. Om du har förutsättningar i din anläggning som sätter begränsningar i någon form så är det ju bra om du talar om det. Annars är det ju svårt att få konkret hjälp härifrån.Stommen skrev:
Läs då vad bruxet till din Nibe VVB, Elelement/Värmegolv och L/L-värmepump säger om JFB....Stommen skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Ingenting är omöjligt, varför skulle det vara omöjligt att dela upp det du har ute å inne?Stommen skrev:
Tyvärr är det svårt (läs omöjligt) att bara lägga ute el och inne el för sig .
Jag har inte Bergvärme. Utan en Nibe VVB, Elelement/Värmegolv och L/L-värmepump
Klart allt skulle kunna ligga på en. Men det känns ju bra att dela upp det lite.
Nej ingen stor kostnad. Om den 2 poliga JFB duger så är det bara 410 kr. Om man lägger K/F på den. Annars 540kr för 4 polig
Nuvarande larm skickar inga sådana signaler men ett nytt åker in när allt är klart. Allt är förberett.
Du gör ju precis som du själv känner och vad din elektriker tycker är ok . Så sätt dit en JFB för den gruppen om du vill, finns inget som hindrar dig, så länge du har plats
Men om jag skulle sätta dit en till JFB så skulle jag sätta dit en 4-polig så har du större nytta av den i framtiden, jämt emot en tvåpolig, nu när du ändå gör om elen
Den du pratar om ligger på 30 mA, detta är också ok ur personsäkerhetssynpunkt, hade själv valt 10 mA.Stommen skrev:
Vet inte varför du valde 6A, det normala är 10, hade du sex sen innan?
Ett annat fel är att din apparat tar upp 2 modulplatser, inga problem om du har en väl tilltagen central och få apparater men många tillverkare har 1-moduls.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Det kanske blir 6A i länkningen iom "rullgardinsfönstret"S Slugge skrev:Den du pratar om ligger på 30 mA, detta är också ok ur personsäkerhetssynpunkt, hade själv valt 10 mA.
Vet inte varför du valde 6A, det normala är 10, hade du sex sen innan?
Ett annat fel är att din apparat tar upp 2 modulplatser, inga problem om du har en väl tilltagen central och få apparater men många tillverkare har 1-moduls.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Jo så är det, ibland måste man säkra ner, men det var inte det jag menade.S Slugge skrev:
Jag menade att länken som TS skickade kanske inte var för en 6A, då menyn "rullgardinen" innehåller PSAer med andra märkströmmar. Dvs han kanske länkade en 10A men sidan innehåller en meny så när du klickar på den så hamnar du på en PSA med 6A
Det var för att klara upp ett ev. missförstånd.
Men det vet vi inte förrän TS har svarat.
https://www.hager.se/e-katalog/elce...mater/personskyddsautomat-6ka/5919.htm#filter5 50procent skrev:Jo så är det, ibland måste man säkra ner, men det var inte det jag menade.
Jag menade att länken som TS skickade kanske inte var för en 6A, då menyn "rullgardinen" innehåller PSAer med andra märkströmmar. Dvs han kanske länkade en 10A men sidan innehåller en meny så när du klickar på den så hamnar du på en PSA med 6A
Det var för att klara upp ett ev. missförstånd.
Men det vet vi inte förrän TS har svarat.
![]()
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Fortfarande samma sak där, det är PSAer med brytförmåga på 6kA men med olika märkströmmar från 6A och uppåt.S Slugge skrev:
Det var inget om ditt inlägg, men sidorna innehåller PSAer med flera märkströmmar därav skrev jag att det kanske var en 10A PSA som TS länkade till men på sidan finns det fler med andra märkströmmar, och den som hamnar överst är en på 6A märkström
Det finns två olika varianter, 10 och 30 mA. Verkar rimligt att 6 hamnar överst.5 50procent skrev:Fortfarande samma sak där, det är PSAer med brytförmåga på 6kA men med olika märkströmmar från 6A och uppåt.
Det var inget om ditt inlägg, men sidorna innehåller PSAer med flera märkströmmar därav skrev jag att det kanske var en 10A PSA som TS länkade till men på sidan finns det fler med andra märkströmmar, och den som hamnar överst är en på 6A märkström
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Japp men den på 10mA märkutlösningsström finns bara med 10A C märkström och som de övriga med en brytförmåga på 6kA.S Slugge skrev:
Som tidigare sagt, det var bara ett förtydligande om TS länkning. Inget annat, blev visst några inlägg å rader om det
Nu vet jag inte om det blev så tydligt men 6kA räcker gott och väl till i ett vanligt hushåll, detta är 6000 Ampere. 10 kA är relativt vanliga också, men inget krav, eller större fördel.5 50procent skrev:
Det finns B och C karakteristik som du skriver, vanligast och bäst är C, men det behövs räknas på ibland.
10A och 16A är överlägset vanligast som gruppsäkringar.
30 mA är mycket vanligare än 10 mA på JFB, PSA är 10 mA ganska vanligt, ur personsäkerhetssynpunkt inget krav.
Helt riktigt. Det blev problem vid länkningen.5 50procent skrev:
Ok hittar inga 10mA psa från häger som är en poliga på hemsidan.S Slugge skrev:Nu vet jag inte om det blev så tydligt men 6kA räcker gott och väl till i ett vanligt hushåll, detta är 6000 Ampere. 10 kA är relativt vanliga också, men inget krav, eller större fördel.
Det finns B och C karakteristik som du skriver, vanligast och bäst är C, men det behövs räknas på ibland.
30 mA är mycket vanligare än 10 mA på JFB, PSA är 10 mA ganska vanligt, ur personsäkerhetssynpunkt inget krav.
Men hittar denna
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Jag förstår begreppen och termer så det behöver vi inte diskutera...S Slugge skrev:Nu vet jag inte om det blev så tydligt men 6kA räcker gott och väl till i ett vanligt hushåll, detta är 6000 Ampere.
Jag var övertydlig för att undvika vidare diskussioner angående just detta. Det jag från början bara ville säga var att TS länk innehöll flera PSAer än den med 6A som du undrade varför han skulle ha det och inte en 10A.
Det var inte på något sätt ett försök att bemästra dig. Anledningen till varför jag var så övertydlig i att skriva ut orden , Brytförmåga, märkström och utlösningsström var ifall du läste fel, och jag var övertydlig i det för att göra det extra tydligt att det handlade om länken och vad som stod på sidan. Just, och just ifall du inte såg att det fanns fler PSAer än 6A på den sidan, och ett försök att inte göra mig missförstådd
Pheew, det blev en höna av en fjäder.