Jahapp, då har man hamnat i tveksamhetslimbo igen.
Vi hade en massiv giganormous vildvinshäck när vi flyttade in i vårt hus. Runt 30-40 år gammal, 3m hög och växte direkt i stenig jord utan rotspärrar.
I samband med ombyggnad tog vi ned den och fann att den även letat sig in under husets panel (den var planterad ca 2-3m från husvägg).
Spola fram till idag när vi på nytt ska plantera en klätterväxt på exakt samma ställe, men nu i en låda "nedsänkt" i trädäck och med markplast i botten (med små hål för vattenavrinning i botten). Totalt djup ca 70cm.
Vågar jag sätta tillbaka denna växt (jag har skott sparade) eller är det kört för att jag inte har tillräckligt med rotspärr? Jag vet hur långt rötterna tar sig i stenig jord på 30 år, men kan den hålla sig på sin plats med dessa förutsättningar? Jag vill inte ha den krypande upp genom altanen om 5 år igen...
Sen att jag var ett nöt som fyllde lådan med jord innan jag ställde frågan här är en annan femma
Bilder från då och nu.
Tacksam för råd.
Vi hade en massiv giganormous vildvinshäck när vi flyttade in i vårt hus. Runt 30-40 år gammal, 3m hög och växte direkt i stenig jord utan rotspärrar.
I samband med ombyggnad tog vi ned den och fann att den även letat sig in under husets panel (den var planterad ca 2-3m från husvägg).
Spola fram till idag när vi på nytt ska plantera en klätterväxt på exakt samma ställe, men nu i en låda "nedsänkt" i trädäck och med markplast i botten (med små hål för vattenavrinning i botten). Totalt djup ca 70cm.
Vågar jag sätta tillbaka denna växt (jag har skott sparade) eller är det kört för att jag inte har tillräckligt med rotspärr? Jag vet hur långt rötterna tar sig i stenig jord på 30 år, men kan den hålla sig på sin plats med dessa förutsättningar? Jag vill inte ha den krypande upp genom altanen om 5 år igen...
Sen att jag var ett nöt som fyllde lådan med jord innan jag ställde frågan här är en annan femma
Bilder från då och nu.
Tacksam för råd.
Den står/stod tydligen ett par meter från husväggen
? För att få den så massivt vacker igen skulle jag inte sätta den i en låda utan endast gräva ner rotskydd - 50-70 cm på var sida eller bara mot huset - gärna någon billig plåt. Den blir inte långlivad i lådorna.
Ja, då var den planterad ca 2-3m från husväggen, men hade alltså ändå slingrat sig under gamla altanen bort till fasaden och övervunnit avstånd på 10m. Nu är lådan byggd ca 4,5 -5m från husvägg, men med ett uterum emellan den och husväggen. Vi vill inte ha in den i vare sig hus eller uterum.yonna skrev:
Lådan är nästan 4m lång och som sagt 70djup, den är rejäl...att sätta rotspärr mot hus eller gräva ned den på något annat sätt är inget alternativ, det är i lådan eller inte alls. Förhoppningen är ju att den inte ska bli så gigantisk (på bilden är den ju som nämnt över 30 år gammal) utan hålla sig till en nättare storlek på ca 2m höjd istället.
Hade liknande i min förra trädgård och förmodligen lika gammal - men mot grannens gamla murade förråd från förra sekelskiftet. Visst - den förstörde säkerligen förrådet men grannen brydde sig inte. Jag klippte regelbundet ner den till ca 50cm med ett par års mellanrum och gräsklipparen höll min sida i schack. Du får räkna med att vattna torra somrar och kanske inte få samma frodighet som markväxande. Höjden blir inga problem - den är ytterst klippvänlig!
Ja, klippvänlig är den, med den gamla kunde vi klippa flera skottkärror fulla varje åryonna skrev:
Hade liknande i min förra trädgård och förmodligen lika gammal - men mot grannens gamla murade förråd från förra sekelskiftet. Visst - den förstörde säkerligen förrådet men grannen brydde sig inte. Jag klippte regelbundet ner den till ca 50cm med ett par års mellanrum och gräsklipparen höll min sida i schack. Du får räkna med att vattna torra somrar och kanske inte få samma frodighet som markväxande. Höjden blir inga problem - den är ytterst klippvänlig!
Så höjden eller att hålla den i schack är inget jag oroar mig för, där känner jag att har koll efter att ha bott med den i 2 år innan vi tog ned den.
Min fråga gäller rötterna och rotskotten...den gränsar ju till grannens rabatt och på min sida altanen.
Jag vill bara plantera den om risken för att den börjar leta sig ut med rötterna är mindre än tidigare, iom att den kommer ha bättre jordmån, större rotdjup och begränsning med duk + makadam i botten. Min oro är ifall den inom de närmaste 10åren ändå kommer börja leta sig upp med rotskott utanför lådan, dvs dels söka jorddjup hela vägen ned, igenom plastväv och upp mellan trallbrädorna.
Fin medhjälpare!GreenYoda skrev:
Jahapp, då har man hamnat i tveksamhetslimbo igen.
Bilder från då och nu.
Tacksam för råd.
Ok du tror alltså den kommer sprida sig trots dessa nya förutsättningar? Jag är villig att ta risken om det handlar om lång tid innan den börjar söka sig ut, men inte om jag om två år igen jagar skott som söker sig genom altangolvet.yonna skrev:
Jag gillar allt med denna växten, inkl hur den ser ut på vintern. Ffa är det sommar och höstfärgerna som jag vill åt. Finns det andra typer av vin som är mindre rotskottsbenägna men i övrigt har samma egenskaper?
Klicka här för att svara