46 765 läst ·
37 svar
47k läst
37 svar
Vikinglarm bra eller dåligt?
Hej !
Läst igenom alla kommentarer ang. inbrottslarm, trådlöst eller trådbundet.
Har själv arbetat som Larmtekniker i 9 år och har dykt på de flesta larm på marknaden, och ett trådlöst larm är bättre än inget alls, men ett trådbundet är betydligt bättre, och anlitar man bara en bra larminstallatör så gömmer man kabel bakom taklister foder m.m utan bekymmer. Och sen frågan om statistik gällande larmdekaler, och det är som så att självklart så är en dekal från en välkänd larmfirma mer avskräckande pga att då vet tjuven om att här inne sitter det ett godkännt larm, dekaler fån cleas Ohlsson m.m kan köpas utan att man har ett larm, och det vet tjuven om.
Det diskuterades om DSC centralerna, alltså Teletec Connect , och det måste jag säga att det är rikigt bra fabrikat, installerar det inte idag, men har gjort och dessa är väldigt prisvärda.
Och som en sista kommentar så tänkt efter innan du köper ett larm, många luras idag att hyra larm från välkända larmfirmor och ligger och betalar flera hundra i månaden, och då äger man inte ens larmet, utan man hyr grejerna, och visst det åker ut en väktare, men en väktare tar idag inga tjuvar, dem kan tejpa för ett sönderslaget fönster, men är det verkligen värt pengarna ?? ne precis, kolla med fristående installatörer som ej är knutna till någon larmcentral och köp materialet utav dem, antigen ber ni dem installera eller gör det själv och låt dem driftsätta så kommer ni undan till ett bra pris, och ni har sedan inga löpande kostnader. tänk på detta =)
Läst igenom alla kommentarer ang. inbrottslarm, trådlöst eller trådbundet.
Har själv arbetat som Larmtekniker i 9 år och har dykt på de flesta larm på marknaden, och ett trådlöst larm är bättre än inget alls, men ett trådbundet är betydligt bättre, och anlitar man bara en bra larminstallatör så gömmer man kabel bakom taklister foder m.m utan bekymmer. Och sen frågan om statistik gällande larmdekaler, och det är som så att självklart så är en dekal från en välkänd larmfirma mer avskräckande pga att då vet tjuven om att här inne sitter det ett godkännt larm, dekaler fån cleas Ohlsson m.m kan köpas utan att man har ett larm, och det vet tjuven om.
Det diskuterades om DSC centralerna, alltså Teletec Connect , och det måste jag säga att det är rikigt bra fabrikat, installerar det inte idag, men har gjort och dessa är väldigt prisvärda.
Och som en sista kommentar så tänkt efter innan du köper ett larm, många luras idag att hyra larm från välkända larmfirmor och ligger och betalar flera hundra i månaden, och då äger man inte ens larmet, utan man hyr grejerna, och visst det åker ut en väktare, men en väktare tar idag inga tjuvar, dem kan tejpa för ett sönderslaget fönster, men är det verkligen värt pengarna ?? ne precis, kolla med fristående installatörer som ej är knutna till någon larmcentral och köp materialet utav dem, antigen ber ni dem installera eller gör det själv och låt dem driftsätta så kommer ni undan till ett bra pris, och ni har sedan inga löpande kostnader. tänk på detta =)
Satsa på en firma som är godkänd i larmklass 2 och uppåt. Finner listan på http://www.sbsc.se. Vill du ha ännu högre försäkram om dokumenterad kunskap av firman skall de ha personal certifierad av både Sbsc och den kommande internationella standarden Asis http://www.asis.se.
*därmed inte sagt att du behöver ett klassat larm.
Nja ASIS må va stort men det kommer ta lååång tid innan ASIS blir någon standard som kan fungera istället för SSF. Visst PSP kräver ju 5 års kunskap från branchen. CPP är ju för säkerhetschefen och PSI är ju mer för utredning. Krävs bra mycket mer eftersom en internationell standard på säkerhet är bra mycket svårare än att hitta på ett cerifiikat. Hur man gör och vilka krav man har skiljer sig markan mellan alla länder. Bara en så liten sak som företagkultur eller säkerhetsfilosofi har gjort att många internationella standader till en pappersprodukt som ingen lägger så mycket energi på.
Asis är påväg in på den svenska marknaden men än är det ingen storspelare. Man hänvisar uteslutade till SSF i alla upphandlingar. Men tro inte att jag ogillar ASIS, är själv medlem eftersom jag anser att däras Personcerifieringar ger ett bra värde för fortsatt arbete inom säkerhetsområdet
Asis är påväg in på den svenska marknaden men än är det ingen storspelare. Man hänvisar uteslutade till SSF i alla upphandlingar. Men tro inte att jag ogillar ASIS, är själv medlem eftersom jag anser att däras Personcerifieringar ger ett bra värde för fortsatt arbete inom säkerhetsområdet
Efter att ha läst inläggen ser jag ingen andledning till att köpa ett 3ggr så dyrt PowerMax larm istället för ett vikinglarm. Vilken frekvens larmet sänder i spelar ju ingen roll då båda frekvenserna är lätta att störa ut. Rätta mig om jag har fel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden