Nu har jag startat projektet att flytta ut värmeväxlaren från kaminen.
Jag börjar ana en viss beroendeproblematik i ämnet. Även mina vänner påpekar detta. Det är som att med jämna mellanrum måste jag näst intill tvångsmässigt svetsa på något till kaminen.

IMG_6061.jpg

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
IMG_6813-2.md.jpg IMG_6815-2.md.jpg IMG_6816-2.md.jpg IMG_6818.md.jpg

Då är 2020 års modell av värmeväxlare på plats. Provkör första brasan just nu. Får elda som en tok för att få upp ingående rökgaser till 150 grader. I alla fall med den veden jag har för tillfället. Frågan är bara hur mycket som blir varmvatten och hur mycket som blir varmluft av kaminrören? Framtiden får utvisa om detta var klokt. Men nu kyler jag rökgaserna i alla fall, istället för lågorna. Det känns som att det borde vara ett fall framåt.

• Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
Nästa steg är idén att sätta katalysator mellan kaminen och värmeväxlaren. Nu verkar detta vara lättare sagt än gjort, för jag har utan framgång försökt i snart ett år att handla en sådan här: https://www.euroteplo.eu/de/produkt...atalysatormitbogen90furbrunopyroundbrunomini/

Någon gång har de svarat att de ska skicka faktura och så vidare men sedan är det tyst. Jag misstänker att jag får leta någon annanstans. Kanske någon har något tips?

Tomture61
NVI har i sitt sortiment .

Har du möjligtvis någon koll på prisbilden i det fallet? Vill minnas att jag såg något pris för flera år sedan och att det var i en storleksordning som inte riktigt harmoniserade med min experimentlusta från tid till annan.

Tomture61
Guzzi Guzzi skrev:
Har du möjligtvis någon koll på prisbilden i det fallet? Vill minnas att jag såg något pris för flera år sedan och att det var i en storleksordning som inte riktigt harmoniserade med min experimentlusta från tid till annan.
Troligen ett horribelt pris .

Tomture61
En bil cat fungerar vid 400-600 gr .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.