Byggahus.se

Vidaretveckling(?) av Dovre 550.

  1. G
    Medlem Nivå 6
    Var ju inne i en annan tråd och diskuterade stenarnas funktion i kaminerna och där viskade jag ju lite halvt om att jag funderade på att modifiera min Dovre 550 och att jag i så fall skulle redovisa det här. Så här kommer det. Tusan vet när jag gjorde ett inlägg senast med något jag gjort?

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    706.jpg


    Plåten under hyllan var slut och behövde åtgärdas. Den finns att handla för 21 € i Belgien men levereras inte till Sverige. I Sverige är man tvungen att handla hela hyllan och då kostar den 2 000 kr +. Nu lovade en kompis i Haag att ta med den hem om jag ville styra leveransen dit men det slutade med att jag rotade bland skrotet under arbetsbänken och gjorde en egen lösning istället.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    707.jpg


    Tanken med ombyggnationen var att ta bort botten i den befintliga eldstaden och göra en ny botten i utrymmet där asklådan varit tidigare. Nu är ju inte den botten lika gedigen som den övre men jag räknar med att det spelar mindre roll med tanke på att jag ville isolera även botten i den nya eldstaden.


    När en kompis kastade ut en gammal Handöl så passade jag på att plocka lite plåtar som "kunde vara bra att ha". Visade sig att en av plåtarna passade perfekt som frontplåt. Behövde bara slipa av ett par hörn lite granna. För övrigt var måtten klockrena. Ibland har man tur. Här har jag gjort en ny huv över luftinsläppet som får ersätta rostret. De här kaminerna har ju ett luftinsläpp i framkant även i original. Det här kommer bli en en svaghet med tanke på att det skulle behöva vara gjutjärn för att få lite livslängd på det. Får se hur det funkar.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    710.jpg


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    711.jpg


    Undre bilden är andra sidan, alltså taget i den nedre luckan. Frågan är om hålen har tillräcklig kapacitet för det undre spjället. Tiden får väl visa. Annars blir det väl till att ta fram borrmaskinen igen.

    Sedan var det bara att börja tälja till stenarna. Går väldigt bra att skära dem med stenskiva.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    712.jpg


    Kör med 20 mm tjocklek.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    713.jpg


    Så här blev det när det var klart. Svetsade vinkeljärn för att hålla dem i ovankant.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    716.jpg


    Undre luftinsläpp i närbild.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    717.jpg
     
    Redigerat 7 maj 2015 23:42
    • Laddar…
  2. G
    Medlem Nivå 6
    Det blev visst en extrabild där på slutet som jag av någon anledning inte kan få bort. Jaja.

    Anledningen till ombyggnationen är att jag tror att det blir bättre så här. Såklart. Vi eldar ganska seriöst och ett problem har varit att vedträn gärna vill ramla fram mot luckan. Med ett djupare förbränningsutrymme borde det inte vara något problem längre. Dessutom vill jag kunna elda grövre ved.
     
  3. bluebudder
    Medlem Nivå 5
    Tufft! Ska bli intressant att höra om resultatet! Vet inte om du såg det i andra tråden, men Cascos massa var inte jag nöjd med att ha mellan stenarna, är det du har kört med va? Kanske spelar mindre roll när du har förankring med kantprofilen där uppe.. Kul med projekttråd :)!
     
  4. G
    Medlem Nivå 6
    Tack du.

    Det här pannkittet heter Aduro, men det är ju inte helt omöjligt att det är samma klet i tuben. Just mellan stenarna är jag ytterst tveksam till att det finns något som fungerar över tiden. Jag satte mest dit det för att det var lättare att arbeta när stenarna hölls på plats under tiden.
     
  5. G
    Medlem Nivå 6
  6. bluebudder
    Medlem Nivå 5
    Jag tror på ide'n! Nu blev man sugen på lite mucklande med :) Kan man ha nån tryckvakt eller liknande utifall det skulle spricka runt nån svetsskarv?
     
  7. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Kan bli svårt att bli av med luften bara.
     
  8. G
    Medlem Nivå 6
    Jag kommer att koppla det till en Laddomat med säkerhetsventil. Man ska nog vara lite försiktig när det gäller sådana saker. Läste någonstans att 1 liter vatten blir 1700 liter ånga(?). Då anar man att det kan hända en del.
    Jag kommer dessutom, i alla fall inledningsvis, köra den mot en solfångarslinga mitt i tanken som jag inte använder. Då får jag den på ett eget litet slutet system så då lär det inte hända så mycket om säkerhetsventilen löser ut.

    Vad det gäller draget så var jag också lite orolig. Men efter att ha proveldat några kvällar ("visst måste vi väl ha en brasa även om det är 22 grader varmt här inne, jag tycker det känns lite ruggigt") så kan jag konstatera att den rädslan är obefogad. Det blir något sämre drag men det märks mest innan man fått fart på elden och fått upp värmen i skorstenspipan. Sedan brinner det som tusan! Jag ska göra ett par justeringar vad det gäller min tilluftskanal men annars fungerar kaminen riktigt bra efter mina modifieringar.
     
  9. G
    Medlem Nivå 6
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2659.jpg


    Dags att uppdatera att nu är systemet i drift. Och hur funkar det då? Tja, så pass så att jag har kört det i kok ett par gånger och fått testa säkerhetsventilens funktion. Antagligen luftlås vid pumpen, alternativt i termostathuset. Men nu fungerar det i alla fall. Så pass så att vi duschade i vedvärmt vatten i dag. Men vi får väl se när det blir kallare och systemet sätts på prov.

    Nu blev det ju lite knasigt att jag fick dra rören ner genom tilluftshålet, med andra ord det kallaste stället i huset :confused: Men så fick det bli i alla fall. Tror inte det spelar så stor roll när det kommer till kritan.
    I källaren, rakt under kaminen, hänger laddomaten och tryckkärlet. Som jag sa tidigare så kör jag detta system på en egen slinga som jag fått över mitt i tanken (kör solfångarna enbart mot slingan i botten). Fördelen blir ju att det är ett helt eget system (med tanke på att jag inte vet vad jag sysslar med) och i fall det går i kok så är det inte så många liter som berörs. Avtappning och säkerhetsventil sitter ju dessutom så pass högt så att det är egentligen bara vattnet ovanför tryckkärlet som berörs.

    Vad ser vi på källarbilden då? Överst till höger ser vi rören komma ner genom taket. Överst till vänster är påfyllningsröret som kommer från ackumulatortanken (orkade inte dra fram en separat matning). Alltså fyller jag på med vatten från denna, vilket innebär att jag får fylla dubbelt, men det är väl ett bassel som jag kan leva med tills vidare. Uppe i vänstra hörnet skymtar vi också reglertermostaten som ska starta en cirkulationspump vid för höga temperaturer i tanktoppen. Då börjar det pumpas ut varmvatten till en elementslinga i källaren för att kyla tanken. Samma funktion används även för solfångarna. Jag stänger alltså inte ner det systemet i första hand, utan låter det värma och, framför allt, torka upp källaren. Som ni ser till höger i bild så är det ju en sådan källare med berg upp i dagen och det blir både kallt och fuktigt där nere.
    Rören som går ut till vänster i bild går bort till ackumulatortanken (som står precis utanför bild).
     
  10. G
    Medlem Nivå 6
    En liten uppdatering av mina sjukliga böjelser. Har gått loss med svetsen i garaget igen och den nya vattenslingan har nästan dubbla ytan i jämförelse med den gamla. Dessutom bättre drag. Effekten innebar att rökgastemperaturen sänktes betydligt. Tidigare kunde man hamna mellan 300-350 grader (ingång i skorsten) vid hård eldning men nu är det nästan lögn att ta sig över 210-220 grader. Jag har varit uppe strax över 250 en gång, men då var det en ren test (med hjälp av ekparkett..).
     
    • Laddar…
  11. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    Hur sotar du vattenslingan ?
     
  12. G
    Medlem Nivå 6
    Ganska enkelt att komma åt den när man lyfter av toppen. Då ser det ut som på bilden. Toppen ligger lös ovanpå med en list som tätar i spåret runt om. Med tanke på vikten är det inget problem att ha den lös.
     
    • Laddar…
  13. findus42
    Medlem · Nivå 20
    Nu behöver du bara en ejektorpump som trycker in vatten, en gasklocka och en turbin som driver en generator så kan du få el också ;)
    Heja
    Mvh Findus
     
    • Laddar…
  14. G
    Medlem Nivå 6
  15. G
    Medlem Nivå 6
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5115.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5117.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5118.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5120.JPG

    Kom i samtal i helgen med en kompis om kaminen hemma. "Jag skickar över en länk till dig i ämnet", sa jag och inser att jag har ju inte uppdaterat den här med sommarens åtgärder.

    Stenarna sprack ganska snart och jag insåg att det var framför allt för att de saknade stöd på baksidan. Så en 3 mm cortenaplåt fick bli stödet och den här gången testade jag vermikulitskiva istället för stenarna. Enkel att såga med fogsvans (efter att man mallat) och fördelen att sidorna är i ett stycke. Sedan får jag känslan av att den isolerar bättre, men det kan lika gärna vara på placebokontot. Jag ökade även på sekundärluften något och mixtrade lite med riktningen på dessa strömmar för att få dem att blanda in sig bättre i lågorna.

    Även sättet att elda har ändrats med tiden. Numer stryper jag sällan sekundärluften, utan jag reglerar snarare kaminen med mängden bränsle. Även om den brinner hårt så är sällan rökgaserna över 200 graden vid ingång i skorstenen. Så är jag nöjd? Nej. Jag skulle vilja förflytta vattenslingan ut ur kaminen och istället ha den mellan kaminen och skorstenen. Jag inbillar mig att det skulle vara en bättre lösning.

    Som kuriosa kan jag även nämna att jag lyckades skjuta en lödning i samband med strömavbrottet på grund av Alfrida. Det var en upplevelse :rofl:
     
    Redigerat 23 jan 2019 00:09