H
Hej! Efter ett besök av ledningskollen framkom det att vår inkommande el även är grannens inkommande. Se bild. Finns det några problem med detta? Hus från sent 50-tal.

• Två gröna elektricitetsmätare monterade ovanför varandra på en gul vägg intill en vit dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nätägaren behöver komma åt kopplingspunkten om det blir fel på någon av kablarna. Om ni är bortresta blir det ett problem.

Bästa svaret

Nej inte direkt det finns rätt många villor som har det som du. Vill man göra om och bara "ha sin egen matning" i huset så brukar nätägarna vara villiga att gratis ställa upp och fixa sin del. Problemet kan ju komma den dag du vill renovera/bygga om.
Vill du göra om så ska du ta kontakt med någon auktoriserad installatör som i sin tur "pratar" med nätägaren. Nätägarna brukar aldrig "diskutera" den här typen av jobb om det inte finns en "behörig" med i spelet.

Vad finns i burkarna? Är det huvudsäkringar, så borde ni ha var sin uppsättning huvudsäkringar.

I den nedre lådan är kopplingsplinten och i den övre är husets servissäkring. Säkringen ska skydda ledningen fram till mätartavlan med huvudsäkringar. Ledningen till grannen är inte avsäkrad här.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Magnus E K
Kan ju vara praktiskt att kunna bryta grannens el när 50-årsfesten inte vill ta slut trots att klockan närmar sig 02:00.

• Gilla
  • Haha
Kungen_283746 och 1 till
  • Laddar…
H
Tack för svar. Inget problem för oss i vårat läge så får nog vara kvar isåfall.

Precis som Lie56 säger så är det en kopplingsplint i nedre låda och servissäkringarna ovanför.

• Gilla
AynS
  • Laddar…
Som jag förstår gäller huvudsäkringarna för båda mätarna. D v s blir det fel i grannens el som gör att huvudsäkringen löser ut så påverkas även ts.
Så skulle jag inte vilja ha det!

Säkringarna är bara för TS fastighet. I grannens fastighet finns en dito central med säkringar för den fastigheten.

H
BerraBo BerraBo skrev:
Som jag förstår gäller huvudsäkringarna för båda mätarna. D v s blir det fel i grannens el som gör att huvudsäkringen löser ut så påverkas även ts.
Så skulle jag inte vilja ha det!
Nope. Är bara mina huvudsäkringar. Ledningen går vidare till grannen innan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.