Har ett hus från 60-70 tal mitt ut i skogen
Skall försöka få bytt från 20 till 25 amp huvudsäkring.
Ringer Elevio för att ta reda på om detta är möjligt med min kabel in i huset.
- det vet inte vi...du får ta dit en elektriker..
Ringde igen snare, o fick typ samma svar...dom kan inte se det i sina papper mer än att det är avsäkrat 20 amp.
Förutom att fråga igen och säga att dom fan får ta reda på det..hur kan jag ta reda på detta ?
Kabeln in i huset är 19 mm ( alltså hela med hölje o allt) om det kan vara nån ledtråd...
Kan ju alltid öppna skåp o mäta kablarna..men nej.. jag vill fortsätta
vara vid liv...
Tips ?
Skall försöka få bytt från 20 till 25 amp huvudsäkring.
Ringer Elevio för att ta reda på om detta är möjligt med min kabel in i huset.
- det vet inte vi...du får ta dit en elektriker..
Ringde igen snare, o fick typ samma svar...dom kan inte se det i sina papper mer än att det är avsäkrat 20 amp.
Förutom att fråga igen och säga att dom fan får ta reda på det..hur kan jag ta reda på detta ?
Kabeln in i huset är 19 mm ( alltså hela med hölje o allt) om det kan vara nån ledtråd...
Kan ju alltid öppna skåp o mäta kablarna..men nej.. jag vill fortsätta
vara vid liv...
Tips ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det Ellevio kan svara på är ledningen fram till ditt mätarskåp, och har du 20 A idag så ska den ledningen klara 25 A också. Det är bara om du går över 25 A som Ellevio ev behöver byta servis. Detta ska de alltså kunna svara på, men du ska kanske inte ringa deras support....
Sant är att du behöver en elfirma som gör jobbet, inkl att skicka en föranmälan till Ellevio om uppsäkringen. Elfirman förstärker också din anläggning så att den klarar 25 A. Eller så kommer de fram till att du inte behöver 25 A, utan bara lite omfördelning av belastningen mellan faserna eller annan åtgärd.
Varför tror du att du behöver 25 A?
Sant är att du behöver en elfirma som gör jobbet, inkl att skicka en föranmälan till Ellevio om uppsäkringen. Elfirman förstärker också din anläggning så att den klarar 25 A. Eller så kommer de fram till att du inte behöver 25 A, utan bara lite omfördelning av belastningen mellan faserna eller annan åtgärd.
Varför tror du att du behöver 25 A?
Ellevio kan INTE svara på vad jag har för kabel in i huset.Bo.Siltberg skrev:
Det Ellevio kan svara på är ledningen fram till ditt mätarskåp, och har du 20 A idag så ska den ledningen klara 25 A också. Det är bara om du går över 25 A som Ellevio ev behöver byta servis. Detta ska de alltså kunna svara på, men du ska kanske inte ringa deras support....
Sant är att du behöver en elfirma som gör jobbet, inkl att skicka en föranmälan till Ellevio om uppsäkringen. Elfirman förstärker också din anläggning så att den klarar 25 A. Eller så kommer de fram till att du inte behöver 25 A, utan bara lite omfördelning av belastningen mellan faserna eller annan åtgärd.
Varför tror du att du behöver 25 A?
Det är DET dom vill att jag skulle ta in en elektriker för att reda på...mycket konstigt.
( jag är utbildad inom el så har koll på vad dom sa...jag tror jag va mer kunnig än dom faktiskt)
Anledning:
Har skaffat elbil, 2 nya infra samt nu en kommande bubbelpool...
Ser redan idag i min app att jag går över 20 amp på alla tre faser konstant....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag tror dig att du är mer kunnig än deras support 
Var har du din anslutningspunkt från Ellevio? Det är normalt mätarskåpet, men kan också vara en låda med tre säkringar på en stolpe innan mätaren. Fram till denna punkt vet Ellevio vad kabeln klarar, och där ska ingenting behöva göras. Efter denna punkt fixar elfirman rätt kabelarea om det mot förmodan behövs.
Med andra ord, det är meningslöst att ställa denna fråga till Ellevio.
Var har du din anslutningspunkt från Ellevio? Det är normalt mätarskåpet, men kan också vara en låda med tre säkringar på en stolpe innan mätaren. Fram till denna punkt vet Ellevio vad kabeln klarar, och där ska ingenting behöva göras. Efter denna punkt fixar elfirman rätt kabelarea om det mot förmodan behövs.
Med andra ord, det är meningslöst att ställa denna fråga till Ellevio.
Det är ca 25m till deras skåp.Bo.Siltberg skrev:
Jag tror dig att du är mer kunnig än deras support
Var har du din anslutningspunkt från Ellevio? Det är normalt mätarskåpet, men kan också vara en låda med tre säkringar på en stolpe innan mätaren. Fram till denna punkt vet Ellevio vad kabeln klarar, och där ska ingenting behöva göras. Efter denna punkt fixar elfirman rätt kabelarea om det mot förmodan behövs.
Med andra ord, det är meningslöst att ställa denna fråga till Ellevio.
Får väl se om jag kika in där imorgon...
Inget från det skåpet är gjort " by the book"
Min far stod o försökte hugga av en rot med spaden runt -99...Visade sig att det va matarkabel...ingen rot.
Bara lagt kabeln i jorden...inga plastremsor eller nått...
Du behöver en elfirma för att se om du kan säkra upp, du behöver även en elfirma för att att beställa en ökning av abonnemanget. Nätägare vill ha beställningen av en "behörig" installatör och installatören vill titta lite på din anläggning innan han beställer ett ändrat abonnemang.
Det är jag helt med på, ch kommer så ske.E elmont skrev:
Men att dra dit en elektriker som kikar i 1 sekund för att set att inkommande kabel är för klen...tänker att jag vill forska fram det själv (utan att ta risker )
Den ledning som matar ditt din inkommande ström är nätägarens kabel och den ska varken du eller din installatör bry er om, det är helt nätägarens "problem". När installatören gjort sin anmälan kommer nätägaren att kolla om deras kabel räcker. Nätägarens matning är minst 6mm2 som normalt räcker till 25 A. MEN nätägaren kommer INTE att börja rota innan den "behöriga" lämnat in sin anmälan.
Ps
Nätägaren har ett register över alla "behöriga" som får verka inom deras område. Det räcker inte med endast behörighet utan man måste som installatör vara registrerad.
Ps
Nätägaren har ett register över alla "behöriga" som får verka inom deras område. Det räcker inte med endast behörighet utan man måste som installatör vara registrerad.
jag hänger med på flödet....har absolut tänkt gå rätta vägen med anmälan av behörig .E elmont skrev:Den ledning som matar ditt din inkommande ström är nätägarens kabel och den ska varken du eller din installatör bry er om, det är helt nätägarens "problem". När installatören gjort sin anmälan kommer nätägaren att kolla om deras kabel räcker. Nätägarens matning är minst 6mm2 som normalt räcker till 25 A. MEN nätägaren kommer INTE att börja rota innan den "behöriga" lämnat in sin anmälan.
Ps
Nätägaren har ett register över alla "behöriga" som får verka inom deras område.
Men som jag förstod Ellevio så kan dom ta fram den infon, oavsett vem som ställer frågan...
Det är som jag också tycker "deras problem"...men om dom inte kan ta fram infon...att göra då...?
Dom tar fram infon när dom behöver den och det är när elfirman skickat in sin anmälan.B bygganders skrev:
Bry dig inte om att prata med nätägaren dom vill inte ha en "dialog" med någon annan än den "behörige".
Ps
Den avdelning hos nätägaren som har hand om nätet har kartor där det finns antecknat vilka kablar dom har men den har inte kundtjänst inte tillgång till.
PsPs
Nätägaren har med 99,9% säkerhet nog grov kabel för 25A vilket är den minsta grovlek som nätägaren matar hus med.
Redigerat:
Blir väl att ta ut nån o kika...retar mig så kasst svar från dom bara...E elmont skrev:Dom tar fram infon när dom behöver den och det är när elfirman skickat in sin anmälan.
Bry dig inte om att prata med nätägaren dom vill inte ha en "dialog" med någon annan än den "behörige".
Ps
Den avdelning hos nätägaren som har hand om nätet har kartor där det finns antecknat vilka kablar dom har men den har inte kundtjänst inte tillgång till.
PsPs
Nätägaren har med 99,9% säkerhet nog grov kabel för 25A vilket är den minsta grovlek som nätägaren matar hus med.
Tack för din utförliga förklaring
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Bara en förtydligande fråga? Var har du elmätare och huvudräkningar? Kabeln det gäller är alltså fram till elmätaren? Inte från en mätare vid tomtgränsen och in till huset?
Redigerat:
