P
Hej.
Får man använda dem 2 X-kontakter i en strömställare för att skicka vidare N och Jord?
Mvh /Eric Bild på en öppen strömställare med ledningar kopplade, undrar om användning av X-kontakter.

Ja.

• Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
Ja! Det viktiga är att det blir bra anslutningar. Dra därför lite i dem så du säkerställer att de sitter ordentligt.

• Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
P
J Johan456 skrev:
Ja! Det viktiga är att det blir bra anslutningar. Dra därför lite i dem så du säkerställer att de sitter ordentligt.
Elektrisk installationsdosa öppnad på vägg med synliga anslutna kablar innan slutmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev bra, tycker jag. Allt sitter fast.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar dock om du lyckas täcka alla enkelisolerade ledare bakom kåpan?

Fan dom kablarna ser rätt slaktade ut :crysmile:

• Gilla
Fred vom Jupiter och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Svårt att se på närbilden, men förutom att kablarna ser rätt misshandlade ut ser det för mig ut som att brytaren sitter lite snett.

P
B Berrabus123 skrev:
Fan dom kablarna ser rätt slaktade ut :crysmile:
Ja, jag fick dålig grep med fingarna för att trycka in kabler. Finns det tånger som inte lämnar spår?

Man kan trycka ner "flärpen" som man trycker på när man ska lossa på tråden för att det ska gå lätt att stoppa in trådarna, annars kan man använda en spettstång, om man är lite försiktig med hur hårt man klämmer så fungerar även det helt ok.

P
E elmont skrev:
Man kan trycka ner "flärpen" som man trycker på när man ska lossa på tråden för att det ska gå lätt att stoppa in trådarna, annars kan man använda en spettstång, om man är lite försiktig med hur hårt man klämmer så fungerar även det helt ok.
Tack, det var bra tips. Lite besviken på migsjälv att jag inte kom på det. Anser du att jag ska göra om det? Det blir lite omständig för att jag behöver frigöra mera kabel, men måste man då måste man.

Du ska inte vara besviken, vi som är lite äldre har genom åren troligen "samlat på oss" tusentals "lösningar och knep" på "problem" som dom mer oerfarna över huvud taget inte trodde existerade. Jag minns, med en viss rodnad på mina kinder, hur man själv trodde sig ha alla lösningar i yngre år.
;)

• Gilla
Anonymiserad 263386 och 2 till
  • Laddar…
eavogels skrev:
Ja, jag fick dålig grep med fingarna för att trycka in kabler. Finns det tånger som inte lämnar spår?
Ett tips är också att tejpa båda "bladen" på t.ex din näbbtång med eltejp. Då lämnar den inte några oönskade spår på kablaget :D

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.