4 049 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Vid dusch blir elementen kalla
Ursäkta att jag säger det, men din beskrivning på vad som är vad, och hur det är ihopkopplat är inte helt begriplig.
-En "beredare" värmer en buffert av tappvatten och den har knappast en tempgivare i hallen. Det är (radiatorkretsen som kan styras av en rumsgivare)
-Om beredaren är integrerad (eller fristående) och värms av samma kompressor så sitter där säkert en växelventil eller motsvarande funktion.
-Har han plockat isär kompressormodulen och bara bytt förångare? Varför då? (strypventil före förångaren kunde varit tekniskt rimligt)
Det här är hmmm.... lite virrigt.
-En "beredare" värmer en buffert av tappvatten och den har knappast en tempgivare i hallen. Det är (radiatorkretsen som kan styras av en rumsgivare)
-Om beredaren är integrerad (eller fristående) och värms av samma kompressor så sitter där säkert en växelventil eller motsvarande funktion.
-Har han plockat isär kompressormodulen och bara bytt förångare? Varför då? (strypventil före förångaren kunde varit tekniskt rimligt)
Det här är hmmm.... lite virrigt.
Skriv ner alla temperaturer när kompressorn har gått en stund så är det enklare att se vad som händer.
Blir det kallt bara när man duschar så låter det konstigt att rumsgivaren skulle ha något med det att göra.
Blir det kallt bara när man duschar så låter det konstigt att rumsgivaren skulle ha något med det att göra.
Redigerat:
För att vara noggrann med terminologin så är rumsgivaren säkert inte en termostat i ordets bemärkelse, utan en motståndskrets med ett ingående NTC-motstånd.
Fast det ska ju en installatör värd namnet lätt kunna mäta upp att den lämnar rimliga värden.
Fast det ska ju en installatör värd namnet lätt kunna mäta upp att den lämnar rimliga värden.
Det värdet ser jag i bläddermenyn på min Fighter 410.MagHam skrev:
Klicka här för att svara