M MagHam skrev:
Har inte orkat läsa din manual, men kanske är auto-tuningen något du måste initiera själv?
vad innebär "auto-tuning"? Vore verkligen roligt om jag missat något!

Tja, jag har inte heller läst manualen, men en rimlig gissning är att den själv lär sig sambandet mellan moment och eftersläpning för den aktuella motorn. När detta är väl är gjort kan den t.ex. driva motorn med 41Hz när börvärdet är 40Hz för att få axeln att rotera motsvarande just 40Hz med rådande eftersläpning vid ett visst moment. Detta trots att det inte finns någon takometer som input. Låter det som en rimlig förklaring - ni som har mer erfarenhet av frekvensstyrda motorer?

Redigerat:
Finns det så mycket att ställa in på den som berör det mer grundläggande kring driften? Den verkar vara av en typ som är enkel och som inte har direkt något att ställa på. Auto tuning är ofta anpassning av motordata så de passar i modellen omformaren styr efter. Dvs tex motorns resistans, induktans, magnetiska egenskaper osv mäts upp av omformaren.

Finns manualen att hitta för den?

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
M martinagebjar skrev:
vad innebär "auto-tuning"? Vore verkligen roligt om jag missat något!
Jag såg ingenting om autotuning i manualen. Jag tror att det är en alldeles för enkel styrning för att den skall ha detta.

Hade nått liknande på jobbet. Inställningen av det nominella varvet stod på 910, förinställt för en helt annan motor än den motor som nu satt monterad, och som hade ett nominellt varv på 2160.

A Avemo skrev:
Min erfarenhet är att ju primitivare frekvensomriktare desto lättare att får den att gå jämnt. Att få den att följa börvärdet med precision är en helt annan sak. Men om jag förstår dinn tilltänkta användning rätt så spelar det inte så stor roll om varvtalet sjunker något vid belastning.

Vilka inställningar har du gjort? Stämmer alla motordata? Har du provat att ändra parameter 0.03 "Torque mode"? Har du provat att ändra parameter 3.16 "Flux vector compensation"?

Fel på frekvensomriktaren brukar visa sig på helt andra sätt än att motorn får en råare gång. Troligare i så fall är ett fel på motorn. Det är inte omöjligt att en motor i dåligt skick går bra vid nätdrift men dåligt med frekvensomriktare. Men mest tror jag att det är en inställningsfråga.

Det här svaret ger mig hopp! Igår kväll laborerade jag en hel del med inställningarna, och jag ska försöka sammanfatta vilka parametrar jag ändrade och vilket resultat det gav:

Testat att ändra den inställda motorfrekvensen mellan 50 och 60 Hz - påverkade inte vibrationerna.

Ändrat "Torque-mode" mellan "Constant Torque (CT)" och "Variable Torque (VT)". När jag körde på "VT" försvann faktiskt vibrationerna, men motorn blev så svag att jag kunde stoppa drivhjulet med handen, vilket fick till följd att frekvensaren slog ifrån (jag antar för att motorn blev överbelastad).

Ändrat "Boost Mode". Boos förstår jag som en möjlighet att öka spänningen (spänningen/Hz) till motorn. I normala fall är frekvensaren inställd på fixerad "Boost" vilket betyder att den aldrig ger någon extra spänning. Detta kunde man dock ställa in så att den ger bra mycket mer spänning/Hz. När jag drog upp Boosten rejält så försvann också vibrationerna! Problemet är att Boost-funktionen enbart kan användas mellan 0-15Hz och risken är att man överbelastar lindningarna när man använder mycket Boost.

Ändrat "Slip Compensation" . Slip Compensation avgör hur mycket spänning/Hz man ger motorn. Från början stod den på 1,5V/Hz och det påverkar inte vibrationerna när jag ändrar den. Att det inte påverkade någonting tyckte jag var lite konstigt eftersom "Boost Mode" påverkade så mycket. Om någon vet mer om detta får ni gärna lära mig :)

Detta var allt relevant jag har testat. Som några skrivit och varit inne på så är det en enkel frekvensomriktare som inte har så jättemånga inställningar.

Isakare Isakare skrev:
Hade nått liknande på jobbet. Inställningen av det nominella varvet stod på 910, förinställt för en helt annan motor än den motor som nu satt monterad, och som hade ett nominellt varv på 2160.
Det vore fantastiskt om det är något sådant jag missat! Jag har inte ställt in det nominella varvtalet på motorn i frekvensaren, men tror tyvärr inte man kan göra det heller. Det är en väldigt enkel samling inställningar man har att leka med.

GK100 GK100 skrev:
Finns det så mycket att ställa in på den som berör det mer grundläggande kring driften? Den verkar vara av en typ som är enkel och som inte har direkt något att ställa på. Auto tuning är ofta anpassning av motordata så de passar i modellen omformaren styr efter. Dvs tex motorns resistans, induktans, magnetiska egenskaper osv mäts upp av omformaren.

Finns manualen att hitta för den?
Jag kan inte hitta fler inställningar om motorn än dess nominella frekvens (50Hz760Hz).

Ja, manualen hittar du här: https://motorsandcontrol.com/files/manuals/kb/9520.pdf

Jag kan rätt lite om frekvensomriktare. Men om vi tänker oss att något rimligt enkelt är fel. Levererar den verkligen ström på alla 3 faserna? Även om du mäter spänning där så säger det inte nödvändigtvis något, för det induceras ström från de andra faserna.

Just det här med att den blev väldigt svag vid variable torque tycker jag indikerar att något är rejält trasigt.

Jag gissar att vid constant torque, ger den ett högt vridmoment oavsett vilken mekanisk belastning den har, vid variabel torque bode den öka vridmomentet vid hög belastning. Om den då stannar vid ökad belastning, måste något vara rejält fel.

Vi använder Boosten som startkompensering. Vi har inte lösa frekvensare, utan de är inbyggt i styrautomatiken, och vi driver olika dörrar och portar med dom.
En snabbrullport går med 50hz, men vi måste ha 10% boost för att den ska orka starta vid öppning, en stor skjutdörr faller ner/innåt när den stängs för att täta mot karm golv, vilket gör den väldigt trög att öppna första decimetern, hastigheten är bara 12hz, men vi har 25% boost för att den ska orka öppna.
Slip, tror jag är samma sak som ramp ?? Och det är hur fort frekvensen ska öka från stilla stående till full fart, och den anges i hz/sek, den inställningen borde helt sakna betydelse på en lös motor, lika så boosten.

Jag är lååångt från nån expert i detta ämne, men det låter spontant som frekvensaren är för liten, eller att det är fel på den.

M martinagebjar skrev:
Ja, manualen hittar du här: [länk]
Jag hittade uppenbarligen inte rätt modell igår innan jag skrev. Frekvensomriktaren reglerar spänningen till att följa med frekvensen efter en viss kurva. Formen på kurvan avgörs av inställningen constant torque eller variable torque. Kurvan utgår inte från noll utan det är en viss spänning redan från starten. Vilken denna spänning är avgörs av inställningen för boost.

Det finns en jumper för inställning av motorns effekt. Har du provat att ändra den?

När du körde på VT varible torque (vridmoment), blev den svag men med bra varv. Har du provat att ställa upp vridmomentet, för att se om ryckningarna återkommer?
Jag hade provat med en Factory reset o sen ställt in motorparameter efter aktuell motor,
Då brukar man få inställningar som funkar till det mesta.
Jag har inte läst aktuell manual så jag har ingen aning om vad denna styrningen kan o inte kan, men det känns som att det är nån inställning av något slag som strular, typ strömgräns.

A Avemo skrev:
Jag hittade uppenbarligen inte rätt modell igår innan jag skrev. Frekvensomriktaren reglerar spänningen till att följa med frekvensen efter en viss kurva. Formen på kurvan avgörs av inställningen constant torque eller variable torque. Kurvan utgår inte från noll utan det är en viss spänning redan från starten. Vilken denna spänning är avgörs av inställningen för boost.

Det finns en jumper för inställning av motorns effekt. Har du provat att ändra den?
Mycket bra förklarat, tack! Jag tolkar det som att mitt problem kan hänga ihop med förhållandet mellan spänning och frekvens, eftersom både justering av "Torque Mode" och "Boost" kunde minska vibrationerna, samtidigt som båda påverkar just detta förhållande? Spännande.

Ja, jumpern för motoreffekten har jag också testat att justera. Dock är den maximala outputen 3HP, vilket är märkeffekten på motorn. När jag ställer jumpern på en lägre effekt slår frekvensaren snabbt ifrån, antar för att det går för mycket ström i motorn.

K Keld skrev:
När du körde på VT varible torque (vridmoment), blev den svag men med bra varv. Har du provat att ställa upp vridmomentet, för att se om ryckningarna återkommer?
Jag hade provat med en Factory reset o sen ställt in motorparameter efter aktuell motor,
Då brukar man få inställningar som funkar till det mesta.
Jag har inte läst aktuell manual så jag har ingen aning om vad denna styrningen kan o inte kan, men det känns som att det är nån inställning av något slag som strular, typ strömgräns.
Jag tror tyvärr inte att jag kan ställa upp vridmomentet högre... Det finns i alla fall ingen Trimpot för det . Om du menar effekten så är den inställd på maximala 2,2kW, vilket är märkeffekten på motorn också.

M martinagebjar skrev:
Jag tror tyvärr inte att jag kan ställa upp vridmomentet högre... Det finns i alla fall ingen Trimpot för det . Om du menar effekten så är den inställd på maximala 2,2kW, vilket är märkeffekten på motorn också.
Konstigt att det heter Variable Torque om det inte är ställbart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.