Bergvärmepump placerad mot sovrumsvägg = störande pumpljud ALLTID.

Hur kan man ljudisolera? Runt maskinen eller väggen närmast eller från sovrums-sidan?

Och med VAD? Trästomme, gips och spån. Eller spruta lösull inuti väggen?
Önskar tips på material och möjligheter. TACK!!! :D










 
först måste du ta reda på vad som låter.

låter det om rörena eler själva pumpen.
kan du höra värmepumpenn via dina rör eller går ljudet från själva pumpen in igenom väggen?

är din vägg isolerad?
står någon del av pumpen imot nåt, vörtom pumpens fötter som står imot golvet
 


Rören med "Berg-vätska" vibrerar när kompressorn går. Kan orsaka vibrationer i golvbjälklaget. Hålet verkar stort nog, men kanske behövs "Dämparmateriel" runt rören för att inte skaka golvskivor....

Men med vad?? Väggen emellan oisolerad, men dock byggd som brandvägg, träreglar, gips o spånskivor.

Maskinen står 30 cm från vägg på justerbara fötter, kanske de behöver ljuddämpande "skor"???
Var köper man material? Kan man sätta ljuddämpande skumgummi på väggen bakom maskinen?

Sänkt pumpen till steg 2 (av 3) verkar ha fullgod (övergod) effekt iaf. Pumpen inte värre än tvättmaskinsljud. Kompressorn värre.

TACK FÖR ETT LYSSNANDE ÖRA!!!!/Elle
 
vad har du för pump?
mina rör till borrhålet, är viseligen korta men dom är inte fast satta nån stans, trots detta så vibrerar dom ingen ting.

ofta kan man få stop på vibrerande rör genom att sätta fast dom hårt i bäggen
 
Tyvärr är ju rekommendationen att INTE placera pumpen mot en sovrumsvägg p.g.a. störande ljud.

Nu hjälper det ju inte dig och jag antar att någon annan planlösning/ommöblering inte är att tänka på...

Det verkar finnas en hel del duktigt folk på forumet som är duktiga på just akustik men jag kan tänka mig att rådet blir att göra väggen till pumpen helt stum/tät/tung.

Detta kan ju åstadkommas med att gipsa på flera lager på den befintliga väggen, alternativt bygga upp en ny vägg, s.k. dubbelvägg som inte har kontakt med varandra. Detta beror ju lite på de lokala förutsättningarna, hittade f.ö. en skrift som har borrat djupare i detta:

http://www.oru.se/oru/upload/Institutioner/Teknik/Dokument/Exjobb 2002/Oru-Te-EXA096-B107-02.pdf
 
:D
TACK snälla vänliga personer som svarar och ger goda råd!!!

Ska spåra vidare var missljudet kommer ifrån, nu har den börjat tjuta också så vintern kan bli jobbig.

Fick tyvärr inte LÄSA manualen om placering innan anlitat (klant-)firma redan satt fast eländet....trodde rörfirmor skulle vara kunnigare än jag, amatören.

Ska försöka göra något av era goda råd! JÄTTETACK/Elle
 
stäng av del för del.. tills du hittat ljudet.. och utgå från det..
enda tipset som finnes.. till att börja med..
 
Vibrationerna från maskinen är inte att leka med. Är fötterna till den av fel typ förstärker det vibrationen istället för tvärtom. Detta är beroende på vikten av apparaten och vid vilken frekvens det vibrerar. Tänk på när du går med ett fullt glasvatten går du fel dvs i takt med vågorna ökar du amplituden på dessa.....
Rören kan ligga an under konstruktionen men dessa torde ge ett mer "impuls" liknande ljud och inte "alltid" vara aktiv. Detta ljud torde också vara mer icke taktfast. Maskinen borde vara taktfast i sitt vibrerande.Det man kan göra är att under sin maskin stabilisera upp konstruktionen för att göra den mindre känslig för egensvängningar. För har man oflyt så sammanfaller maskinensfrekvens med ditt golv/vägg eller hur den nu är uppsatt. Ökar man tyngden på endera saken så ändrar man förhållandet.

Du skall inte gå in å härja i väggen med isolering och tjaffs. Om plats finnes så klä din vägg med hård mineralull säg från tak och ner ca 30 över golv. På detta skruvar du hålpanel i masonite. Detta torde ta bort det mesta av rummetskland samt absorbera även låga frekvenser inom rummet. Det du har gjort är då ingen ljudsiolering utan ett rumsakustiskt ingrepp...

Jag har letat efter formeln för dimensiionering av fötter till maskiner men jag kan inte hitta den här hemma. Men kanske vibratec har den...Kolla på deras hemsida som torde vara www.vibratec.se

 
Tänk att det alltid ska vara så svårt att få saker rätt gjorda.

Borde det inte vara standard vid installation av VP att mäta (mobiliteten? det är hjärnsläpp idag) hos bjälklaget och välja fötter efter det och data på maskinen, eventuellt åtgärda bjälklaget först.
Det är ju inte precis en avhandling i kvantteori som efterfrågas.
 
  • Gilla
Annkatrin
  • Laddar…
detdär borde pumplev veta vad det skall var för tassar (vikt fjäderkonstant) men om det jävlas riktigt ändå och det går att lyfta aggregatet så gå på skroten/plåtverkstad och skär till en tjock plåt som aggr skruvas fast i och fråga sen Vibratec vad du skall ha för kuddar därunder
som Z sa det är viktförhållandena som skall ändras och då är det lättast att ändra aggr.vikten
och genomföringar tätas med "mjukt" material som inte kan överföra kraft
och gör en sak i taget
 
:D TACK alla ni snälla människor som genom erfarenhet o kunskap hjälper oss!!!
Vi ska försöka tillämpa detta och få ner ljudet....förstår bättre hur det hela fungerar.

Hoppas alla andra läser på bättre än vi INNAN man anlita någon firma...

::) :) MÅNGA JÄTTETACK fr oss!!!

PS - kanske man kan tillfälligt sätta dit tjocka skivor med frigolit mot väggen bakom maskinen.....någon åsikt? - DS
 
Frigolit har inga som helst ljudisolerande eller absorberande egenskaper...
 
:) Tack - då behöver jag INTE ens tänka på frigolit. Tunga material el gips i flera lager
alltså.

Jobbar vidare. TACK!!
 
Hej Borellarna, varning, långt svar. Sammanfattning: Det går lätt att fixa ditt problem.

De flesta tillverkarna har full koll på själva aggregatet i sin låda/kåpa. Det är när installatören av obetänksamhet råkar ansluta med rören på ett sådant så att vibrationerna leds rakt ut till din stomme eller något i den som kan verka som högtalare som du märker det mest. Man kan, utan att gå in så djupt i problematiken, t.ex. skarva i en mjuk slang i en slinga ett fullt varv i varje rör som verkar leda ljud/vibr till din del av huset. Det fungerar förstås bara om det är just det röret som leder och det bryter både tryckpulserna som får kämpa i uppförsbacke i 3D för att komma runt ett varv och då dämpas det hårt, samt om det var röret själv, tappar slangen rörets hela styvhet.

Använd nu ditt "kalibrerade" (sunt förnuft) pekfinger och smyg runt. Om du snokar på många punkter märker du snart vilken väg det tar. Tanken som ovan framförts med tung vägg är helt rätt, men man måste vara omsorgsfull. En enda liten glipa eller väg runt din tunga vägg släpper igenom merparten lätt. Om det nu skulle vara så att kompressorn verkligen är fel uppställd så finns billig hjälp. Vibratec är ett av flera företag som säljer själva elementen. Deras specialitet är kuddar som är av rostfri tråd, liknar svintokuddar, och som tål "allt" och håller evigt trots rimligt pris. Lite överkurs i en vanlig källare men naturligtvis fint. Gummiklossar fungerar också fint. Limo är en annan leverantör. Men tänk, i första hand utan beräkningar, på att gummi är bara som mest mjukt när det pressas samman ca 10 till 20 procent. För lite eller för mycket, så blir det snabbt stelt och leder vibrationer fint igen.

Vill du uppnå absolut perfektion, tänk på hur en lyxbil respektive en U-båt är gjord. Mycket enkelt i grunden: Om du har ett helt BVP aggregat så kan man alltid bättra på uppställningen genom att som ovan antytts, [1] ställa allt på en mycket tjock och tung plåt, gärna typ 100 Kg, alt. en betongplatta, typ 700x700x200. Ställ sedan allt på fyra gummielement, eller stålfjädrar eller svinto enligt ovan. Men då måste rör och kablar in/ut vara antingen mycket mjuka, eller gå i spiral eller gå en lång sträcka och allt utanför aggregatet måste hänga mjuuuukt i tak och vägg. [2] Sedan behöver du bättra ljudutrålningen från lådan - precis som man gör en bil tyst.

Slutligen [3] - hur kan man optimera själva kompressorns uppställning? Tyskt arbetarskydd har tagit fram ett beräkningsprogram för en uppställning på gummi/fjäder element. Det är dels mycket billigt, dels mycket enkelt att hantera och fungerar mycket bra i verkligheten på alla möjliga maskiner och situationer. Har du sådana här funderingar och gillar att pilla själv med det för BVP eller din motor i båten osv så säg ifrån ska jag berätta var det kommer ifrån. Kan även fixa enkla räkningar på mitt program, har en hel del gamla situationer som man kan modifiera lite.
 
:D Tack Arne o ni andra duktiga personer som gör kloka inlägg här!!!

Jag tar era svar på allvar, drar ut dem på en A4 och börjar söka material.
Hoppet lyser med sin närvaro :-* så sömnen kanske kan återkomma när jag funnit de vibrerande bovarna!!!

Stort TACK från amatören Borell
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.