Efter sommarsemestern i år köpte jag en ny Baxi bonus light. I stort sätt är jag nöjd med pannan men det finns några saker som inte passar ihop.
Pannan har en digital styrpanel där man kan justera olika inställningar och läsa av rökgas- och vattentemperaturen i pannan.
När panelen visar en vattentemperatur från 87˚C är utgångstemperaturen ca. 78˚C. Den maximala temperaturen i mina ackumulatortankar uppnår ca 78˚C i toppen. Laddpumpen på min Laddomat 21 (med ny (72˚C-termostat) går på full fart (steg 3) och systemet har automatisk avluftning.
I Baxis broschyr läste jag t.ex. att pannans rökgasfläkt stängs vid 90˚C men att man kan justera det till 93˚C. Det visade sig i efterhand med Baxis support att denna funktionalitet inte längre finns.
Att inte kunna ladda upp ackumulatortankarna på 80-90˚C gör att de inte räcker särskilt länge.
Jag undrar om någon kan bekräfta att pannan har normalt en lägre utgångstemperatur än vad som visas på panntermometern.
Har någon erfarenhet med drift av pelletsbrännare på Baxi bonus light? Det går inte att stänga spjällen fullständigt utan rök strömmen ut i flera minuter framförallt under uppstart.
Tacksam för dina erfarenheter med denna panna.
Baxi bonus light från augusti 2022, 2 ackumulatortankar med 500l samt VVB, tegelskorsten ca. 12m med rökrör
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder