D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så är det förstås. Jag ifrågasätter bara om deras resonemang är rimliga, ens ur deras perspektiv. Tidigare kinesiska investeringar i Sverige (möjligen företagsuppköp likt Volvo cars undantagna) har trots allt floppat rejält.

Utesluter inte att du har rätt, men tycker att bevisbördan ligger pådem som är emot.
När det gäller säkerhet så är det på andra hållet, inte förrän man vet konsekvenserna bör man tillåta access, med den lilla vetskap jag har inom området (hjälpt Vattenfall och EON) så har jag svårt att se detta som sunt, om man inte vidtagit mått och steg som jag inte känner till, får bli min brasklapp.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
När exempelvis Huawei uteslöts ur västs 5g-nätverk gjordes det efter att säkerhetsmyndigheter pekade på faktiska risker med det.

Det synes vara en rimlig ordning även här.

D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
När exempelvis Huawei uteslöts ur västs 5g-nätverk gjordes det efter att säkerhetsmyndigheter pekade på faktiska risker med det.

Det synes vara en rimlig ordning även här.
Då är ju skadan redan skedd, jag anser att man ska säkerhetspröva först och sen tillåta anslutning, sen kan man såklart ompröva om saker förändras och då antingen tillåta eller exkludera.

När det gäller fysiska risker, tex komma nära och fotografer installationer så har vi inga problem men när det kommer till IT verkar det som att våra makthavare fortfarande har svårt att ta till sig hur det funkar.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Sossarna säger sig vara för kärnkraft nu, men samtidigt röstade de nej till förslaget som gick igenom som godkände kärnkraft på andra platser än de vi har nu.

Politiska risken är alltid störst med byggen som tar 10 år att bygga och ska sedan leverera i 60 år+.

Det här med att spekulera om kostnaden är överkurs, det finns mängder med investerare som vill köra på med kärnkraft, men politiska hindret måste undanröjas och det måste bli enklare att ansöka osv.

Jag tror fortfarande att det är relativt hög sannolikhet att Vattenfall bygger något, utan kärnkraften får vi ingen elektrifiering i den skala vi vill. Det är fakta. Vattenfall är den enda aktören som kan våga ta sig an den politiska risken eftersom det är vi skattebetalare som indirekt står för det.
Jo här är hela beslutet som togs igår och viktigt för framtiden samt vilka som är kärnkraftsmotståndare.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...tankande/ny-karnkraft-i-sverige_hb01nu5/html/

"I en reservation (S, V, C, MP) föreslås att riksdagen ska avslå regeringens förslag."

Hursomhelst ett mycket viktigt beslut och det öppnar upp för industrikonstellationer samt kommuner som vill bygga mindre SMR reaktorer, exempel Kärnfull som söker investerare.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Att låta starta bygge av ny kärnkraft, som det ser ut idag, verkar ju vara att gambla med den största dyraste spelmarkern som någonsin existerat i historien.

Man sätter ett vad och hoppas att framtida gaspris igen ska nå de nivåer som det gjorde under 2021 och/eller att alla vindkraftverk har havererat och inga ersättare byggts - - - om 20 år. Och att denna situation sen även håller i sig i 40 år till.
Vettiga reservationer.

Men givet att estimeringarna av ökningen elbehovet stämmer ens i närheten så finns det något annat val? Vattenkraft är stopp på, sol räknar jag knappt. Så vind eller kärnkraft?

Det är ju ganska många som redan nu börjar vara skeptiska till vindkraft, både pga hur/när det producerar el och vad det gör med närmiljön.
Tänk då att endast vind ska leverera 70-250 TWh (i dagsläget 30TWh?) mer vid 2045 (energimyndighetens estimering, https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2022/vagen-mot-en-eldriven-framtid/) .
Kommer bli ganska häftiga vindkraftsparker och vätgaslager.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Ja, och det är ju framförallt kontinentala Europa samt Finland som har en lång resa kvar, då de ska avveckla en väldigt stor andel fossil energi på vägen.
Och de har ju inte samma möjlighet att reglera varierande vindkraftsproduktion med vattenkraft, så de länderna måste finna sina egna lösningar, Svensk och Norsk vattenkraft räcker inte till att vara buffert för hela Europas vindkraftsproduktion.

Jag har skrivit det förut, och upprepar mig gärna, det är inte Sverige som har problem, inget annat problem än att europeiska priser smittar hit.
Vilket dessutom är samma som precis alla varor som kan transporteras mellan länder, dvs inget unikt för elström.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror nämligen inte på idén att Sverige ska bygga 200st kärnkraftverk för Europas skull.

Då får de allt lov att lova och avtala att betala bra jäk*** mycket för elen.
Iom att vi redan exporterar en fjärdedel av vår elproduktion, så tycker jag att vi hjälper Europa tillräckligt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det beror helt på hur man ser på reduktionsplikten. Är den symbolpolitik som bara straffar folk som kör fossilbil, eller gör den riktig nytta?

Om man ser på biodrivmedel som symbolpolitik kan man dra slutsatsen att den driver vanliga människor rakt i händerna på populistiska partier som driver riktigt klimatskadlig politik, eftersom allt de ser är högre priser på drivmedel till ingen nytta.

Jag kan uppleva att regeringar, både röda och blå försöker hitta på tricks för att låtsas få ner klimatutsläppen till absolut ingen nytta.

Verklig nytta hade varit total elektrifiering och tex satsa på fossilfritt stål och andra industriprocesser. Det hade verkligen fått ner utsläppen på riktigt förutsatt att elen är fossilfri. Men det kräver planerbar energi och att priserna är rimliga. Annars är vi tillbaka i populistspåret igen.

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
D
J JockeHX skrev:
Det beror helt på hur man ser på reduktionsplikten. Är den symbolpolitik som bara straffar folk som kör fossilbil, eller gör den riktig nytta?

Om man ser på biodrivmedel som symbolpolitik kan man dra slutsatsen att den driver vanliga människor rakt i händerna på populistiska partier som driver riktigt klimatskadlig politik, eftersom allt de ser är högre priser på drivmedel till ingen nytta.

Jag kan uppleva att regeringar, både röda och blå försöker hitta på tricks för att låtsas få ner klimatutsläppen till absolut ingen nytta.

Verklig nytta hade varit total elektrifiering och tex satsa på fossilfritt stål och andra industriprocesser. Det hade verkligen fått ner utsläppen på riktigt förutsatt att elen är fossilfri. Men det kräver planerbar energi och att priserna är rimliga. Annars är vi tillbaka i populistspåret igen.
Man kan utveckla rätt mycket alternativ för 12.000 miljarder kronor årligen, det är de fossilsubventioner som bara ökar.

Stapeldiagram visar fossila bränslesubventioner över tid, med markant ökning år 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.iea.org/commentaries/th...umption-subsidies-to-an-all-time-high-in-2022

D djac skrev:
Man kan utveckla rätt mycket alternativ för 12.000 miljarder kronor årligen, det är de fossilsubventioner som bara ökar.

[bild]
[länk]
Nu har vi lämnat Sverige ser jag.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
D
J JockeHX skrev:
Nu har vi lämnat Sverige ser jag.
Japp, det är lite mycket pengar för att vara ett land :)

• Haha
JockeHX
  • Laddar…
D djac skrev:
Flera här har uttryckt sig negativt mot fossila bränslen, ni är i stark opposition till Sverige isf, vi har ökat våra fossilsubventioner med 13 miljarder sen regeringsskiftet och fossilt är vägen framåt.

[länk]
Ändå imponerande att Mp lyckats med ett beställningsjobb och dammsuga över 400 miljöpartister med någon form av akademisk utbildning och skicka ut dom i slagfältet (ja Mp la ut detta utrop färdigtryckt samma sekund det nådde kvällstidningarna). Vad nu signaturen från ex. en professor i njursjukdomar tillför diskussionen också 😅 trams

Edit. Forskare i matsvinn!! 🤣 Det utövar jag varje vecka

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
GlennB och 3 till
  • Laddar…
K
D Dayangel skrev:
Ändå imponerande att Mp lyckats med ett beställningsjobb och dammsuga över 400 miljöpartister med någon form av akademisk utbildning och skicka ut dom i slagfältet (ja Mp la ut detta utrop färdigtryckt samma sekund det nådde kvällstidningarna). Vad nu signaturen från ex. en professor i njursjukdomar tillför diskussionen också 😅 trams

Edit. Forskare i matsvinn!! 🤣 Det utöver jag varje vecka
Var är kopplingen till MP?

K Klacken skrev:
Var är kopplingen till MP?
Att dom har ett färdigtryckt reklammaterial, en färdig webbsida för underskrift av protestlistor i samma sekund det når offentlig media och allt kopplat till detta upprop alltså. Om inte intitierat av så åtminstone involverat i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.