D
J JockeHX skrev:
[länk]

Bageriet som var ansiktet utåt för elkrisen i skåne, om man följde nyheterna, har nu konkat.
Vi kan kanske be att den flyttas till råvarutråden, citat:

Vad tror du har varit den utlösande faktorn för er?

– Råvarupriserna. En bulle består av mjöl och smör, så när smörpriset höjs med 25 procent och vetemjölet med 58 procent då kan vi inte höja lika mycket i pris ut till kund som råvarupriserna höjs. Samtidigt har vi inte velat tumma på kvaliteten.

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
[länk]

Bageriet som var ansiktet utåt för elkrisen i skåne, om man följde nyheterna, har nu konkat.
Det var väl Pågens, inte ett litet noname ställe?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D
A ajn82 skrev:
Det var väl Pågens, inte ett litet noname ställe?
Pågens hade problem med att öka sin anslutning på befintlig plats, mitt inne i Malmö, därför att det lokala nätet inte var dimensionerat för detta, det är mycket riktigt att detta använts som argument för att vi har elbrist men det var en väldigt lokal sådan.

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Pågens hade problem med att öka sin anslutning på befintlig plats, mitt inne i Malmö, därför att det lokala nätet inte var dimensionerat för detta, det är mycket riktigt att detta använts som argument för att vi har elbrist men det var en väldigt lokal sådan.
Granne med ett kraftvärmeverk... men det var inte jag som tog upp det igen, utan ovan när någon pratade om något litet bageri jag aldrig hört talas om istället för en stor industri

J JockeHX skrev:
Han var med i flera inslag på SVT:

[länk]
Pågens har varit på första sidan på dagstidningar här nere i årtal och klagat på problematiken

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D
A ajn82 skrev:
Pågens har varit på första sidan på dagstidningar här nere i årtal och klagat på problematiken
Ja, han har ju en egen agenda men han glömmer alltid i intervjuer att nämna att det är just en anslutningsproblematik ;)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det var "tur" att det inte låg några kärnkraftsverk där i stället som havererade.
Du menar som exempelvis TMI2, där ja.. 0 personer skadades efterssom man konstruerat en fungerande reaktorinneslutning, och exempelvis inte byggt taket av trä pga korruption ?

Men visst, alla länder är kanske inte lämpade att ha kärnkraftverk, det krävs ju ett fungerande statligt (eller motsvatande) system som kan hålla kontrollen.

En intressant nyhet är att Sverige ökar sin produktion av kärnbränsle i Västerås med 50%
Sverige står för över 30% av världsmarknaden av urankutsar till bränslestavar.

”Publicerat tisdag 7 juni 2022 kl 06.00
  • Ryskbyggda kärnkraftverk i Ukraina, Tjeckien, Bulgarien, Ungern, Slovakien och Finland minskar sitt beroende av bränsleleveranser från Ryssland
  • Västeråsfabriken har en konkurrensfördel eftersom det, förutom Rosatom, bara är Westinghouse som kan tillverka bränsle designat för Rosatoms reaktorer.
  • Westinghouse kärnbränslefabrik i Västerås ökar sin produktion med upp till 50 procent.”

• Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och jag har fram till för någon månad sen trott att Uranet från Kazaktstan var ryskkontrollerat.
Men jag har nu fått för mig att de exporterar uran direkt (inte kutsar då, utan troligen Yellow cake), och tillsammans med denna nyhet så betyder det att vi klipper rysk energiberoende även här.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Sverige behöver inte köpa anrikat uran från Ryssland längre men har gjort tidigare då Ryskt anrikat 5% uran var billigast.
Idag används Kanada och Australiskt uran anrikning sker utomlands.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
D djac skrev:
Intressant, nu tar Kalifornien upp kampen mot oljebranschen (och därmed de som går deras ärenden) och deras påverkanskampanjer, kan nog få effekter här med.

[länk]
[länk]
Jo det har ju pågått länge men under Trumperan så fick ju oljebolagen spelrum igen.

Sen såg man ju energimisären som de gröna ställt till med och man försöker nu återstarta kärnkraftverket Diablo Canyon..

https://www.world-nuclear-news.org/Articles/Regulatory-progress-for-continued-operation-of-Dia

Oklart om man lyckas för det är en omständig process.
https://www.pge.com/en_US/safety/ho...on-power-plant/diablo-canyon-power-plant.page

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.