358 085 läst ·
9 472 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jo men samägandet i sig har ju sina risker och jag kan inte se att det är av skatteplaneringsskäl utan en bra metod att säkra elförsörjning till industrier.Nötegårdsgubben skrev:
Om svenska Industrikraft
https://www.industrikraft.se/sv
Om Industrikraft
Idag består Industrikraft av 17 svenska företag med bred representation i alla industrisektorer för att kunna föra konstruktiva dialoger om hur det svenska energisystemet bör finansieras, säkras och byggas ut.Grundare och delägare
Industrikraft grundas sommaren 2024 av Alfa Laval, Boliden, SKF, Stora Enso och Volvokoncernen. Hösten 2024 tillkom ABB, AFRY, Alleima, Billerud, Epiroc, Hitachi Energy, Höganäs, SAAB, Södra, Vectura och Volvo Cars, som likvärdiga aktieägare.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 315 inlägg
Skogsägare
· 23 315 inlägg
Jo men nu känner jag inte till detaljerna i Mankalamodellen men är det helt ok enligt skattelagstiftningen i Finland samt det gemensamma elhandelsavtalet inom EU så ska det fungera även i Sverige.Nötegårdsgubben skrev:
Men Mankala var då en egen fundering som inte nämns i Vattenfalls nyhet eller hos Industrikraft.
Allt som är lagligt är inte okej.P paralun skrev:
Jo vindkraftsbolagens ekonomiska åventyr är väl kanske mer att uppmärksamma eller andra gröna projekt som megafiaskot Northvolt där man förintat miljarder skattekronor.D djac skrev:
Om Mankala
"The legality of the Mankala model has been questioned from time to time. Most recently, in 2010, two Finnish MEPs submitted a written question to the European Parliament concerning the legality of the principle. The point of criticism was a suggestion that a concealed distribution of dividend was involved. The European Commission investigated the matter but closed the investigation in 2012."
https://www.tvo.fi/en/index/news/pr...lisacornerstoneoffinnishenergyproduction.html
Skogsägare
· 23 315 inlägg
Men, men, det är ju lagligt, så då är det ok sa du? Hur är det med kompassen, snurrar den bara?P paralun skrev:Jo vindkraftsbolagens ekonomiska åventyr är väl kanske mer att uppmärksamma eller andra gröna projekt som megafiaskot Northvolt där man förintat miljarder skattekronor.
Om Mankala
"The legality of the Mankala model has been questioned from time to time. Most recently, in 2010, two Finnish MEPs submitted a written question to the European Parliament concerning the legality of the principle. The point of criticism was a suggestion that a concealed distribution of dividend was involved. The European Commission investigated the matter but closed the investigation in 2012."
[länk]
Jo men inte att investera i det man bedömer som mycket viktigt för vår industris överlevnad.Nötegårdsgubben skrev:
"Lobbyn" får man med på köpet.
Och klockan tickar på och det kan redan nu vara kört för Europa om man vill vara en konkurrenskraftig region i världen.
Europas industris framtid hänger till 100% på om den kan hitta förmågan till innovation nu, 0% på hur elen kommer att produceras om några decennier.P paralun skrev:
Det bestämmer ingen, men det finns som vanligt ett spektrum av gemensamma moraluppfattningar, en del saker kommer nästan alla tycka lika i medan det spretar mer i andra, Det jag var ute efter är just felet att om man inte döms så är det man gjort ok, så är det verkligen inte och det vet egentligen alla.Alfredo skrev:
Den här är ju ett lite roligt exempel:
Skogsägare
· 23 315 inlägg
SvD har idag en artikel om att det står mellan två bolag om det ska bli konventionell kärnkraft: EDF och Westinghouse. Jag hade hoppats på koreanerna, men enligt artikeln har de pga. patent en uppgörelse med Westinghouse om att hålla sig borta från vissa marknader.
Så ett amerikanskt bolag mitt i Trumphaveriet eller ett franskt statligt bolag. Hade ju inte gjort något om det funnits fler alternativ.
Så ett amerikanskt bolag mitt i Trumphaveriet eller ett franskt statligt bolag. Hade ju inte gjort något om det funnits fler alternativ.