Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Må så vara, men det är fortfarande en metod som finns av skatteplaneringsskäl. Om den typen av vertikal integration hade varit naturlig hade den skett oavsett. Nu blir det (i Finland) istället en skattefördel för dem som äger sin egen elproduktion snarare än köper el på marknaden.
Jo men samägandet i sig har ju sina risker och jag kan inte se att det är av skatteplaneringsskäl utan en bra metod att säkra elförsörjning till industrier.

Om svenska Industrikraft
https://www.industrikraft.se/sv

Om Industrikraft​

Idag består Industrikraft av 17 svenska företag med bred representation i alla industrisektorer för att kunna föra konstruktiva dialoger om hur det svenska energisystemet bör finansieras, säkras och byggas ut.

Grundare och delägare​

Industrikraft grundas sommaren 2024 av Alfa Laval, Boliden, SKF, Stora Enso och Volvokoncernen. Hösten 2024 tillkom ABB, AFRY, Alleima, Billerud, Epiroc, Hitachi Energy, Höganäs, SAAB, Södra, Vectura och Volvo Cars, som likvärdiga aktieägare.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
jag kan inte se att det är av skatteplaneringsskäl
Men du är medveten om att Mankalamodellen gör att de slipper skatta för elen?
P paralun skrev:
en bra metod att säkra elförsörjning till industrier.
Vad är bra med den? Alltså, vad är dess fördelar?

P paralun skrev:
Om svenska Industrikraft
[länk]
En lobbyorganisation alltså. Jag står på deras sida, men jag kan ju inte påstå att det osar investeringskonsortium om dem.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
En lobbyorganisation alltså. Jag står på deras sida, men jag kan ju inte påstå att det osar investeringskonsortium om dem.
Nej inte en ren lobby eftersom de själva är intresserade av att investerara i ny elförsörjning.

Men du är medveten om att Mankalamodellen gör att de slipper skatta för elen?

Vad är bra med den? Alltså, vad är dess fördelar?
Jo men nu känner jag inte till detaljerna i Mankalamodellen men är det helt ok enligt skattelagstiftningen i Finland samt det gemensamma elhandelsavtalet inom EU så ska det fungera även i Sverige.

Men Mankala var då en egen fundering som inte nämns i Vattenfalls nyhet eller hos Industrikraft.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men nu känner jag inte till detaljerna i Mankalamodellen men är det helt ok enligt skattelagstiftningen i Finland samt det gemensamma elhandelsavtalet inom EU så ska det fungera även i Sverige.

Men Mankala var då en egen fundering som inte nämns i Vattenfalls nyhet eller hos Industrikraft.
Allt som är lagligt är inte okej.

D djac skrev:
Jo vindkraftsbolagens ekonomiska åventyr är väl kanske mer att uppmärksamma eller andra gröna projekt som megafiaskot Northvolt där man förintat miljarder skattekronor.

Om Mankala

"The legality of the Mankala model has been questioned from time to time. Most recently, in 2010, two Finnish MEPs submitted a written question to the European Parliament concerning the legality of the principle. The point of criticism was a suggestion that a concealed distribution of dividend was involved. The European Commission investigated the matter but closed the investigation in 2012."

https://www.tvo.fi/en/index/news/pr...lisacornerstoneoffinnishenergyproduction.html

P paralun skrev:
Nej inte en ren lobby eftersom de själva är intresserade av att investerara i ny elförsörjning.
Det är väl iofs. det vanliga hos en lobbyorganisation, att den är till för att främja egna intressen.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo vindkraftsbolagens ekonomiska åventyr är väl kanske mer att uppmärksamma eller andra gröna projekt som megafiaskot Northvolt där man förintat miljarder skattekronor.

Om Mankala

"The legality of the Mankala model has been questioned from time to time. Most recently, in 2010, two Finnish MEPs submitted a written question to the European Parliament concerning the legality of the principle. The point of criticism was a suggestion that a concealed distribution of dividend was involved. The European Commission investigated the matter but closed the investigation in 2012."

[länk]
Men, men, det är ju lagligt, så då är det ok sa du? Hur är det med kompassen, snurrar den bara?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det är väl iofs. det vanliga hos en lobbyorganisation, att den är till för att främja egna intressen.
Jo men inte att investera i det man bedömer som mycket viktigt för vår industris överlevnad.
"Lobbyn" får man med på köpet.

Och klockan tickar på och det kan redan nu vara kört för Europa om man vill vara en konkurrenskraftig region i världen.

D
P paralun skrev:
Jo men inte att investera i det man bedömer som mycket viktigt för vår industris överlevnad.
"Lobbyn" får man med på köpet.

Och klockan tickar på och det kan redan nu vara kört för Europa om man vill vara en konkurrenskraftig region i världen.
Europas industris framtid hänger till 100% på om den kan hitta förmågan till innovation nu, 0% på hur elen kommer att produceras om några decennier.

D djac skrev:
Vem bestämmer vilka lagliga saker som inte är OK?

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Vem bestämmer vilka lagliga saker som inte är OK?
Det bestämmer ingen, men det finns som vanligt ett spektrum av gemensamma moraluppfattningar, en del saker kommer nästan alla tycka lika i medan det spretar mer i andra, Det jag var ute efter är just felet att om man inte döms så är det man gjort ok, så är det verkligen inte och det vet egentligen alla.

Den här är ju ett lite roligt exempel:

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
SvD har idag en artikel om att det står mellan två bolag om det ska bli konventionell kärnkraft: EDF och Westinghouse. Jag hade hoppats på koreanerna, men enligt artikeln har de pga. patent en uppgörelse med Westinghouse om att hålla sig borta från vissa marknader.

Så ett amerikanskt bolag mitt i Trumphaveriet eller ett franskt statligt bolag. Hade ju inte gjort något om det funnits fler alternativ.

• Ledsen
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Så ett amerikanskt bolag mitt i Trumphaveriet eller ett franskt statligt bolag. Hade ju inte gjort något om det funnits fler alternativ.
Ja när du framställer det så, så känns det ju faktiskt lite tungt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.