K
P paralun skrev:
Nyheten kom kom nog ut via Afv men jag är luttrad.

[länk]
Nyheten var att 2029 i uttalandet var att: Vi kommer att bestämma oss Om vi skall bygga KK 2029/2030!

Känns som att våra handlingsförlamade rymdgrisar inte klarar av att driva igenom några beslut om att bygga nya kärnkraftverk. I dagsläget finns inga andra alternativ. Vind och sol producerar när det inte behövs och då är det inga andra som gör några vinster. Sen när det inte blåser, då har vi inte tillräckligt och får betala mer. Så oblansen är inte bara energiproduktionen utan även ekonomiskt.

En annan lösning är att vi säger upp avtalet med Europa om elleveranser och skapar ett samarbete mellan Sverige, Norge och Finland.

K Klacken skrev:
Nyheten var att 2029 i uttalandet var att: Vi kommer att bestämma oss Om vi skall bygga KK 2029/2030!
Eftersom det handlar om SMR reaktorer så pågår då licensieringen med full fart

Om man tar GE-Hitachis så borde man vara klar snart i USA
https://www.nrc.gov/reactors/new-re...with/pre-application-activities/bwrx-300.html
Kanadas licensiering utförs parallellt med den amerikanska.

Sen ska svenska SSM då göra sin licensiering men det är klart enklare om NRC är klar.

Rolls-Royes licensiering av sin SMR har även den hittills gått bra.

Men vad vet svenska politiker om sånt? och bara har Ebba-monument i skallen.

Sen tror jag det går snabbare än 2029 bara levererantörerna får ihop sina leveranskedjor för alla komponenter.

P paralun skrev:
Men vad vet svenska politiker om sånt? och bara har Ebba-monument i skallen.
Hur menar du?

P paralun skrev:
Att man klänger sig fast vid stora reaktorer och förefaller ha mycket dålig kunskap om SMR reaktorer.

Sen kan det vara en konflikt om det här, mellan regering och Vattenfall

[länk]

En stor reaktor skulle sannolikt bli ett stort byggfiasko totalt sönderräknat och brist på arbetskraft.
Ok, då har jag tydligen missat något. För vad jag förstått har Ebba Busch pratat mest om SMR. Det är väl extremt få som har full koll på SMR. Men jag har sett några underhållande artiklar i Aftonbladet som de flesta i branschen skrattar åt.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
W WFD skrev:
Ok, då har jag tydligen missat något. För vad jag förstått har Ebba Busch pratat mest om SMR. Det är väl extremt få som har full koll på SMR. Men jag har sett några underhållande artiklar i Aftonbladet som de flesta i branschen skrattar åt.
Jo men hon vill tydligt ha ekonomiskt riskfyllda "Ebba-monument" eller att någon rådgivare vill det?

Sen ett viktigt faktum är ju att en licensiering är gjord i leverantörslandet, BWRX-300 postade jag och kollade lite på Rolls-Royce och de gick ju in i sista fasen förra sommaren.
https://www.world-nuclear-news.org/articles/rolls-royce-smr-progresses-to-final-step-of-uk-ass
Ska kolla var de är nu? Sedan Westinghouse AP-300 verkar rulla på bra.

Det är ju snabbyggd fossilfri planerbar elproduktion vi behöver mer av och huvudsaken är att man gör bindande kontrakt innan nästa val. Skulle Magda vinna så får hon kasta kontraktet i Östersjön och vitesbelopp.

• Haha
WFD
  • Laddar…
W WFD skrev:
Det är väl extremt få som har full koll på SMR. ´
Jo. Men skall vi vara ärliga så är det ju mycket som inte går att ha koll på. SMR som begrepp är ju illa avgränsat. Det täcker allt från högst konventionella reaktorer som bara råkar vara lika stora, dvs små, som de tidigaste reaktorerna (jmf Rolls Royce som i stort sett sätter sina utbåtsreaktorer på land *)) till många olika, iofs intressanta, rent experimentella reaktorer; vissa av hittills helt oprövad typ (ja, principerna är väl kända).

Så man borde vara lite noggrannare när man talar om "SMR." Det kan betyda ganska olika saker.

Eller var det något speciellt som du hade i åtanke?

*) Nej inte riktigt. Men det är mycket närmare dem än det är en reaktor av konventionell storlek. Och jag kan inte se att de har några direkta fördelar utom möjligtvis nyhetens behag som skulle göra att medicinen går ner lite lättare. De lär bli (mycket?) dyrare än konventionella större reaktorer.

P paralun skrev:
Jo men hon vill tydligt ha ekonomiskt riskfyllda "Ebba-monument" eller att någon rådgivare vill det?

Sen ett viktigt faktum är ju att en licensiering är gjord i leverantörslandet, BWRX-300 postade jag och kollade lite på Rolls-Royce och de gick ju in i sista fasen förra sommaren.
[länk]
Ska kolla var de är nu? Sedan Westinghouse AP-300 verkar rulla på bra.

Det är ju snabbyggd fossilfri planerbar elproduktion vi behöver mer av och huvudsaken är att man gör bindande kontrakt innan nästa val. Skulle Magda vinna så får hon kasta kontraktet i Östersjön och vitesbelopp.
Det har länge varit prat om att det ska byggas två större men även SMR. Finns väl bara två SMR i Ryssland just nu och ingen annan är på riktigt klar. Det ska sättas upp en testreaktor, Blykalla.

Det har även utlovats att tillståndsprocessen ska ta minst 2-3 år. Så det här gänget har inte haft de bästa förutsättningarna. Utan blivit klart motarbetade av diverse aktivister inom olika myndigheter.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jo. Men skall vi vara ärliga så är det ju mycket som inte går att ha koll på. SMR som begrepp är ju illa avgränsat. Det täcker allt från högst konventionella reaktorer som bara råkar vara lika stora, dvs små, som de tidigaste reaktorerna (jmf Rolls Royce som i stort sett sätter sina utbåtsreaktorer på land *)) till många olika, iofs intressanta, rent experimentella reaktorer; vissa av hittills helt oprövad typ (ja, principerna är väl kända).

Så man borde vara lite noggrannare när man talar om "SMR." Det kan betyda ganska olika saker.

Eller var det något speciellt som du hade i åtanke?

*) Nej inte riktigt. Men det är mycket närmare dem än det är en reaktor av konventionell storlek. Och jag kan inte se att de har några direkta fördelar utom möjligtvis nyhetens behag som skulle göra att medicinen går ner lite lättare. De lär bli (mycket?) dyrare än konventionella större reaktorer.
Jo jag anser att SMR gen 3 dvs nedskalade stora vattenkylda reaktorer är mycket tydliga projekt men måste då klara licensieringen i sitt leverantörsland innan det blir full fart på beställningar,

Däremot SMR gen 4 är mer brokigt men man ser en tydlig trend både i Kina samt USA på vad man satsar på.
Men inget som är bråttom för oss och jag tror man ersätter de stora reaktorerna vi har idag med gen 4 reaktorer.

Bill Gates har väl aldrig satsat fel! 😉
https://www.forbes.com/sites/antoni...t-bill-gatess-nuclear-power-plant-in-wyoming/
(lite ålderstigen artikel men det ska rulla på)

P paralun skrev:
Jo jag anser att SMR gen 3 dvs nedskalade stora vattenkylda reaktorer är mycket tydliga projekt men måste då klara licensieringen i sitt leverantörsland innan det blir full fart på beställningar,
Ja, det var väl det jag skrev?
P paralun skrev:
Bill Gates har väl aldrig satsat fel! 😉
[länk]
(lite ålderstigen artikel men det ska rulla på)
Kärnkraftverk av samma man som trodde att Clippy var en bra idé? ;)

Nej, allvarligt talat så tycker jag själv att smält-salt reaktorer är en mycket intressant teknik som vi ju dessutom redan har en ganska stor erfarenhet av. När man dessutom är fri att ignorera kravet på att den skall gå att ha i ett flygplan(!) så kan förhoppningsvis en del av problemen med första reaktorn lösas och man får många intressanta egenskaper på köpet.

Så det är en teknik jag gärna ser att man satsar mer på. Och säga vad man vill om Bill Gates, men han har pengarna att satsa iaf. Så den som lever får se.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det var väl det jag skrev?

Kärnkraftverk av samma man som trodde att Clippy var en bra idé? ;)

Nej, allvarligt talat så tycker jag själv att smält-salt reaktorer är en mycket intressant teknik som vi ju dessutom redan har en ganska stor erfarenhet av. När man dessutom är fri att ignorera kravet på att den skall gå att ha i ett flygplan(!) så kan förhoppningsvis en del av problemen med första reaktorn lösas och man får många intressanta egenskaper på köpet.

Så det är en teknik jag gärna ser att man satsar mer på. Och säga vad man vill om Bill Gates, men han har pengarna att satsa iaf. Så den som lever får se.
Ok, tolkade det fel, sorry

Sen är ju licensieringen en tung uppgift för en kärnkraftsmyndighet och tillgång på sakkunniga som kan granska vad en leverantör konstruerat. Det tar sin tid och lilla SSM och Sverige har ju inte samma resusrser som amerikanska NRC. Men jag är ganska säker på att SSM har bra insyn i pågående licensieringar.
SMR gen 3 kan ju sedan använda samma designregelverk som för stora vattenkylda reaktorer.

Är den amerikanska eller engelska bedömningen gjord så har ju sakkunniga bedömt olika konstruktioner och det är ju samma ingenjörskonst så de flesta frågor är då besvarade när SSM ska göra sin licensiering.

Jo Gen 4 ser mycket intressant ut men vi kan "sitta ner i båten" när USA o Kina gör jobbet med konstruktionen 😉

P paralun skrev:
Ok, tolkade det fel, sorry

Är den amerikanska eller engelska bedömningen gjord så har ju sakkunniga bedömt olika konstruktioner och det är ju samma ingenjörskonst så de flesta frågor är då besvarade när SSM ska göra sin licensiering.
Njae, här är jag inte lika hoppfull. Se bara på det brittiska debaclet kring Hinkley Point C:

“We had to substantially adapt the EPR design to satisfy British regulations, requiring 7,000 changes, adding 35% more steel and 25% more concrete,” explains Simon Parsons, EDF’s delivery director for the nuclear island.

Så här hade man en design som redan vad godkänd i flera länder, men trots det så kände Brittiska myndigheter sig tvungna att gå in och pilla så till den grad att Hinkey Point C blir en helt ny reaktor:

"EDF is building two of Areva's EPR reactors in the UK, with a design net power output each of 1,600 MWe (1,630 MWe gross).[143][144] Four EPR reactors are currently operating, two at Taishan in China, one at Olkiluoto in Finland, and one at Flamanville in France.[145] The HPC design has significant changes from the previous units, with 20% more equipment than the Taishan design. The safeguards buildings have been redesigned. The HPC technical director stated in 2019 "In effect HPC is a first-of-a-kind plant in a country that has not built a new plant for three decades."

Så jag är inte det minsta hoppfull att SMR kommer att kunna godkännas "en gång för alla" för att sedan kunna uppföras relativt smärtfritt i flera länder. Tvärtom så kommer det att bli så mycket pillande och ojande att hela kalkylen raskt faller ihop. Till de grönas illa dolda glädje. "The process is the punishment"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.