357 735 läst ·
9 461 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Italien och Japan sticker väl ut där i att inte ha någon egen fossilutvinning att tala om. För de andra länderna konsumerar de främst av de fossilslag som de själva har gott om.Mikael_L skrev:
Så någon form av självförsörjningsideologi har nog flertalet av dem.
Flertalet av de länder du nämner storsatsar nu på kärnkraft. Polen har beställt både gammal hederlig storskalig kärnkraft plus SMR:er. Kanada har beställt SMR:er. Japan ska bygga nytt och har vänt 180 grader efter Fukushima.Mikael_L skrev:
Vilken ideologi drivs Italien av i denna aspekt?
Eller
USA
Polen
Irak
Australien
Japan
Kanada
Sydafrika
Marocko
Vietnam
För att välja ut några av de ca 190 länder som inte väljer att bygga kärnkraft.
Är det fattiga länder som väljer bort denna förnämliga produkt? Ja lade märke till att Bangladesh har 3 reaktorbyggen igång, och Pakistan 3 eller 4 som blivit klara nyligen.
Flertalet av de övriga länder du drar upp är i knäna på fossilt. Sydafrika är nog det värsta exemplet där de har rullande nedsläckningar och smutsar ner ngt extremt med kol. De om några hade varit i behov av att bygga ut på riktigt. Men jag kan inte påstå att jag djupdykt i länder som Marocko och Vietnam.....
...Poland and the Westinghouse Electric Company signed a deal Wednesday for pre-design cooperation on the central European nation’s first nuclear power plant using the American company’s technology....
(min understrykning)
dom har ingått avtal om att tillsammans ta fram en förstudie, ett underlag för en första reaktor
dom beställde ingen reaktor
(min understrykning)
dom har ingått avtal om att tillsammans ta fram en förstudie, ett underlag för en första reaktor
Jag tror inte någon har beställt ett verk. Det närmaste är nog OSGE som verkar ha avtalat om att finansiera slutdesign av BWRX-300 (hur stor andel de står för är oklart), har tagit ett första steg inför licensieringsprocessen, har pekat ut tänkta byggplatser och påbörjat processen för miljögodkännande.harka skrev:
Alltså. Om en gris flyger ner från himlen och landar på en färdigställd reaktor så tror jag ändå inte att du tycker att den är beställd. En beställning är gjord men den görs i flera delar. Westinghouse har redan slutit avtal med en massa företag i Polen om bygget och staffar upp, samtidigt som polska regeringen är tydliga med sin beställning genom alla led.harka skrev:
...Poland and the Westinghouse Electric Company signed a deal Wednesday for pre-design cooperation on the central European nation’s first nuclear power plant using the American company’s technology....
(min understrykning)
Nånstans här måste man stanna upp och istället för att slänga sig med en massa ordmärkeri i tråden vara glad för att polackerna kommer tillföra en massa fossilfri energi och framförallt kommer de lägga den i norra polen vilket kan med lite tur även ge oss lägre priser. Det är välbehövligt för klimatet.
Har aldrig förstått hatet mot kärnkraft. Det är den absolut renaste, tillförlitligaste och effektivaste energikällan som finns. I Japan kan man till och med återanvända avfallet för att utvinna ytterligare energi och förkorta strålningstiden avsevärt.
Börjar nästan undra om det är lobbyister som ligger bakom motståndet. Känns fullständigt orimligt att helt avfärda kärnkraft.
Börjar nästan undra om det är lobbyister som ligger bakom motståndet. Känns fullständigt orimligt att helt avfärda kärnkraft.
Nej. Inte alls. Att likställa avtalet som Polen slutit med Westinghouse och deras specifika reaktortyp med Vattenfalls förstudie är att vara direkt ohederlig och något säger mig att du mycket väl känner till det.harka skrev:
Okej, det var inte alls så som jag ser på det, opinionsyttringar i demokratier ser jag som fair game, att jag sen inte gillar när lekmän sätter sig över professionen är en subjektiv åsikt men att vi har ett visst inflytande från väljare tycker jag att man får acceptera, i de ordningar vi har i väst.Nötegårdsgubben skrev:
I Österrike fick färdigbyggda reaktorer aldrig driftsättas. I Tyskland har man under lång tid politiskt hotat och slutligen tvångsavvecklat kärnkraft. I Sverige har vi haft en folkomröstning om hur kärnkraften ska avvecklas, ett tankeförbud om nyutveckling, både direkt och indirekt tvångsavveckling av reaktorer och regeringen Löfven tvingade Vattenfall att skrota sina planer på R5 och R6. Exempelvis.
Det är en politisk miljö varken gamla eller nya reaktorer frodats i.
Mina tankar går nog mer åt att, precis som du skriver så är den stora konkurrenten idag fossil energi och den branschen har varit väldigt duktiga på att genom påverkanskampanjer få en del av befolkningen att tro att det är sol/vind som är fienden, på det sättet skapar man negativt tryck mot dessa, samtidigt som man får behålla sina minst sagt, host host, förmånliga villkor. Det är i det spelet perfekt att kärnkraft framställs som enda hoppet eftersom det är så snårigt att få till, dyrt osv, man underblåser säkert också samtidigt kärnkraftskritiska själar för att ytterligare grumla vattnet.
Vidga inte ditt samhällsintresse till andra områden, du kommer stöta på värre saker än detta, att "vi" gör tvärtemot beprövad kunskap är tyvärr oerhört utbrett.E Ekerz skrev:Har aldrig förstått hatet mot kärnkraft. Det är den absolut renaste, tillförlitligaste och effektivaste energikällan som finns. I Japan kan man till och med återanvända avfallet för att utvinna ytterligare energi och förkorta strålningstiden avsevärt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg