357 538 läst ·
9 451 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Du hävdar att det finns likheter mellan internet och vårt elsystem. Det finns inga principer i min argumentation, bara fakta. Jag hävdar att det är det inte finns så mycket likheter att det går att jämföra.D daVinci skrev:
Jag hävdade i #4305 att risken är stor att hela elsystemet suboptimeras om ingen tar ett övergripande ansvar för det. T.ex. betalar SVK numera ut ca 8 miljarder per år (budgeterat för 2024) i olika stödtjänster. Det behövs bara ca 10% av dessa med ett elsystem som har mer kärnkraft som basproduktion. Tyvärr glömde jag nämna det i #4305.
Det är alltså enorma kostnader som elsystemet slipper om vi bygger mer kärnkraft. Det är därför alternativkostnaden till kärnkraft är mycket högre.
Kostnaderna för stödtjänster har rasat, bl.a beroende på batterier, vindkraftens deltagande på balansmarknaden, lägre elpriser mm. https://montelnews.com/nordic/news/...stodtjanster-med-2-miljarder-efter-priskraschS STB skrev:Du hävdar att det finns likheter mellan internet och vårt elsystem. Det finns inga principer i min argumentation, bara fakta. Jag hävdar att det är det inte finns så mycket likheter att det går att jämföra.
Jag hävdade i #4305 att risken är stor att hela elsystemet suboptimeras om ingen tar ett övergripande ansvar för det. T.ex. betalar SVK numera ut ca 8 miljarder per år (budgeterat för 2024) i olika stödtjänster. Det behövs bara ca 10% av dessa med ett elsystem som har mer kärnkraft som basproduktion. Tyvärr glömde jag nämna det i #4305.
Det är alltså enorma kostnader som elsystemet slipper om vi bygger mer kärnkraft. Det är därför alternativkostnaden till kärnkraft är mycket högre.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Va? Argumenterar du emot objektiva fakta? Kämpa!
Här pratas det svängmassa, det är något annat än de problem som uppstår efter timmar eller dagar utan produktionsförmåga.
Här pratas det svängmassa, det är något annat än de problem som uppstår efter timmar eller dagar utan produktionsförmåga.
Renoverare
· Stockholm
· 20 347 inlägg
När ska folk fatta att enda alternativet till kärnkraft är vattenkraft eller fossilt?
Ej planerbar kraft kan aldrig ersätta planerbar baskraft hur många batterier du än lägger till i ekvationen
Ej planerbar kraft kan aldrig ersätta planerbar baskraft hur många batterier du än lägger till i ekvationen
Kärnkraft har risker, både politiskt och vid naturkatastrofer, jag tyckte till en början det var positivt att man tog fram alternativ. Problemet som du säger är att vi har ett större problem i klimatet och co2 samt att vattenkraften inte är rimlig att bygga ut i den omfattning som skulle behövas och alternativen inte ger tillräcklig stabilitet.AndersMalmgren skrev:
Jag tror inte vi ska sluta med smarta system som kan förbruka el när den behövs, tex ladda bilar och värma varmvatten som inte behöver ske på en specifik tidpunkt utan kan ske när överskottsel finns tillgänglig, men det verkar som du säger, inte rimligt att bygga system med kemiska batterier som ska lagra vind och solkraft för återkonvertering till el.
Renoverare
· Stockholm
· 20 347 inlägg
Jo det är inte konstigt företagen inte vågar satsa. Maggan kan vara vid makten 2026 och ingen vet hur de populisterna ställer sig till kärnkraft då.J JohanLun skrev:Kärnkraft har risker, både politiskt och vid naturkatastrofer, jag tyckte till en början det var positivt att man tog fram alternativ. Problemet som du säger är att vi har ett större problem i klimatet och co2 samt att vattenkraften inte är rimlig att bygga ut i den omfattning som skulle behövas och alternativen inte ger tillräcklig stabilitet.
Jag tror inte vi ska sluta med smarta system som kan förbruka el när den behövs, tex ladda bilar och värma varmvatten som inte behöver ske på en specifik tidpunkt utan kan ske när överskottsel finns tillgänglig, men det verkar som du säger, inte rimligt att bygga system med kemiska batterier som ska lagra vind och solkraft för återkonvertering till el.
Det är upp till marknaden att bestämma fördelningen mellan stabil el och opportunistisk, inte staten. Marknaden ska vara utformad så att den som kan leverera el när det är vindstilla, molnigt och minus 40 ska få rikligt betalt - så mycket att den leverantören (kärnkraftsverket) även tar sig igenom de fattigare (blåsigare) dagarna.AndersMalmgren skrev:
Håller med att prismodellen idag inte känns rimlig. Stabilitet borde betala sig mer.S Skopan skrev:Det är upp till marknaden att bestämma fördelningen mellan stabil el och opportunistisk, inte staten. Marknaden ska vara utformad så att den som kan leverera el när det är vindstilla, molnigt och minus 40 ska få rikligt betalt - så mycket att den leverantören (kärnkraftsverket) även tar sig igenom de fattigare (blåsigare) dagarna.
Nejdå, som stat kan man välja att placera sig allt mellan kommunism med 5-årsplaner och ren rov-marknadsliberalism.S Skopan skrev:Det är upp till marknaden att bestämma fördelningen mellan stabil el och opportunistisk, inte staten. Marknaden ska vara utformad så att den som kan leverera el när det är vindstilla, molnigt och minus 40 ska få rikligt betalt - så mycket att den leverantören (kärnkraftsverket) även tar sig igenom de fattigare (blåsigare) dagarna.
Sverige har inte kört ner i något av dessa diken.
Nu har vi mer att välja åt vilket håll vi vill gå. Staten kan visst sätta igång och styra på energiområdet, och t.ex. låta bygga, eller beordra att bygga kärnkraftverk.
Eller låtsas om att det är marknaden som gör det, fast betala marknaden ohyggligt mycket för att göra det.
Eller så bryr sig staten sig inte alls i detta, och därmed släpper kontrollen, och det blir vad det blir till sist.
Landet lär inte gå under av något av dessa alternativ, men självklart påverkas väldigt mycket - och fråga inte mig vad och hur, för det kan jag inte svara på. Fråga en expert hellre, det finns det ju många av här, t.ex.
Renoverare
· Stockholm
· 20 347 inlägg
Abslut men ingen teknik i värden kan göra icke planerbar energi planerbar, iallafall inte i närtid. Får vi superbra och billiga och miljövänligt/klimatvänligt sätt att lagra energi (batterier) så kanske, men vid det laget lär vi ha fusion.Mikael_L skrev: